Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

De hele zaal wil haar krijsend een boks geven

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Stand-up comedian Cristela Alonzo vertelt in haar show op Netflix over een genant moment.

Met die grap krijgt ze het hardste applaus van haar hele show.

Met veel gillen en fluiten, je weet hoe Amerikanen zijn.

Ze vertelt over een keer dat ze aan het shoppen is bij Bloomingdale’s. De Amerikaanse Bijenkorf zeg maar. En ze ziet een tas die ze wil kopen, maar er staat geen prijs bij.

Dus ze vraagt het aan een verkoopster. Die bekijkt haar van boven naar beneden en zegt met een toontje in haar stem: Die tas kost 800 dollar.

Een toontje alsof ze wil zeggen: die kan jij dus sowieso niet betalen.

Cristela heeft Mexicaanse ouders en dat kun je zien. Klein opdondertje, donkere kolen van ogen, zwarte uitgroei, dat werk. Latina.

Ze heeft haar favoriete kleding aan: een spijkerbroek, sneakers, t-shirt, vestje.

Door het toontje van de verkoopster begint het vuur te branden.

En dus zegt Cristela tegen haar: Ik ga die tas kopen, bitch! Het laatste woord zegt ze alleen met haar ogen.

O tuurlijk schat zegt de verkoopster, ik neem hem wel vast mee naar de kassa en dan ligt hij daar voor je klaar als je gaat afrekenen.

Yeah right, klinkt er door in haar stem.

Waarna de verkoopster achter de kassa gaat staan en dingetjes gaat typen en met bonnetjes gaat ritselen terwijl ze Cristela vanaf dat moment straal negeert.

Alsof ze wil zeggen: Wij weten allebei dat jij die tas niet gaat kopen.

Cristela stampt naar de kassa en zegt tegen de verkoopster: Ik ga die tas nu kopen. Om jou een lesje te leren. Over hoe je mij behandelt.

Tegen het publiek zegt ze: Ik wil die tas eigenlijk niet eens hebben!

Tegen de verkoopster: Ik weet niet waarom, maar jij denkt blijkbaar dat ik te weinig geld heb om hier te shoppen.

Heb ik soms de verkeerde kleding aan om hier te mogen komen? Hoe had ik me moeten kleden volgens jou? In een bruidsjurk of zo?

En dan maakt ze de opmerking waarmee ze de zaal aan het gillen krijgt:

Need I remind you that I’m SHOPPING at Bloomingdales, and you’re fucking WORKING at Bloomingdales okay?

De zaal ontploft omdat in het publiek ook veel latino’s zitten. Die hebben dit allemaal meegemaakt.

Cristela vertelt hoe ze de Bloomingdale’s uitloopt terwijl ze haar lachen probeert in te houden. Met haar tas. En met haar trots en haar waardigheid intact.

En hoe ze in haar auto stapt, en naar de dichtstbijzijnde Bloomingdale’s rijdt om de tas terug te brengen.

Hoe emotioneler een comedian het publiek krijgt, hoe harder ze lachen.

De hele zaal wil haar krijsend van het lachen een boks geven.

Dat komt doordat Cristela in haar grap een copywriting-techniek gebruikt.

Want de lach en de emotie in de zaal komt door het herkennen van een gezamenlijke vijand.

De vijand zijn de arrogante witte Amerikanen die denken dat latino’s sowieso arm zijn.

Die hele grap is zorgvuldig opgebouwd rondom die gezamenlijke vijand.

Stand-up comedians zijn net als copywriters gewoon verkopers. Van kaartjes. Ze krijgen hun zalen vol door zo veel mogelijk emotie op te roepen.

Sommige ondernemers doen iets heel anders. Die proberen hun klanten echt niet aan het lachen te maken. Die zijn niet bezig met emotie.

Nee, ze proberen hun klanten vooral goed te INFORMEREN.

Maar als ondernemer wil je geen geïnformeerde klant.

Je wilt een geëmotioneerde klant.

Want emotie en instinct nemen samen de beslissing om met jou zaken te doen.

Bedenk dus hoe jij méér kunt doen dan alleen goede informatie geven. Bedenk hoe je een emotie kunt oproepen.

Verwerk in jouw business momenten waarop klanten emoties krijgen die helpen om ja tegen jou te zeggen.

Dit is een van de tips die ik geef in de online training Snel Scoren: 8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken.

Je kunt daar aanstaande donderdag bij zijn, want ik zend hem live uit via internet.

Als je nog niet was aangemeld, dan is dit de aanmeldlink (kost niks): https://attendee.gotowebinar.com/register/6987316524952360961

Aartjan

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly