Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Slam dunk marketing

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Gisteravond stopte er een Uber bij mijn hotel in een buitenwijk van Cleveland.

Ik had hem opgeroepen omdat ik naar het centrum van de stad wilde.

Uit de zilverkleurige Chevrolet Equinox stapte ene Maurice.

Hij vroeg hoe mijn naam wordt uitgesproken. Ik matste hem:

“Just call me Art. My real name is complicated”

Het was aan het eind van de middag en we reden weg in de kledderende regen.

Ik vroeg aan Maurice of hij dacht dat er files stonden richting downtown door het slechte weer.

Zijn antwoord:

“I don’t know man. Are you going downtown?”

Eeeh? Ik schrok even en wou bijna vragen of we wel naar het goede adres gingen. Maar toen zag ik wat er aan de hand was.

Hij reed op navigatie naar de bestemming die ik aan Uber had doorgegeven. Hij had geen idee waar we naar toe gingen en dat vond hij blijkbaar ook niet nodig.

We raakten aan de praat en Maurice vertelde dat hij net terug was van een trip naar Jamaica.

Het was daar 90 graden – dat betekent kokond heet in het Fahrenheits – en niet alleen overdag, maar ook ’s nachts liep de reuzel over je rug.

Wat hem vooral was bijgebleven was dat wiet daar legaal is. En dat ze alle drankjes mixen met Jamaican rum.

Ik vroeg hem waar Jamaica ook alweer ligt.

Hij had geen idee.

Ik had een Vakantieman-moment.

Frits Bom die aan Nederlandse vakantiegangers in Benidorm vroeg om Spanje aan te wijzen op de kaart, die dan vervolgens hun klauw uit een zak patat haalden en met een gore mayonaisevinger Mongolië aanwezen.

Uber driver Maurice was dus naar een tropisch eiland gevlogen voor een droomvakantie, zonder te weten in welke frikkin oceaan hij eigenlijk had liggen dobberen.

Ik was er effe stil van op de achterbank want ik kon me dat echt niet voorstellen. Bizar hoe verschillend mensen kunnen zijn.

Ook bij jouw klanten kunnen mensen zitten die andere types zijn dan jij.

En het kan ook best zijn, dat die knakkers ook nog jouw allerbeste klanten zijn.

Dan Kennedy heeft een speciale naam voor zijn allerbeste klanten:

Slam dunkers.

Dat zijn degenen die alles kopen wat hij aanbiedt, die al tientallen jaren Member bij hem zijn, ook nog private client bij hem worden, en de beste resultaten van iedereen hebben.

Weet jij precies wie JOUW slam dunkers zijn? Dat heeft namelijk consequenties voor je marketing.

Want marketing doe je niet voor jezelf. Marketing doe je als het goed is om slam dunkers aan te trekken.

Je absolute top-top-top klanten. Die jij het allerbeste kunt helpen. En die veel meer geld binnenbrengen dan alle anderen.

Die vind je door te kijken in je systeem en te zoeken naar de klanten die het meeste geld hebben binnengebracht in jouw bedrijf.

Kijk eens of je overeenkomsten tussen die mensen kunt vinden.

Leeftijd, geslacht, regio, politieke voorkeur, type business (als je zakelijke klanten hebt), type huishouden, alles wat je maar kunt vinden.

Als je daar een patroon in ontdekt, wordt je marketing veel beter.

Want dan weet je tegen wie je precies praat. In de kroeg is het ook makkelijker lullen met een bekende dan met een vreemde.

Bij het seminar van Dan Kennedy waar ik de afgelopen dagen was, zaten in de zaal bijna alleen maar conservatieve witte mannen van ongeveer mijn leeftijd. Meestal ondernemers in de medische wereld en in vastgoed. Bijna allemaal kwamen ze uit mid west staten.

De slam dunkers van Dan.

Al zijn marketing is gericht op precies die doelgroep. Hij zegt dingen die deze mensen interessant vinden, waar ze affiniteit mee hebben, die ze grappig vinden en die ze cool vinden.

Ik ben ook een van zijn slam dunkers, maar als Europeaan in een totaal andere branche wel een vreemde eend in de bijt, en tegelijk ook de uitzondering die de regel bevestigt.

Hij doet geen enkele moeite om nog meer mensen van mijn type aan te trekken, want dat zijn meestal geen slam dunkers.

Hij heeft een hele duidelijke keus gemaakt.

Welke keuzes zou jij maken in je marketing als je alleen maar slam dunkers zou willen aantrekken, omdat die nou eenmaal het meest winstgevend zijn?

Iets om over na te denken.

Spreek je morgen,

Aartjan van Erkel

PS

Woensdag is de deadline om je aan te melden als nieuwe VIP Member van Het Lab. Tenminste, als je bij de VIP feedbacksessie wilt zijn die dag. Dat is een online vragenuur waarin je marketingvragen aan me kunt stellen. Bijvoorbeeld over manieren om jouw slam dunkers te ontdekken, of als je wilt weten hoe ik die van mij heb gevonden. Ram die bal er keihard in op www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership en dan spreek ik je woensdag.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: