Zit er liefde in jouw verkoop-website?
Je klanten voelen dat namelijk direct, zodra ze op je site aankomen.
Ik geef je 5 tips voor een authentieke, liefdevolle website.
Plus een paar goede voorbeelden.
Stel je voor: je loopt in het centrum van je favoriete winkelstad.
Je hebt een nieuwe outfit nodig.
Er blijkt een nieuwe kledingwinkel geopend te zijn, en je bekijkt de etalage.
De kledingstijl is jouw smaak, dus je stapt naar binnen.
Meteen vallen je 3 dingen op.
- Het personeel staat achterin de winkel. Ze kletsen en lachen.
- Geen van hen begroet jou.
- Ze zien er allemaal piepjong uit, niet ouder dan 20 jaar.
Ook een webshop kan lijden aan deze zelfde kwaal:
ongeïnteresseerd en ongekwalificeerd personeel.
Je klanten voelen direct hoeveel liefde er in jouw verkoopwebsite zit.
Binnen 1 seconde.
Het is als waneer je met een echt goede ondernemer aan de praat raakt.
Die houdt van zijn product, en dat merk je aan alles:
- Zijn ogen glanzen als hij praat
- Zijn gezicht is enthousiast
- Hij vertelt verhalen in geuren en kleuren
- Hij probeert je niets te verkopen
- Toch weet je al dat je graag zaken met hem gaat doen
Dat geldt ook voor jouw bedrijf.
Liefde is direct af te lezen aan je authentieke stijl van schrijven op de website.
5 tips om liefdevol, authentiek te schrijven op je verkoopwebsite
- Vertel de verhalen over je producten die alleen jij als bedrijf kunt weten.
- Gebruik de woorden die je klanten zelf gebruikten in een gesprek met jou.
- Doe beloften over je service die je klanten verbazen en geruststellen.
- Vertel in detail hoe het voelt om het product te gebruiken.
- Gebruik spreektaal, alsof je met een klant staat te praten. Niet deftig gaan doen.
Een mooi voorbeeld van een liefdevolle website is Talulabelle.
Deze dameskleding-webshop verkoopt eigenwijze, unieke, een beetje maffe retro-mode.
En ze klinken ook zo: eigenwijs en een beetje maf:
“Draagt haar zondagse jurk op woensdag”
“Vindt alles met een gouden randje net iets mooier”
Leuk!
Nog een mooi voorbeeld is de Amerikaanse webshop Gun Dog Supply, die hondenartikelen verkoopt.
De baas van deze shop heet Steve. En Steve is all over the place op deze site.
Met tips, persoonlijke adviezen en praktische weetjes.
Zo is het ontzettend handig dat hij je helpt met zijn Quick Picks.
Heb je bijvoorbeeld een halsband nodig, dan kiest hij er alvast een voor je uit:
“Deze is perfect voor 95% van de mensen die ik dagelijks spreek”
Ken jij ook een website die echte liefde toont?
Zet hem dan in de reacties hieronder, vinden we leuk!
Gerelateerde artikelen:
- Video met 4 tips voor persuasieve storytelling
- Zo overtuig je twijfelende klanten
- Zo krijgen klanten een KLIK met je website
- Twee dingen die je kunt leren van een standup comedian die een miljoen verdiende met internetverkoop
- Grappige manier om klanten te trekken
Myriam zegt
Leuke voorbeelden! Ben volop bezig met mijn eigen nieuwe website. Ga gelijk eens checken of ik liefdevol geschreven heb…
Rose Calis zegt
Ik merk aan mezelf dat wanneer ik blog, ik veel gepassioneerder (en makkelijker) schrijf dan wanneer ik een webtekst schrijf. Leuke voorbeelden, en bedankt voor de reminder. O ja, over liefdevolle teksten gesproken:
http://www.biggirlbranding.com/about/
Marco Bouman zegt
Hai Aartjan, leuk artikel en zeer pakkend.
Daarom vind ik het altijd zo belangrijk om je bezoeker aan te spreken, ook al is het maar in een regel. Hij voelt zich welkom…
Daarnaast is liefde energie en energie zit in teksten. Dus als je de teksten zelf schrijft voor je site / shop… dan is goed om dit te realiseren. En natuurlijk maakt het uit welke woorden je kiest en wat je schrijfstijl is….
Maar teksten vanuit liefde of vanuit passie… doen altijd hun werk, is mijn mening.
Succes.
Groet,
Marco
Aartjan zegt
@Rose
Goed punt, de kunst is dan om je flow ook over te brengen naar je webcopy. Dat werkt waarschijnlijk het makkelijkst als je webcopy schrijft voor je eigen business, als je tenminste de juiste niche te pakken hebt. Als je zoekende bent is het erg lastig om in flow te komen en de juiste tone of voice te vinden.
@Marco
Eens, je klant voelt het als je echt enthousiast bent en dat in je woorden weet te leggen.
Sigrid zegt
Dag Aartjan,
Ook dit keer schrijf je weer een interessant en vlot artikel, en dan nog over een onderwerp dat mij nauw aan het hart ligt.
Onlangs zei iemand die mijn website voor de eerste keer ontdekte dat je de persoonlijkheid en de liefde die erachter zit duidelijk kan aanvoelen.
Nu heb ik nog heel veel te leren omdat ik een newbie ben, en dus ben ik ook wel benieuwd naar jouw experte mening over mijn website (www.daisiesandcaramel.com).
Bedankt!
Sigrid
Aartjan van Erkel zegt
Hallo Sigrid,
Leuk dat je reageert!
Mooie shop heb je, ziet er goed uit. Bij aankomst op je homepage denk ik dat je nog wat duidelijker zou kunnen zijn over wat je niche precies is – dat is me niet direct helder. Mooie productpagina heb je trouwens.
Sigrid zegt
Dag Aartjan,
Een echte ‘niche’ heb ik niet, maar het is inderdaad de bedoeling om wat meer tekst en uitleg te geven op de home page (geleerd van jou!). Dus hopelijk wordt het dan allemaal wat duidelijker voor de bezoeker.
Ik vind het alvast leuk om te horen dat je mijn website in het algemeen wel ok vindt; dat neem ik als een compliment!
Sigrid
Seppe zegt
Dag Aartjan
Helemaal akkoord met je vijf tips. Ze sluiten naadloos aan bij de gouden marketingregel ‘People buy people’: http://schrf.be/1hdPujM.
Communiceer je ‘als mens’ met andere mensen (en niet ‘als bedrijf’)? Dan zit er automatisch wat liefde in je tekst. Of op zijn minst menselijke warmte. En dan vertrouwt een prospect je.
Arjan Jonker zegt
Een website waar je de liefde kunt voelen?
Dat moet http://www.deblogacademie.nl/ van Kitty Kilian zijn.
Iedereen die haar leest hóudt ook van haar. Daar ben ik van overtuigd.
Dat is 100% haar verdienste.
Imke zegt
Hallo Aartjan,
Leuk artikel en wat leest het fijn weg 🙂
Liefde en persoonlijkheid zijn superbelangrijk en kunnen inderdaad allesbepalend zijn of mensen verder kijken dan alleen de etalage. Ik heb zelf onlangs een nieuwe site gelanceerd en ben nog volledig nieuw met het online/website gebeuren. Ben daarom heel erg benieuwd wat jij als expert van mijn website vindt! (en of het een beetje liefde uitstraalt ;))
http://balancedthroughlife.nl
Bedankt en hartelijke groet van deze trouwe lezer.
Imke
Tonny van Kaathoven zegt
Hallo Aartjan,
Goede tips. Graag zou ik van jou en andere mensen willen weten of mijn website de persoonlijkheid biedt die ik graag uitdraag.
http://www.huisnummergigant.nl
Groet,
Tonny van Kaathoven.
Mieke Langenhuizen zegt
Hallo Aartjan,
Interessant en goed artikel. Mijn wensenlijst voor mijn website is het toevoegen van een webshop zodat klanten ook rechtstreeks kunnen bestellen.
Veel kijkplezier op:
http://www.mindyourbag.nl
ps leuk wanneer jullie Mind Your Bag liken op Facebook… Groeten Mieke
Gerti van Stijn zegt
Alhoewel je er niet altijd de vinger op kunt leggen wordt het zeker onbewust door mensen gevoeld wanneer iets met liefde en passie tot stand komt! Het leuke aan gepassioneerde “vak idioten” vind ik dat zij door hun passie veel vakkennis hebben vergaard en hen geen moeite teveel is! Zo hebben wij bijvoorbeeld onze gites (vakantiehuisjes) in Frankrijk met liefde, passie en vakkennis gebouwd en ingericht en ontvangen onze gasten ook op die wijze http://www.maisonvanstijn.net Voor ons boetiekje en onze webshop werken wij heel bewust met gepassionneerde ontwerpers en kleine labels. We kennen deze mensen persoonlijk en weten alles over de productiewijzes en materialen http://www.bienchoisi.eu
Aan de teksten van Aartjan merk je ook zijn enthousiasme, passie, betrokkenheid en natuurlijk vakkennis. Daarom lees ik ze altijd met veel plezier!
Hartelijke groeten uit Frankrijk,
Gerti van Stijn
http://www.maisonvanstijn.net
http://www.bienchoisi.eu
Aartjan van Erkel zegt
@Arjan
Leuk, Kitty schrijft inderdaad een goed blog.
@Imke
Straalt absoluut liefde uit, je hebt een mooie eigen tone of voice! Goed gedaan.
@Tonny
Prachtig kwaliteitsproduct heb je! Ik voel aan alles dat je er veel liefde in steekt en echt gaat voor 100% tevredenheid bij je klanten. Qua tone of voice zou het wat losser mogen, je klinkt iets afstandelijker dan je in het echt bent vermoed ik. Dat zit in je woordkeus van formelere woorden dan je in spreektaal zou gebruiken.
@Mieke
Stoer product heb je, mooie tassen van tractorbanden!
Waarom spreek je over jezelf in de tweede persoon? Komt wat afstandelijk over. Gebruik lekker de ik-vorm, past ook goed bij je volgens mij.
@Gerti
Mooie reactie 🙂 Leuk he, vakidioten onder elkaar. Ik ben ook gek op ondernemers die er helemaal voor gaan inderdaad.
Volgens mij zijn jullie heel goed bezig als ik op mijn eerste indruk en op de beoordelingen in Zoover afga. Alleen qua toon is het vrij vlak, je website klinkt nog een beetje alsof iemand anders het over jullie bedrijf heeft in plaats van jullie zelf. Mag persoonlijker hoor!
Wies zegt
Beste Aartjan,
Je artikelen lees ik met veel aandacht. Ook dit artikel over Schrijven met Liefde.
Ik hoop van harte dat de tekst op mijn website ook met liefde geschreven is!
Vriendelijke groet,
Wies van Kiki Fotografie
http://www.kikifotografie.nl
Aartjan van Erkel zegt
@Wies
Je prachtige foto’s spreken boekdelen. De teksten zijn aan de zakelijke kant, ik hoor je persoonlijkheid er niet zo duidelijk in doorklinken.
Tonny van Kaathoven zegt
Hallo Aartjan,
Bedankt voor je reactie. Ik snap je punt. Ik ben me al aan het inlezen om betere webteksten te schrijven en bij de eerstvolgende update ga ik enkele wijzgingen aanbrengen om het wat informeler te maken.
Groet,
Tonny van Kaathoven
http://www.huisnummergigant.nl
Aartjan van Erkel zegt
@Tonny
Succes Tonny!
Talita zegt
Goed artikel! Ik deel graag de website http://www.soulstores.com met je. Over winkels met bezieling, waar je wél begroet wordt bij binnenkomst 😉 Benieuwd wat je ervan vindt! Keep up the good work!
Jellie zegt
Mooi! En dit triggert me. Want dit is precies wat ik in het echte leven terugkrijg wanneer ik spreek over mijn bedrijf: wat een passie! Maar: hoe krijg ik dat nu snel en duidelijk op mijn website? Dit keer dus een reactie van mij. Ik volg je al een tijdje. Ik krijg mooie reacties op mijn website ( binnen mijn vakgebied) maar ook te horen dat de teksten te lang zijn… Ik ben zoekende naar een goede manier om kort en krachtig mijn liefde en expertise middels mijn diensten te tonen. Een goedverkopend boek schrijven ok, maar kort en krachtig een websitetekst maken… Mmmm… Heb jij een tip voor mij! Zie: http://www.anders-wijs.nl
Sander de Jongh zegt
Ik kreeg dit “oude” maar zo actuele blog net in mijn mail. Het is precies zoals je het schrijft Aartjan! Op jouw vraag of ik een website ken die liefde toont? Ja, voor mij is dat Paula van Gemen van tekstmodel.nl. Die straalt alleen maar passie uit als ze praat. Kijk maar naar de filmpjes op haar website. Ik heb haar ook tijdens een lezing gezien en gesproken, en in het echt is ze ook zo sprankelend. Volgens mij kun je dat niet faken.
Dus zit er (ondernemers) liefde in -> komt er (ondernemers) liefde uit!
🙂
Mathieu Raemaekers zegt
In de journalistiek schrijf je, min of meer in opdracht, over de meest uiteenlopende onderwerpen. De eindredactie schudt er nog een eigen sausje overheen.
In een webshop, echter, genereer je herleidbare reacties op jouw manier van schrijven. Deze komen binnen in klinkende munt. Je ziet wat je genereert. Zó wordt copywriting pas echt leuk!
– Verdere hersenspinsels zal ik je maar besparen –
Met liefde schrijvend en googelbaar onder “Mathieu Raemaekers”.
Jolanda Touw zegt
Hallo Aartjan,
Dank voor al je goede tips. Ik heb er al heel veel aan gehad!
Zeker bij het bedenken van mijn nieuwe website http://www.ontspannenwerken.nu die pas online is gegaan en het schrijven van de teksten hiervoor.
De site is nog niet 100% af (welke site is dat wel?;-) maar vooral in het onderste, ‘doe-het-zelf’-gedeelte hoop ik dat de lezer merkt dat ontspannen en met aandacht leven en werken en de kennis hierover doorgeven aan anderen, helemaal ‘mijn ding’ is.
Hartelijke groet,
Jolanda Touw
Els Kaskens zegt
Hallo Aartjan,
Vijf jaar geleden toen ik mijn website liet bouwen heb ik dat met jouw boek ‘Verleiden op Internet’ in de hand gedaan.
Vorig jaar heb ik hier en daar teksten aangepast.
Ik denk dat er liefde zit in mijn site. Ik gun iedereen, met elk budget, de vakantie van zijn leven.
Groetjes van Els.
Aartjan van Erkel zegt
Wat gaaf om te horen Els, fijn dat je het laat weten!
Els zegt
Zie http://www.reis-idee.nl
Coleta van Bekhoven zegt
http://mamaloublogt.nl/escaperoom-voor-de-liefde-altijd-blijven-spelen/
Kadootje van een klant die uit zichzelf dit deed publiceren.
Negen maanden geleden heb ik een nieuw concept http://www.altijdblijvenspelen.nl vorm gegeven en het slaat aan:-). Met jouw tips die vooral bevestigend werkten daar waar ieder mij voor gek verklaarde is de Escaperoom voor de liefde ontstaan en ziet iedereen de liefde die in de website zit en de liefde die je samen beleeft in de escaperoom voor de liefde in ons middeleeuwse altijd Bijven Spelen pandje.
nogmaals dank
met plezier
Coleta
Aartjan van Erkel zegt
Leuk te horen Coleta, jij ook veel plezier 🙂
Gustavo Woltmann zegt
Deze tips zijn erg handig en natuurlijk moeten we de klanten persoonlijk en liefdevol aanspreken. Maar ik wil dan weer niet te opdringerig overkomen, zoals sommige winkelbediendes die je onmiddellijk aanklampen als je de winkel binnenkomt en constant vragen stellen. Soms wil ik gewoon rustig rondkijken, ook in een webshop!
Aartjan van Erkel zegt
Tnx voor je reactie Gustavo.
Suzanne van den Homberg zegt
Dankjewel Arjan. Ik zie dat er nog heel wat bedrijven zijn waar je hartelijk begroet wordt bij binnenkomst. Niet alleen hier in het zuidelijkste puntje van Nederland.
Fijn, zo’n lijstje van jou. Ik loop nog eens door mijn website.
Leuk als je meekijkt.
http://www.suzannesinspiratie.nl
Aartjan van Erkel zegt
🙂