Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Verkooptip voor webformulieren: Noem het géén formulier
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Mijn verkooptip voor je webformulieren: noem ze vanaf nu géén ‘formulier’ meer. Dat is een enorme opluchting voor je klanten.
Ik leg uit hoe je een motiverende titel voor een formulier kiest.
Goede kans dat meer klanten het dan invullen.
‘Formulieren zijn klote’, zegt de internationale expert Luke Wroblewski in zijn boek Web Form Design. En dat is zo: klanten háten je formulier.
Zet nooit het woord formulier in de titel
Waarom vinden klanten formulieren zo erg? Omdat ze te veel ellende meegemaakt hebben op andere websites. Onbegrijpelijke formulieren, technische problemen, al hun ingevulde gegevens plotseling verdwenen…
Ook papieren formulieren zijn vaak lastig of onduidelijk. Denk even aan het invullen van je belastingformulier. Breekt het zweet je al uit?
Het woord ‘formulier’ kan daardoor een vervelende associatie geven. Herinneringen die terugkomen aan frustrerende, gekmakende ervaringen bij het invullen van gegevens.
Simpele oplossing: vermijd het woord ‘formulier’ in de titel.
Noem de taak in de titel
Nog een reden dat je klanten alle webformulieren haten:
ze staan alleen maar in de weg.
Je klanten vullen het formulier in omdat ze iets gedaan willen krijgen.
Het zijn noodzakelijke hobbels om te krijgen wat ze willen.
Wat klanten willen, is dus niét een formulier invullen.
Wat klanten willen, is een taak uitvoeren:
- Inschrijven voor een cursus
- Aanvragen van een vergunning
- Bestellen van een artikel
- Doorgeven van een adreswijziging
- Openen van een bankrekening
De taak die klant komt uitvoeren, die zou als titel boven je webformulier moeten staan. Dat is veel motiverender voor klanten: ze zien waar ze het voor doen.
Voorbeeld 1: webformulier van Kiddoozz
Doe liever niet wat Kiddooz doet: ‘Inschrijfformulier’ boven een formulier zetten om je kind in te schrijven voor kinderopvang.
Geen handige titel voor een webformulier: ‘Inschrijfformulier’.
Voorbeeld 2: webformulier van Skoa
Zet boven zo’n inschrijfformulier liever ‘Uw kind inschrijven voor kinderopvang’, of ‘Inschrijving kinderdagverblijf’ zoals Skoa doet:
Goede titel voor een webformulier: ‘Inschrijving kinderdagverblijf’.
Voorbeeld 3: webformulier van de ANWB
De ANWB heeft zichzelf in de loop der tijd verbeterd. In 2011 hadden ze dit webformulier op de website staan, dat ik toen op dit blog in een artikel liet zien als voorbeeld van hoe het eigenlijk niet moet:
Niet zo gebruikersvriendelijke titel voor een webformulier: ‘ICP formulier’.
ICP is het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen, een eigendomsbewijs dat je moet hebben als je met je bootje op vakantie gaat in het buitenland. De titel ‘ICP formulier’ is demotiverend door het gebruik van het woord ‘formulier’, en onduidelijk voor wie de afkorting niet kent.
Mijn aanbeveling was om daarvan te maken: ‘Vraag een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen aan’. En dat staat er inmiddels ook, hulde aan het webteam van de ANWB:
Webformulier met goede titel die de taak noemt: ‘Vraag een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen aan’.
Voorbeeld 4: webformulier van Deceuninck
Zo kan het ook: Deceuninck kruipt in het hoofd van de klant en gebruikt zijn woorden:
Webformulier met goede titel: ‘Vraag hier uw gratis brochure aan’.
Een prima manier om de taak van de klant te verwerken in de titel van een formulier.
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl