Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zijn publiek ging he-le-maal stuk

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Onze koning Willem A. maakte een kneitergoeie grap tijdens een toespraak op een Mexicaanse universiteit in 2009. De studenten gingen he-le-maal stuk nadat hij zijn speech afsloot met een Spaans spreekwoord. WA, die zijn meiden tweetalig opvoedt, prevelde:

‘Let me conclude by giving you a Mexican proverb: “Camarón que se duerme se la lleva la chingada”.’

Het spreekwoord betekent in Argentinië ‘Een garnaal die in slaap valt, wordt door het getij meegenomen’, maar in Mexico betekent ‘se la lleva la chingada’ dat de garnaal naar de klote gaat.

Er was nog nooit gelachen tijdens een toespraak, dus WA had wel door dat er iets aan de hand was. Het is altijd handig als iemand je behoedt voor het maken van fouten, en de vertaler van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken die de speech had voorbereid had zijn werk dus niet goed gedaan.

Niet alleen een communicator wordt graag beschermd tegen domme fouten, maar ook de ontvangers van communicatie. En laat dat nou precies ook een van de geheimen zijn om marketingcontent luchtiger te maken.

Wat ondernemers namelijk vaak doen, is net als de koning plaatsnemen achter een spreekgestoelte en dan hun publiek overladen met inhoud. Dat doen ze bijvoorbeeld als ze een marketingartikel schrijven, of een hoofdstuk in een boek. Ze gedragen zich net als een saaie docent.

Zelf heb ik die neiging ook gehad, maar ik heb hem afgeleerd door een formule te gebruiken waardoor mijn content luchtiger is geworden. Jouw marketingteksten lezen moet voor je klanten niet aanvoelen als wadlopen. Ze gaan echt niet zompend en zuigend door een blubberig verhaal heen struggelen. Wat ze willen is door jouw tekst heen blazen, af en toe grinniken en ook nog een handige tip krijgen.

Een van de elementen in mijn formule is dat je lezers zodra je ze een tip hebt gegeven, ook het omgekeerde van die tip geeft. Je vertelt ze dus niet alleen maar iets wat handig is om te doen en gaat daarna razendsnel door naar alweer de volgende tip. En de volgende. En de volgende.

Nee, na het geven van je tip vertel je ze eerst maar eens wat er gebeurt als ze jouw tip NIET opvolgen. Snap je dat je dan nog steeds diezelfde tip aan het geven bent? Maar je hebt hem dan omgedraaid. Eerst vertel wat ze moeten doen, daarna wat er gebeurt als ze niet naar je luisteren.

Het is een kleine mindfuck die heel goed werkt om je content lekker brossig te maken. Makkelijk om te verteren. Je haalt het tempo er namelijk een beetje uit, waardoor je niet gaat ratelen en je publiek tijd heeft om even adem te halen en je tip tot zich te laten doordringen.

Door het omkeren van de tip voeg je zelfs emotie toe in het brein van de ontvangers van je communicatie, en daarvan is bewezen dat ze dan beter onthouden wat ze hebben gehoord en het ook nog eens makkelijker kunnen toepassen.

Hoe de formule precies werkt om brossige content te schrijven waar je lezers zo door beïnvloed worden dat ze onthouden wat je zegt en je tips daadwerkelijk opvolgen, leg ik uit in de nieuwe masterclass van Het Lab die we vanmiddag om 17.00 uur naar de drukker sturen. Om je eraan te herinneren dat je vanmiddag om 17.00 uur te laat bent, laten we straks om 12.00 uur nog even een handig luchtalarm afgaan.

Met mijn nieuwe formule ben je in staat om een artikel, hoofdstuk of training te maken die je klanten niet verzadigt, maar hongerig maakt.

De pagina waar je vandaag nog Member kunt worden van Het Lab zodat je de formule in handen krijgt, is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Kies voor Het Lab Fast Lane, want dat is het complete membership waarin ik je niet alleen de formule geef, maar je ook persoonlijk help om hem in jouw eigen teksten te gebruiken.

Hasta luego,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030 - 6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: