Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hinniken om de fietsenmaker

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Vrijdag is de winnaar van de slechtste slogan van 2018 bekendgemaakt.

De slogan die de award in de wacht gesleept heeft is een beetje zeksistisch.

Het is ook niet de leukste van allemaal, vind ik.

Zelf vind ik een paar andere slogans uit de top 10 eigenlijk leuker. Die waren óók griezelig slecht.

Zoals die van horrenfabrikant Unilux. Die liet afgelopen zomer posters maken met de opdruk:

Wespen horren buiten

Ook heel grappig bedoeld was die van reisbureau Solmar Tours uit het plaatsje Maarheze in de buurt van Eindhoven.

Die liet een jeukende TV-commercial opnemen bij een zwembad-zogenaamd-aan-de-costa.

Moeders zit in bikini op de rand van het zwembad en kind maakt een bommetje.

Dan komt de slogan, die met een kei-leutig Brabants accent is ingesproken:

Het Solmar je vakantie zijn

Daddenk!

Maar mijn persoonlijke favoriet uit de slechte top 10 was de slogan van fietsenmaker Harrie.

Harrie heeft zijn winkel in het altijd gezellige Posterholt in de buurt van Roermond.

Zijn slogan had van mij de winnaar mogen worden:

Met je fiets in de penarie? Bel dan even met Harie.

Nu ik hem hier opschrijf, zit ik er wéér om te hinniken.

Als Harrie bij mij in het dorp zat, mocht hij altijd mijn fietsen maken.

Wat ik veel gruwelijker vind, dat zijn slogans die grappig zijn zonder dat ze grappig bedoeld zijn.

Zoals die van groente- en fruithandel Verschoor.

Die hebben een genie ingehuurd en die heeft deze bedacht:

‘t is VERS(C)HOOR

Haakjes in een slogan, gewoon niet doen.

Maar de winnaar met een straatlengte voorsprong in stemmen was de slogan van Barbier Rogier.

Zo’n hipsterkapper, gespecialiseerd in baarden trimmen. Een herenkapper die allemaal van die ouderwetsche blikjes pommade en briljantine verkoopt.

Hun vestiging in Laren heeft deze slogan bedacht:

We doen wel vrouwen maar knippen ze niet

Nja.

Ik heb zelf liever de slappe humor van Harrie dan de foute humor van Rogier.

Sowieso is hij een beetje apart voor een bedrijf waar ook vrouwelijke kapsters werken.

De zin loopt ook niet helemaal lekker, als we toch aan het mierenjeuken zijn.

Als ze in het tweede deel van de zin het woordje we zouden toevoegen, zou hij beter lopen. Qua ritme. We doen wel vrouwen maar we knippen ze niet.

Veel ondernemers denken dat een slogan belangrijk is. Dat je die moet hebben als je serieus aan het ondernemen bent.

Ik liep bijvoorbeeld gisteren over de markt en daar zag ik deze slogan bij een kaasboer:

De lekkerste kaas wint altijd

O ja joh? In welke wedstrijd?

De visboer had op zijn flapperende luifel dit juweeltje staan:

Nieuwe haring. Een delicatesse. Punt uit.

Kokhalzend liep ik langs de meurende kraam. Ik vind nieuwe haring GEEN delicatesse, heur.

Bakkerij het Stoepje die ooit de briljante ‘Natte keek’ bedacht, heeft blijkbaar een nieuw reclamebureau want het was nu echt heel verschrikkelijk wat er op hun kraam stond:

Natuurlijk en (h)eerlijk.

Het is moeilijk voorstelbaar hoe zulke zinnetjes ooit voor extra klanten zouden moeten zorgen.

Zo’n tekst is bedoeld als marketing, maar het is eigenlijk vooral lege ruimte opvullen.

Het zou veel sterker zijn als ze iets schreven waardoor je direct snapt waarom dit bedrijf uniek is.

Zodat er bij de andere visboer op de markt niemand meer staat, terwijl bij jouw viskraam een rij staat.

Maar wat de meeste bedrijven als slogan gebruiken zijn van die opvulteksten.

Dat zijn eigenlijk net zulke teksten als die je vaak op T-shirts en truien ziet staan.

Mijn jongste had gisteren bijvoorbeeld een trui aan met het opschrift:

MALIBU – AWESOME – 59 – Paradise vibe.

Natuurlijk weten wij niet eens waar Malibu ligt. Die trui komt gewoon van bol.com of H&M of weet ik veel waar.

Die teksten zijn decoratie.

Ook op veel websites staan teksten die eigenlijk decoratie zijn.

Teksten die zo weinig zeggen, dat de ondernemer ze net zo goed kon weglaten.

Of nog erger, van die teksten waardoor klanten in hun achterhoofd een stemmetje horen dat zegt: Bla bla bla bla…

Dat is NIET wat je wilt op je website, neem ik aan. Daar wil je overtuigende teksten hebben staan.

Hoe je overtuigende teksten op je website zet, daar geef ik zometeen om 10 uur een online training over.

Ik geef je 7 overtuigingstechnieken waardoor klanten ja zeggen.

Je kunt je gratis aanmelden via deze link.

Ik zend de training live uit via internet. Dus je kijkt gewoon via je laptop.

Tot zometeen, ik ga bijna starten!

Aartjan

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: