Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Ben jij de verlosser?

Aartjan van Erkel

in Boekmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Zandkoekjes.

Dat is het meestgebruikte scheldwoord dat uit de mond komt van het personage van de vader in ‘De avond is ongemak’.

Waarmee Marieke Lucas Rijneveld vorige maand de International Booker Prize won.

De vader is een veeboer die zijn kinderen elke woensdag de opdracht geeft om oud brood voor de kippen op te halen bij de bakker in het dorp: mueslibollen, eierkoeken, oerbrood, donuts en speculaas.

Het gezin eet het meeste daarvan vervolgens zelf op.

De 180 koeien in de veestal worden op een dag geruimd vanwege een uitbraak van mond- en klauwzeer.

De vader staat er huilend en schuimbekkend bij terwijl hij psalm 35 vers 1 schreeuwt naar de mannen in wegwerpoverals, die in zijn stal bezig zijn met schietmaskers en grijparmen.

Smerige heidenen, noemt hij ze wanneer het weer stil is op het erf. Laffe zandkoekjes.

Onvertogener worden zijn woorden niet, omdat hij zwaar gereformeerd is.

De hoofdpersoon in het boek is zijn dochter, die graag boeken leest over de natuur.

De vader noemt haar boeken troep. “Lees liever de zuivere Herziene Statenvertaling”.

Ik ken die wereld een beetje, omdat een deel van mijn eigen familie van de zwartekousenkerk is.

Als kind gingen we daar af en toe op bezoek. Ik kan me nog goed het beklemmende gevoel herinneren dat ik kreeg van de vrouwen met verstandige schoenen en knotjes, en de mannen met harde stemmen.

Woonkamers waren spartaans. Het enige vertier was een elektrisch urgel, en een luid tikkende wandklok die galmde op het hele uur.

Dogmatisch leven betekende: geen anticonceptie en geen vaccinaties.

Een van mijn tantes kreeg 10 kinderen, en polio.

Als kind vond ik mijn familie van de zware kant angstaanjagend en onbegrijpelijk.

Nu ik 50 ben, begrijp ik ze veel beter.

Want als je om je heen kijkt is dogma overal. In elke religie licht of zwaar. En in elke subcultuur.

YouTubers. Vegans. Golfers. Tienermeisjes. Jonge ouders in de vinex.

Ze hebben allemaal leefregels die in beton gegoten zijn. Dogma is overal.

Want anders is het leven ook maar een zwart gat. Mensen hebben liever wat duidelijkheid.

Een paar vaste leefregels. Dingen die Gewoon. Zo. Zijn.

Om Dan Kennedy te citeren: de meeste mensen lopen rond met hun navelstreng in hun hand en zoeken iemand bij wie ze hem kunnen inpluggen.

Veel van je klanten zoeken een strenge maar liefhebbende ‘ouder’ die weet hoetzit.

Die vertelt wat ze moeten doen. Wat, wanneer, waar en hoe. Duidelijkheid.

Je zult dat zelf misschien ook wel herkennen bij je klanten.

En als je weet dat veel mensen die behoefte hebben, waarom zou je daar dan geen gebruik van maken in je marketing?

Besef: je bent een expert, en daardoor ben je in de ogen van je klanten een verlosser.

Iemand die ze verlost van de onduidelijkheid en de willekeur.

Het lastige is wel: jij weet dat het allemaal niet zo zwartwit is. Er zijn haken en ogen. Mitsen en maren. Nuance!

Maar vermoei je klanten daar niet al te veel mee als je kennis aan ze verkoopt voor een mooie prijs.

Want ze kopen geen mitsen en maren. Die hebben ze al zat.

Wat ze komen kopen is duidelijkheid. Dogma. Een strenge maar liefhebbende ouder die weet hoetzit.

Pak die rol dus in je marketing. Verkoop dogma’s. Wees duidelijk. Hoe minder wiggle room, hoe meer je klanten kunnen ontspannen.

Want jij hebt ze verlost.

Wees je hiervan bewust als je ooit een boek gaat schrijven.

Schrijf geen boek met tienduizend voetnoten en hoor en wederhoor.

Je bent geen journalist. Het hoeft niet objectief. Dit is JOUW visie op de wereld.

En jij bent van de duidelijkheid. Niet van de nuance. Hopen je klanten.

Stel ze niet teleur. Tenminste, als je wilt dat je boek een bestseller wordt.

Volgende week donderdag geef ik een training over het schrijven van een bestseller. Een training die je online kunt bekijken.

Speciaal voor experts die hun kennis willen verkopen voor de hoofdprijs, en die de ultieme statusverhogende marketing willen doen:

Een bestseller uitbrengen.

Je kunt gratis kijken naar de live uitzending van mijn training.

Meld je alleen aan als je wilt winnen met je boek en als je niet bang bent voor een beetje dogma: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Meld je aan voor mijn beruchte dagelijkse e-mail

Mijn naam is Aartjan van Erkel, en ik kan van jou de bekendste naam in je markt maken.

 

Met politiek incorrecte mails, online trainingen en memberships help ik duizenden ondernemers in Nederland en 12 andere landen. Ben jij de volgende?

 

WAARSCHUWING:

Meld je NIET aan voor mijn beruchte DAGELIJKSE e-mail als je lange tenen hebt, altijd binnen de lijntjes kleurt of een millennial bent.

“Ik bescheur me regelmatig om jouw e-mails” - Sandra Hoekman

“Je weet niet half wat je teweeg hebt gebracht” - Mark van Wijngaarden

“Geweldige mail. Ik kreeg er kippenvel van.” - Karel van zanten

Of beluister de podcast