Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hoe je emotie oproept bij je klanten

Aartjan van Erkel

in Social media marketing en Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Je bent vast ook weleens half in coma geraakt door een saaie PowerPoint-presentatie. Hoe voorkom je dat jij op internet ook zo saai overkomt op je klanten? Dit artikel vergelijkt de saaiste presentatie ever met een presentatie die viral ging op YouTube doordat hij emotie oproept.

Zo roep je emotie op bij je publiek, je klanten en je lezers

Als ik je zou vragen om jezelf de saaist denkbare Powerpoint-presentatie voor te stellen, hoe zou die presentatie dan beginnen? Misschien zie je een middelbare kalende man voor je met een buikje, gekleed in een grijze pantalon en een wit overhemd.

De man begint zijn presentatie door een witte slide te laten zien met daarop de titel. Die moet zo saai mogelijk zijn, dus op de slide zal wel zoiets staan als ‘Ontwikkeling van efficiënte en effectieve processen – Een roadmap’. Of als het een presentatie bij een gemeente is, dan zit er in de titel waarschijnlijk een te vaak gebruikte metafoor uit overheidsland, zoals ‘Handen en voeten geven aan nieuw gemeentelijk beleid’. Je zakt onderuit, slaat je armen over elkaar en bereidt je voor op het ergste.

En ja hoor, je vermoedens worden direct bewaarheid. Want de volgende slide is de inhoudsopgave. Je ziet een genummerde lijst van 14 onderwerpen waar de goede man het over gaat hebben. Doordat de lijst zo lang is, pasten alle onderwerpen alleen maar op de slide door de letters heel klein te maken. Je kunt daardoor niet goed lezen wat er staat. Met moeite zie je wat het eerste punt is op de lijst: ‘Welkom en introductie’.

De man in het witte overhemd steekt van wal. “Nou, we gaan dus beginnen met punt 1, welkom en introductie. Van harte welkom, en ik zal eerst iets over mezelf vertellen. Ik ben sinds dertien jaar en 8 maanden procesanalist bij onze afdeling, en ik analyseer de integrale beleidsvoering en de formele organisatiestructuren binnen de keten van de gemeentelijke, provinciale en landelijke overheid, dus met uitzondering van de publiek-private samenwerkingsverbanden en convenanten.” Vlak voordat je wegdommelt, zie je nog net hoe de collega naast je zijn smartphone tevoorschijn trekt en Facebook opent.

Sinds de opkomst van presentatiesoftware zoals Microsoft Powerpoint worstelen kantoorwerkers over de hele wereld zich elke dag opnieuw door saaie presentaties heen met honderden slides, onleesbare grafieken en grote hoeveelheden bulletpoints. Het verschijnsel is zo berucht en gehaat, dat het een naam heeft gekregen: death by powerpoint.

De legendarische reclameman David Ogilvy zei ooit in een nijdige bui: “Most people use PowerPoint like a drunk uses a lamppost – for support rather than illumination”. Als je wilt dat je publiek naar je luistert, daarna onthoudt wat je hebt gezegd en ook nog in staat is om aan anderen door te vertellen wat je belangrijkste boodschap was, maak dan niet de fout om iets saais te vertellen.

Helaas zijn veel presentaties die worden gegeven en veel teksten die worden geschreven zo onbeschrijfelijk langdradig, dat publiek en lezers erbij in slaap vallen – soms letterlijk.

Ik ga nu een andere kalende man van middelbare leeftijd aan je voorstellen. Ook hij gaat zometeen een presentatie geven. Ook hij heeft een buikje, en is gestoken in een wit kantooroverhemd. En ook hij heeft een scherm waar een slide op wordt geprojecteerd, met op die slide maar één woord.

Alleen: de presentatie die deze man op het punt staat om te geven wordt bepaald géén death by powerpoint. Deze presenatie zal namelijk viraal gaan op internet.

Het verschil met de saaie man die we ons daarnet hebben voorgesteld is enorm. Er wordt harde muziek ingestart: het nummer Get On Your Feet van Gloria Estefan. De man wordt aangekondigd en vervolgens trekt hij van achter de schermen een sprintje het podium op. Daar gaat hij ondanks zijn overgewicht en slechte conditie een halve minuut lang heen en weer lopen rennen, het publiek toeschreeuwend dat ze moeten gaan staan, terwijl hij met gebalde vuisten op en neer springt, en met overslaande stem oerwoudkreten schreeuwt.

Nadat hij de zaal heeft opgezweept en wakker geschud, gaat hij buiten adem achter het katheder staan en brult in de microfoons: “I have four words for you. I. Love. This. Company.” Het woord dat op het scherm is geprojecteerd, is Microsoft. De man waar het publiek naar heeft staan kijken is Steve Ballmer, die een keynote geeft op een congres in het jaar 2000. Ballmer is de CEO van Microsoft en de manier waarop hij hier zijn keynote-presentatie aftrapt komt al snel bekend te staan als de monkey dance.

Op een andere virale video van Ballmer die circuleert op internet is hij te zien als spreker op een Microsoft-congres voor een grote zaal gevuld met honderden software-ontwikkelaars. Ballmer heeft zo veel getranspireerd dat zijn gezicht kletsnat is, de voorkant van zijn lichtblauwe overhemd donker is geworden van het zweet, en onder zijn oksels grote natte zweetplekken zitten. Ritmisch klappend loopt Ballmer over het podium met een indringende adelaarsblik gericht op het publiek, terwijl hij roept: “Developers, developers, developers, developers, developers”.

Hoewel Ballmer zowel bekendheid als kritiek heeft gekregen door zijn stijl van presenteren, is hij erin geslaagd om zijn boodschap viraal te laten gaan. YouTube staat vol met Ballmer-video’s, Ballmer-compilaties en Ballmer-parodieën. Niemand doet wat hij doet op een podium, en iedereen die hem ziet voelt daar iets bij. Dat hoeven niet altijd positieve gevoelens te zijn, maar ze voelen wel iets.

Dit is belangrijk als je mensen probeert te beïnvloeden. Zorg dat je emotie oproept bij je publiek, je kijkers of je lezers. Want mensen kopen niet bij een bedrijf, maar kopen bij een persoon. Net zoals kiezers niet stemmen op een partij, maar stemmen op een persoon. Om voor die persoon te kunnen kiezen, willen ze eerst iets voelen. We zijn een sociale, emotionele en irrationele diersoort en emotie is bepalend bij de keuzes die we maken. Zorg dus als ondernemer ook dat je emotie oproept bij je klanten.

Je hoeft niet te overdrijven zoals Ballmer. Je hoeft geen extreme presentaties te geven zoals Ballmer. Je hoeft geen gekke bekken te trekken zoals Ballmer. Maar het is wel jouw werk als ondernemer of verkoper om emoties te triggeren bij je klanten. Ze willen iets bij je voelen om voor je te kunnen kiezen. Ze willen dat het klikt.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly