Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hardhout op ijs

Aartjan van Erkel

in Neuromarketing en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Afgelopen weekend had ik mazzel. Want zaterdag had ik al een kaartje voor de Chicago Bulls bemachtigd. En toen bleken zondag ook de Blackhawks thuis te spelen.

De Chicago Blackhawks zijn het ijshockey-team.

Daar wilde ik heel graag heen, dus zat ik zondag voor de tweede avond op rij in het United Center in Chicago.

In hetzelfde stadion wordt hier dus zowel NBA basketball als NHL ijshockey gespeeld.

Ze blijken gewoon een hardhouten basketball-vloer over de ijsvloer heen te leggen. Hoe ze dat doen en waarom de basketballers geen koude voeten krijgen in hun pattas maat 49, zie je in dit filmpje).

Het was een mooie kans om die twee sporten te vergelijken.

Ik had eigenlijk verwacht dat ik basketball leuker zou vinden.

Maar tot mijn verrassing vond ik ijshockey de leukste sport om naar te kijken. Echt hands down.

Dat kwam doordat er veel meer flow is. Het basketball lag vaak stil doordat de scheidsrechters ingrijpen, maar het ijshockey vloeide lekker door.

Er schaatsten maar liefst 4 mannetjes in zwartwit gestreepte pakkies rond, maar ondanks die zware bezetting werd er zelden op het fluitje geblazen.

De speeltijd was ook veel langer: 3 x 20 minuten in plaats van 4 x 12 zoals bij basketball.

Ik had een topavond.

Omdat ik dit jaar 5 keer voor masterminds en seminars in Amerika ben geweest, heb ik aardig wat sport kunnen zien. Want ik ben ook 2 keer naar het honkbal geweest.

En zelfs naar het voetbal. Bastian Schweinsteiger speelt tegenwoordig bij de Chicago Fire, plus 2 Nederlanse ex-spelers van FC Groningen. Ze speelden best aardig.

Ik let altijd op het gedrag van fans, want dat vind ik interessant.

Ik merkte dat van alle Amerikaanse sporten de fans bij het ijshockey het fanatiekste waren.

Net zo hardcore als bij Europese voetbalwedstrijden. Het was de enige sport waar ze zaten te schreeuwen, fluiten, zingen en trommelen. Ik voelde me thuis.

Bij het basketball en honkbal kwam er nauwelijks reactie van het publiek. Slaape haap, zouden ze in Utrecht zeggen.

Wat ik cool vond gisteravond, was dat iedereen in het stadion een shirt van de Blackhawks aanhad.

Zeker 90% van het publiek liep in de clubkleuren: rood, wit en zwart.

Er hing een megasfeer in het stadion. Want iedereen voelde zich lid van de tribe.

Wat nog versterkt werd door de bad-ass indianen-beeldtaal van de Blackhawks: in het logo zitten een beschilderd indianengezicht plus 2 tomahawks.

Sport is gewoon business natuurlijk hier, en wat is er mooier in business dan klanten die zich onderdeel voelen van een tribe?

Dat is een van de beste dingen die je met marketing kunt bereiken. Ook in jouw bedrijf.

Maar ik ben geen sportclub, hoor ik je denken.

Nou, een tribe vormen kan ook in een supersaaie en nerdy business. Kijk maar naar Apple.

Hee, als je computers sexy kunt maken, dan kun je ook als accountant of SCRUM-trainer een rockstar worden. Of wat jij ook maar verkoopt.

Het maakt niet uit wat je doet, mensen vinden het altijd leuk als ze het gevoel krijgen onderdeel te zijn van iets cools.

Hoe je dat voor elkaar krijgt, dat leer ik vanaf februari aan een klein groepje ondernemers.

Ik ga persoonlijk met hun een eigen tribe opbouwen in hun business.

Omdat ik ze persoonlijk ga coachen, laat ik alleen het type ondernemer waar ik het liefste mee werk toe in die groep.

En dat zijn sleeping giants. Als je wilt weten of jij ook een sleeping giant bent, kijk dan op deze pagina: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Have a good one, dit was de laatste mail vanuit Chicago want vanavond vlieg ik weer terug naar Schiphol.

Spreek je morgen,

Aartjan

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly