Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

QUIZVRAAG (in het portiek van Gökmen T.)

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

In het portiek waar Gökmen T. woont staat een journalist met een voice recorder in zijn hand.

Hij belt aan bij alle huisnummers, in de hoop dat iemand hem een quootje wil geven.

“Hallo? Ik ben journalist van de Volkskrant. Had u contact met de man die is opgepakt voor de schietpartij in de tram in Utrecht? Wat is het voor een man?

Mag ik even boven komen? Ja, het kan gewoon anoniem. Nee hoor, ik ben alleen, geen fotograaf.”

Het stuk van die journalist stond gisteren in de krant, met de titel ‘Dit zeggen buurtgenoten over Gökmen T.’

Wat denk je dat de wijkbewoners over hem te zeggen hadden?

Quizvraag: je kunt kiezen uit 2 citaten uit de Volkskrant, hoe denk je dat de journalist het heeft opgeschreven?

(1) Stond er dit:

“In gesprekken met bewoners uit de straat komt T. naar voren als een laagopgeleide Einzelgänger met een strafblad, die kampt met verslaving aan verdovende middelen”.

(2) Of stond er dit:

“Een Turks-Nederlandse buurtbewoner noemt hem ‘uitschot’. Een ‘kleine crimineel’. Een ‘dealertje’. Een enorme ‘loser’ met een drugsprobleem. ‘Het is een verdwaalde jongen met het IQ van een garnaal'”.

Het goede antwoord is: (2).

Een journalist die de feiten boven tafel wil krijgen en ook de emotie van de dag wil overbrengen, zal het liefste letterlijk de woorden in de krant zetten die uit de mond van de buurtbewoners komen.

Hij heeft niet voor niks die voice recorder bij zich.

Heel anders dan het romantische beeld van de journalist met potlood achter zijn oor, hoed op en notitieblokje in zijn hand.

Letterlijke quotes zijn goud waard in een interview, want je staat daardoor meteen zelf op een galerij in Kanaleneiland.

Je hoort die buurman praten en je ziet hem druk gebaren in zijn deuropening, op badslippers en met een wapperende djellaba aan.

Meeschrijven schiet dan niet op, want dan houdt de journalist alleen wat steekwoorden over. En dan komt zo’n interview er toch uit in de woorden van de journalist in plaats van de woorden van Khaled.

Dan voel je ‘m niet.

Want geen enkele journalist kan bedenken wat voor woorden er letterlijk uit de mond van de direct betrokkenen komen als je ze gaat interviewen.

En geen enkele journalist zou het in zijn hoofd halen om die woorden zelf te verzinnen, zonder de moeite te doen om de straat op te gaan met een voice recorder.

Toch is dat wel wat veel ondernemers doen als ze met hun marketing bezig zijn.

Bijna alle ondernemers zuigen de teksten lekker uit hun duim, zonder dat ze gaan praten met hun klanten.

Bijna alle ondernemers gebruiken hun fantasie en niet hun voice recorder.

Daardoor klinken hun website, hun nieuwsbrieven en hun advertenties hartstikke fake.

Het is niet echt, je hoort geen emotie van direct betrokkenen. In plaats daarvan hoor je de ondernemer praten in algemene termen. Of in marketing-bullshidt.

Dat is niet alleen nep, het brengt ook geen emotie over.

Copywriting-tip: wil je echte emotie overbrengen met je marketing, gebruik dan de Spraakrecorder op je telefoon. En installeer een Call recorder om telefoongesprekken op te nemen.

Interview je klanten en neem dat lekker op zodat je helemaal met je aandacht bij het interview bent en vraag diep door. Laat de emotie eruit komen bij je klanten. En oogst dan de letterlijke woorden van je klanten om te gebruiken in je copywriting. Goud!

Spreek je morgen,

Aartjan van Erkel

PS

De masterclass van deze maand voor Members van Het Lab gaat ook over copywriting. Want je krijgt 3 simpele formules om je lezers bloednieuwsgierig te maken. Om klanten gek te maken, zodat ze wel móeten doorklikken door de titels van je nieuwsbrieven, artikelen of advertenties. Ben je nog geen Member, dan staat hier hoe je de masterclass in handen krijgt: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership/

 

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly