Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hier zakt mijn broek van af

Aartjan van Erkel

in Leadgeneratie en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Gisteravond zat ik te bladeren in de Emerce, hét vakblad van de Nederlandse internetwereld. Toen viel mijn oog op een advertentie.

En mijn broek zakte ervan af.

Hij was supercreatief vormgegeven.

Want het was de advertentie van een internetbureau. Een bedrijf dat websites maakt. En ideeën bedenkt voor campagnes op internet.

Daar werken creatives, zoals ze zichzelf noemen.

Je weet wel, hipsters met kekke baarden en moeilijke brillen. En natuurlijk ook een stel nerds met felgekleurde sneakers en grote koptelefoons.

Ik ontdekte dat een supercreatieve advertentie in een vakblad op een bepaalde manier opgemaakt moet zijn.

Dat was duidelijk te zien, want er stonden er stonden nog 2 advertenties van andere bedrijven in dat tijdschrift die op exact dezelfde manier opgemaakt waren. Supercreatief.

Een supercreatieve opmaak, dat betekent: een full page advertentie op een effen gekleurde pagina. Meestal is de pagina helemaal zwart.

Met daarop een paar piepklein afgedrukte zinnetjes, en dan onderaan de bedrijfsnaam.

Dit was de tekst van de supercreatieve advertentie:

Hi, nice to meet you

We are digital strategists,

but even though a succesful strategy is important

it’s useless without the right execution.

That’s why we are executors too.

Bedrijfsnaam.

Dit is dus de tekst van een bedrijf dat gespecialiseerd is in marketing.

Je zou verwachten dat ze dan iets zouden doen met verleiding. Met een onweerstaanbaar aanbod.

Je zou verwachten dat wij door hun advertentie helemaal gek zouden worden van nieuwsgierigheid. Of van hebberigheid. Of van urgentie om nú in actie te komen.

En dat we onze telefoon zouden grijpen om meteen te bellen. Of naar hun website te gaan en iets te downloaden in ruil voor ons e-mailadres.

Maar in deze advertentie staat geen website, geen telefoonnummer, en geen enkele prikkel om meteen in actie te komen.

Advertenties waardoor je meteen in actie komt, die worden ook wel direct response advertising genoemd.

Het lekkere daarvan is: de resultaten zijn makkelijk meetbaar.

Je telt gewoon het aantal telefoontjes naar het speciale nummer uit de advertentie. Of het aantal leads dat is binnengekomen via de speciale landingspagina die in de advertentie stond.

Maar nee. Meetbare resultaten vonden deze supercreatieve hipsters blijkbaar niet nodig.

Hun advertentie was een typisch geval van brand advertising.

Adverteren met als doel om je merk te laden in het digitale domein, zoals een hipster het zei in een interview verderop in de Emerce.

Probleem is alleen dat het een beetje moeilijk te meten is.

Waar vind je het digitale domein? Wie heeft daarvan de inloggegevens? En hoe weet je of je merk door je advertentie is geladen? Niemand weet het.

Resultaten meten is sowieso niet supercreatief. Daar zijn de hipsters meestal niet zo van.

Ik had een beetje medelijden met hun klanten. Als dit het beste is wat ze kunnen doen qua marketing, hoe gaat die klant dan aantoonbaar beter verkopen? Dankzij die advertentie?

Want dat lijkt me het doel van reclame. Verkopen.

Maar creatives zijn meestal geen verkopers. Dat vinden ze niet chic. Ze zijn met hele andere dingen bezig.

Met supercreatieve campagnes bedenken. En met prijzen winnen.

Prijzen voor de creatiefste campagne. Het mooiste design.

Prijzen in de reclamewereld zijn hipsters die awards uitreiken aan hipsters.

Goed voor het ego van de creative director van het reclamebureau.

En goed voor het ego van de directeur van de opdrachtgever. Dat is meestal een groot bedrijf met grote budgetten.

Als ondernemer ben je meestal wat praktischer. Je hebt minder last van ego. Je hebt ook minder last van miljoenenbudgetten.

Geeft niet, want je wilt toch geen prijzen winnen.

Je wilt geld verdienen.

Bijvoorbeeld met een supergoed verkopende website.

Kijk dus uit als je een bureau inhuurt om een website te laten maken.

Want dat bureau gaat meestal een supercreatieve website maken. Of hij goed verkoopt, dat kunnen ze niet beloven.

Doe daarom één ding voordat je een websitebouwer of een bureau inhuurt.

Zorg dat je eerst zelf snapt hoe een website beter gaat verkopen.

Zodat je een bureau direct kunt betrappen als ze alleen maar supercreatieve bullshit aan je proberen te verkopen voor veel geld.

Als je daar mijn 10 beste tips over wilt zien, kijk dan donderdagochtend naar mijn online training Mijn 10 eye-openers uit 10 jaar online verkoop.

Dit is de link om je gratis aan te melden:
https://register.gotowebinar.com/rt/3842095344191717378

Wie weet tot donderdag,

Aartjan

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: