Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo krijg je geloofwaardige testimonials, reviews en beoordelingen van klanten

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Ferry is eigenaar van een online drukkerij en ik kreeg van hem een testimonial over zijn Persoonlijke VIP-dag, die nu op mijn website staat.

Aan de tekst te zien, heeft hij er moeite voor gedaan om het mooi op te schrijven.

Maar in werkelijkheid heeft hij zelf niks getypt.

Dat heb ik voor hem gedaan.

Ik hoor je denken: daar komt het schaap uit de mouw.

Weer een ondernemer die de woorden van zijn klanten opdirkt.

Maar de testimonials op de VIP-dag pagina – en ook alle andere lange testimonials die op mijn websites staan – zijn het resultaat van het ‘persuasieve testimonial-script’.

Door dat script doen klanten zelf de copywriting van hun eigen testimonial, en hoef ik de tekst alleen maar in te korten.

Terwijl klanten er dus toch niks voor hoeven te typen.

Hoe is dat mogelijk?

Dat komt, het script is een lijstje van vragen om te stellen aan een enthousiaste klant.

De luie manier om dat te doen is:

De vragen e-mailen.

Kun je doen, maar als je luie vragen stelt dan krijg je ook luie antwoorden.

Dan is het alsof je aan een puber de perfecte vraag stelt om elk gesprek dood te slaan:

“Hoe was het op school?”

Welk antwoord komt er dan uit een lusteloze puber?

“Goed.”

Waarna je puber verder gaat met zijn dag, en verdwijnt naar zijn kamer met een bakje yoghurt.

Terwijl jij nooit het verhaal van hem te horen krijgt dat er die middag op school een ex-gedetineerde in de klas was komen vertellen hoe hij vroeger inbraken pleegde op klaarlichte dag.

Hoe voorkom je dat je de sappige verhalen nooit te horen krijgt van je klant?

Hoe verleid je ze om op hun praatstoel te gaan zitten?

Hoe krijg je de perfecte testimonial, en hoe krijg je toestemming van je klanten om die op je website te mogen zetten?

Hoe kun je ze iets geven in ruil voor hun testimonial dat niks kost, maar waardoor ze graag hun tijd aan je geven?

Daar is dat persuasieve testimonial-script voor. Maar het doet zijn verbluffende werk alleen maar als je bereid bent om een afspraak te maken met je klanten om de vragen persoonlijk aan ze te stellen.

Shock horror!

Moet je dan dus praten met echte klanten? Ja grote smurf, want je bent ondernemer en marketeer ineen, maar dat maakt jou nog geen mind reader.

Praat met je klanten als je wilt weten wat er in hun hoofd gebeurt.

En schrijf dat letterlijk op.

Gelukkig is er een simpele truc om de letterlijke woorden die uit de mond van je klanten kwamen, op je website te krijgen.

En dat is: hun woorden opnemen.

Je laat het hele gesprek opnemen door een call recorder of spraakrecorder op je telefoon.

Want je kunt nooit echt present zijn in een interview als je keihard moet meeschrijven. Forget it. Mensen praten veel sneller dan jij kunt schrijven.

Neem het dus op, dan hoef je alleen maar te luisteren en door te vragen totdat je bij de emotie bent.

Je kunt dan een echte interviewer zijn. De Matthijs van Nieuwkerk van de situatie. Dat levert vaak prachtige gesprekken op met je klanten.

Dit is de testimonial die ik op die manier kreeg van Ferry van online drukkerij PeterPrint:

“We kregen heel veel vragen van klanten. Want ze kwamen niet door het bestelproces heen op onze website en ze konden dingen niet vinden. De klantenservice kreeg veel mensen die gingen bellen, mailen en chatten.

Want we hadden een site laten maken en daarvan was de structuur niet lekker. En we waren niet tevreden over de content. De homepage gaf bijvoorbeeld te weinig weer wat we zijn en wat we kunnen.

Het bedrag voor een Persoonlijke VIP-dag leek vooraf best fors. We waren nog maar een startup en hadden dus geen reusachtig budget. We waren benieuwd of we die kosten er ook uit zouden krijgen. We hebben besloten om het toch te doen omdat we met Aartjan hadden afgesproken dat we een kant-en-klaar interactieontwerp kregen met goede teksten die meteen converteren.

Tijdens de dag heeft Aartjan samen met ons een interactieontwerp voor de homepage en onze productpagina gemaakt, inclusief de copywriting. Hij heeft ook het bestelproces gereviewd en verteld hoe we het aantal afhakers konden verminderen door het simpeler en duidelijker te maken, en door veelvoorkomende vragen van klanten in het bestelproces te beantwoorden.

We hebben een nieuwe website laten bouwen op basis van die ontwerpen. Sinds de nieuwe website een jaar geleden live ging, is onze omzet gestegen met 6 ton. De klantenservice krijgt nu relatief ook minder vragen, dus de kosten daarvan zijn gedaald.

De ontwerpen van Aartjan waren heel duidelijk voor de websitebouwer. Daardoor kon hij meteen een goede website opleveren en hadden wij er ook veel minder werk aan achteraf.”

Dit jaar heb ik nog maar ruimte voor 2 VIP-dagen met een klant.

Morgen sluit ik mijn agenda voor belafspraken over de Persoonlijke VIP-dag. Dus wil je met me in gesprek, laat het me dan weten door een belafspraak aan te vragen:

www.schrijvenvoorinternet.nl/vip-dag

De Persoonlijke VIP-dag is uitsluitend voor mijn topklanten (vanaf ongeveer 500.000 euro jaaromzet) en vraagt een flinke investering. Dit is mijn meest exclusieve aanbod, en de enige manier waarop ik 1-op-1 werk met klanten.

Omdat ik de belafspraken snel wil inplannen, krijg je tot en met morgen een vette 1.000 euro korting op de investering voor je VIP-dag.

Aartjan van Erkel

PS

Tijdens jouw persoonlijke dag met mij krijg je een paar superwaardevolle bonussen. Ik geef je het persuasieve testimonial-script met alle 6 vragen om te stellen aan een klant tijdens een live interview van ongeveer een kwartier om epic testimonials voor op je website te krijgen. En tot en met morgen krijg je ook 3 calls als bonus, zodat we na je VIP-dag nog regelmatig contact hebben over je website, bijvoorbeeld om feedbackrondes te doen op het grafisch ontwerp van je site of nieuwe pagina’s die je webbouwer heeft gemaakt.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: