Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Waarom 9 van de 10 ondernemers praten in bullshit

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Op de voorpagina van het maandblad Twinkle staat deze maand een foto van een ondernemer die ze hebben geinterviewd.

Hij is het baasje van Pets Place, een dierenwinkel-keten.

Er staat een quote van die ondernemer bij. Het is een typische uitspraak van mensen die geinterviewd worden.

De quote is:

“Je moet scherp aan de wind zeilen”

Dat soort teksten komen vaak uit de mond van iemand die een microfoon onder zijn neus geduwd krijgt. Of het opname-apparaatje van een journalist.

Onder stress gaan mensen praten in clichés.

Als je het een beetje spannend vindt, ga je dingen zeggen die je al vaak hebt gehoord bij anderen. Een veilige keus.

Die geinterviewde ondernemer gebruikt nog een paar keer van die clichés in het interview. Hij zegt bijvoorbeeld ook:

“De kost gaat voor de baat uit”

“We hebben een pas op de plaats moeten maken”

Door te praten in clichés denkt iemand dat hij zinnige dingen zegt. Maar voor lezers is het bullshit.

Lezers hebben geen flauw idee waar hij het over heeft. Die zien het niet voor zich. Het komt niet binnen.

Scherp aan de wind zeilen? Maar gast, je hebt een online dierenwinkel! Waar héb jij het over?

Het is jammer dat die journalist niet meer heeft doorgevraagd, zodat die ondernemer de echt sappige verhalen ging vertellen.

Van die ondernemer is het begrijpelijk dat hij zo praat, want het is best spannend om geinterviewd te worden.

Wat voor veel ondernemers ook spannend is, dat is om zelf commerciële teksten te schrijven voor hun bedrijf.

Daarom staan op websites en in nieuwsbrieven ook veel clichés. Het is het eerste waar je naar grijpt en het klinkt meteen best aardig.

Alleen: jouw lezers vinden het bullshit. Want het komt niet binnen.

Misschien laat jij jezelf ook wel wegkomen met een bullshit-website.

Bullshit-nieuwsbrieven.

Bullshit-video’s.

Doordat je praat in abstracties en vage marketing-taal.

In mijn ervaring is de kans 90% dat jij dit ook doet.

Want 9 van de 10 ondernemers die ik begeleid, praten aan het begin nog in clichés.

Zonder dat ze het zelf door hebben. Ze praten al jaren zo en hun omgeving accepteert het.

Het is heel begrijpelijk dat ze zo praten, want hun hele markt doet het. Al hun concurrenten. Het is normaal.

Hele vakbladen worden er zo volgeneuzeld joh.

Maar het komt niet binnen bij klanten.

Begin februari ga ik een groepje high-level ondernemers helpen met hun marketing.

Zij doen mee aan mijn programma Marketing Masterpieces.

We beginnen met 2 dagen video’s maken, samen met mijn cameraman Ted.

De eerste keer dat ze voor de camera staan, praten 9 van de 10 nog in clichés.

Maar ik ben elke keer weer blown away bij de video’s die ze aan het eind van die 2 dagen maken.

Opeens zien we dan hoe leuk ze eigenlijk zijn. Wat een gaaf bedrijf ze hebben.

Met een big smile zitten we met zijn allen naar ze te kijken. Wat ze zeggen, komt nu echt binnen.

Dat gebeurt er als je 2 dagen lang feedback krijgt van andere high-level ondernemers, en van mij.

Na die 2 dagen houdt het niet op. We blijven nog 6 maanden intensief met elkaar in contact.

Want we pakken je hele online marketing aan. Dus niet alleen je video’s, maar ook je nieuwsbrieven en je social media.

Je gaat op een totaal andere manier communiceren met je klanten. Je gaat emotie oproepen. Enthousiasme in plaats van verveling.

Je komt straks echt binnen.

Voor mijn persoonlijke begeleiding selecteer ik een klein groepje ondernemers die ik zie als sleeping giants.

Dat betekent: je draait al best lekker – minimaal 100.000 euro omzet per jaar – terwijl je nog weinig aan marketing doet. Of je doet wel aan marketing, maar je bent er ontevreden over. Je hebt het gevoel dat je zoveel beter zou kunnen.

Ondernemers bij wie mijn handen gaan jeuken.

De groep die in februari start is voor 60% uitverkocht: 6 van de 10 plaatsen zijn al opgevuld.

Wil jij ook intensieve feedback van mij op je marketing? Samen met een groepje andere ondernemers die toppers zijn in hun markt maar nog weinig aan marketing doen? Meer details en data vind je hier: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Wie weet spreek ik je begin februari.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: