Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Verlies je klanten? Met dit simpele tekstje houd je ze binnen

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Neuromarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Wil jij dat klanten trouw zijn aan je bedrijf?

Dan zijn er 2 kronkels in het brein waar je gebruik van kunt maken.

Irrationele dingen, die misschien onlogisch lijken.
Maar mensen baseren hun beslissingen er wel op. Bewezen!

Kronkel 1: Mensen haten veranderingen

Mensen hebben een voorkeur voor de status quo.

Moeten ze een keuze maken tussen houden wat ze hebben of een verandering,
dan kiezen ze meestal voor behouden.

Dit is de reden dat in Nederland maar 28% van de mensen toestemming geeft voor het gebruiken van hun organen voor transplantaties na hun dood. In België is dat 98%. In België ben je namelijk automatisch donor, tenzij je expliciet aangeeft dat je het niet wilt.

Ik geef je zometeen voorbeelden hoe je deze kronkel inzet op een commerciële website.

Kronkel 2: Mensen willen consequent zijn

Hebben mensen eenmaal een keuze gemaakt, dan blijven ze graag trouw aan die beslissing.

Dat heeft met vertrouwen te maken. Wie grillig en onbetrouwbaar is, heeft vaak weinig vrienden.

Trigger jij deze neigingen al bij je klanten?

Wie dat slim doet is Natuurmonumenten. Vorige week kreeg ik een brief van ze, met mijn nieuwe lidmaatschapskaart.

Op de kaart bleken niet alleen mijn naam en lidmaatschapsnummer te staan maar ook nog een ander, ongebruikelijk detail:

 Lid sinds: 2003

Deze lidmaatschapskaart speelt daardoor heel slim in op de 2 hersenkronkels.

Een klant die een lidmaatschapskaart ontvangt, denkt namelijk:
“Als ik dit jaar had willen opzeggen, ben ik nu te laat.”
Opzeggen was al lastig doordat mensen veranderingen haten, en de kaart neemt de motivatie om op te zeggen nu definitief weg.

Doordat mensen ook nog eens consequent willen zijn, is het slim dat Natuurmonumenten me laat weten sinds welk jaar ik lid ben. Onbewust wordt het daardoor opeens lastiger om op te zeggen. Want daarmee zou ik inconsequent zijn aan mijn eerdere beslissing.

Ik vermoed trouwens dat dit effect steeds sterker werkt naarmate ik langer lid ben.

Heb je een lidmaatschaps-site of een verdienmodel dat met abonnementen werkt?

Dan zou het aantal opzeggingen wel eens kunnen dalen als ze regelmatig zien hoe lang je klanten al lid of abonnee zijn.

Bijvoorbeeld op deze momenten:

  • Je stuurt de klant de factuur voor het nieuwe jaar
  • De klant logt in op je website
  • Je stuurt de klant een magazine met zijn persoonlijke gegevens erop geprint
  • Je stuurt je klanten een mailing met een aanbod of call to action
  • Je mailt de klant de bevestiging van zijn opzegging (en vertel dat hij alleen maar even hoeft te reply-en om de opzegging weer ongedaan te maken)

Ook als je een dienstverlener bent of een webshop stimuleer je klantentrouw door te communiceren hoe lang mensen al klant zijn.

Toon je klant bijvoorbeeld:

  • Op welke datum hij voor het eerst iets bestelde
  • Op welke datum hij zich inschreef voor je nieuwsbrief
  • Hoeveel jaar zijn verzekeringen of bankrekeningen al lopen
  • Hoe vaak hij al iets bij je heeft gekocht (geef hem onverwachts een leuk cadeautje als hij een ‘klantjubileum’ bereikt: bijvoorbeeld 5x iets gekocht)

Heb je een online voorbeeld van deze onbewuste klantenbinding?

Ik vind het heel leuk als je me een link mailt!

Wil je elke week een gratis tip? Vul dan je e-mailadres in:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: