Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Twitter-verslag Robert Cialdini’s Influence-seminar

Aartjan van Erkel

in Neuromarketing en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Persuasion professor Robert Cialdini komt één keer per jaar naar Nederland. Ik gebruik vaak de beïnvloedingswapens uit zijn verbluffende boek Influence (1 miljoen exemplaren verkocht). Vrijdag 1 oktober gaf hij het seminar De Psychologie van het Overtuigen in Amsterdam, samen met 7 Nederlandse experts.

Ik ging naar het seminar en twitterde vanuit de zaal alle inzichten die ik opdeed. In dit artikel lees je de 75 beste one-liners. Plus: inzichten over Wederkerigheid die je niet op Twitter kon lezen doordat mijn laptop-batterij leeg was!

Ben Tiggelaar toonde in zijn intro aan: menselijk gedrag is vaak onbewust en automatisch. Van de aanwezigen gaf 4 tot 8% toe dat ze in het weekend wel eens op de automatische piloot per ongeluk naar kantoor gereden zijn. Het verklaart waarom de beïnvloedingswapens van Cialdini zo goed werken: ze triggeren ons onbewuste.

Dit leerde ik van Robert Cialdini, Ben Tiggelaar, Remco Claassen, Jos Burgers, Roos Vonk, Jeroen Busscher, Jan van Setten en Pacelle van Goethem (Engels én Nederlands door elkaar):

Schaarste

Eye-openers van Robert Cialdini en Remco Claassen:

  1. When people are uncertain – eg when a product is new – they are especially inclined to avert loss.
  2. Psychological response to risk of losing something is much more powerful than the possibility of gaining something
  3. Use loss language, not gain language to be psychologically more compelling
  4. Loss language niet in plaats van gain language gebruiken, maar als aanvulling
  5. Hear what you’ve been missing is headline van zeer succesvolle Bose-advertentie voor wave music system
  6. Reduce uncertainty: tell them what experts say, what peers say and what they stand to lose if they don’t move in your direction
  7. What is it about your product that is unique, you can’t get it anywhere else? Tell people what they will lose without it.
  8. Schaarste: vertel dat het product binnenkort op is EN dat andere klanten dit nog niet weten
  9. Bij verandermanagement: maak duidelijk welke zekerheden mensen al kwijt zijn, niet wat ze kwijtraken door de verandering

Sympathie

Eye-openers van Robert Cialdini en Roos Vonk:

  1. Liking flows from positive connections: similarities, compliments en cooperative efforts
  2. Geef complimenten alleen als je ze echt meent. Ga op zoek in bio van iemand. Je vindt hem dan zelf aardiger en hebt dan meer invloed
  3. Number one rule of sales: like your customer before you decide to influence him. They will know they are in good hands.
  4. Collega’s in groep vinden elkaar aardiger als je ze als manager ze steeds herinnert aan een gezamenlijk doel dat ze belangrijk vinden
  5. Goed compliment geven: zeg het tegen de assistent van je baas of onderhandelingspartner. Die wil graag boodschapper zijn.
  6. Voordat je onderhandelt: zorg dat jij+andere partij pers. info over elkaar krijgen. Creeert band. Bv zelfde geboortestreek, hobby
  7. Aardig gevonden worden: complimenten maken, vleien, slijmen. Als tegen je geslijmd wordt merk je t minder dan anderen, die zien t wel.
  8. Aardig gevonden worden: wat NIET helpt is imiteren, de ander nadoen. Doe je vanzelf al, fake het dus niet.
  9. Aardig gevonden worden: het maakt niet uit of je gelijk hebt. Laat lekker zitten.
  10. Aardig gevonden worden: houd je van de domme. Vrouwen laten hun man winnen met spelletjes.
  11. Zelfs HARD slijmen zodat je kiezen aan elkaar plakken van de zoetigheid zorgt voor goed gevoel bij de beslijmde 😀

Commitment & consistentie

Eye-openers van Robert Cialdini en Jan van Setten:

  1. Een mens heeft van nature de neiging om zich consistent te gedragen
  2. Inconsistentie wordt gezien als onprettig persoonlijkheidskenmerk
  3. Koppige collega die zich als autoriteit ziet? Zoek in bio iets dat past bij je doel X en zeg dat je blij bent met zn commitment aan X
  4. Stel 3 hele korte gesloten vragen waar mensen ja op zullen antwoorden en vraag als 4e de hamvraag: werk je dus mee aan mijn project X
  5. Laat mensen 3x ja zeggen op een vraag en ze gaan de 4e ook met ja beantwoorden: consistentie  Zo is de ECI groot geworden
  6. Have people write commitments and goals down and post them in their office in public places. People live up to what they write down.
  7. Get people to make an ACTIVE, PUBLIC, VOLUNTARY commitment and they will want to act congruently with their commitment

Autoriteit

Eye-openers van Robert Cialdini en Pacelle van Goethem:

  1. Hoe word je door stemgebruik meer als sympathiek ervaren of juist als autoriteit? Pacelle van Goethem over autoriteit en beinvloeding
  2. Kun je aardig gevonden worden en ook een autoriteit zijn? Je moet er iets meer voor doen: om vriendelijk over te komen. Killer combi
  3. Wie zijn stem het laagst gebruikt in een vergadering krijgt altijd gelijk
  4. Als je gestresst bent trek je je buik aan en wordt je stem hoger. Ontspan je buik voordat je iets zegt in een vergadering: lagere stem
  5. Hou je hoofd stil als je praat. Niet steeds knikken of draaien. Frits Wester, Rick Niemann. Meer autoriteit.
  6. Praat als een koning over je project, niet als een knecht. Wil je dat mensen uberhaupt kunnen horen wat je zegt.  #autoriteit
  7. Praat als een koning: Gemakkelijk, Ontspannen actieve taal, Het ontspant beide gesprekspartners en de Inhoud wordt gehoord
  8. Voel je op je gemak of dóe alsof je je op je gemak voelt. Je gedraagt je automatisch als een koning als je ontspannen bent.
  9. Ben Bot praat als een koning, PJ Balkenende als een knecht.
  10. Autoriteit kweken: oa props toevoegen aan je verschijning. Zoals kleding, pak, horloge, kapsel, schoenen, auto
  11. Hoe groter je auto, hoe later mensen claxonneren als je niet optrekt bij een groen stoplicht.
  12. Autoriteit is vooral overtuigend als het niet op hierarchie is gebaseerd maar op expertise

Ben Tiggelaar interviewde seminar-deelnemers. Hier vertel ik hoe ik de principes van sociale bevestiging en autoriteit inzet op dit blog.

Sociale bevestiging

Eye-openers van Robert Cialdini en Jeroen Busscher:

  1. Social proof is a shortcut to a good choice
  2. Social proof: consensus about what is the right thing to do. We follow the lead of many others or of similar others.
  3. Social proof persuasion is ethical: you are simply informing people into consensus
  4. Sommige hotels hebben nog ondanks Cialdini nog steeds geen social proof-kaartje in badkamer om hergebruik handdoeken te stimuleren
  5. Restaurant met op menu lijstje “Populairste gerechten” krijgen 20% boost in verkoop van ieder van die gerechten.
  6. People look around them – not just inside them – in a situation to see what others like them have done in the same situation
  7. Het woord MAAR betekent in elke taal: vergeet wat ik daarnet zei. Let liever op wat ik hierna zeg. Dus zwakheid altijd eerst noemen
  8. Noem een zwak punt vlak voordat je de hoofd-USP of sterkste argument van je propositie noemt tegen klant.  Instant credibility!
  9. Credibility = knowledge + trustworthiness  #autoriteit
  10. Laat andere mensen tegen je klanten praten over hun ervaringen met jou als expert. Want als jij het zegt heeft het geen invloed.
  11. Ogilvy: Advertentie is +28% persuasiever als de kopregel tussen “aanhalingstekens” staat. Gebruik testimonials van peers en experts
  12. CDA-leiders passen NU social proof toe: zeggen dat ze overtuigd zijn dat meerderheid leden vóór regeerakkoord is.
  13. Neem je blije eikels mee en laat ze de plusminners meevoeren. Dan gebruik je als manager sociale bevestiging als beinvloedingstechniek
  14. Managers besteden 80% vh tijd aan tegenstanders in organisatie terwijl ze die niet kunnen beinvloeden. De min-minners: negeer ze.
  15. Om samen te kunnen werken moet je wel ‘normaal’ doen, anders kom je op de brandstapel  #consensus
  16. Mens is niet zo succesvol doordat we kunnen denken en praten, maar doordat we belachelijk goed kunnen samenwerken

Wederkerigheid

Eye-openers van Robert Cialdini en Jos Burgers:

  1. People say yes to those they owe. We have nasty names for who doesn’t follow this rule.
  2. You can produce what it is that you want in return
  3. Reciprocation is amplified by the extent that the initial favor is meaningful, unexpected and personal
  4. People feel obligated to return to you in the moment they have received and to the extent of what they have received
  5. Activate reciprocation: you have to go first
  6. All weapons of influence have amplifiers, bij reciprocation zijn dat: meaningful, unexpected, personalized
  7. Geef klanten geen pen met de naam van je bedrijf erop, maar met de naam van je klant erop
  8. Persoonlijke cadeaus hoef je niet aan al je klanten te geven, bewaar die voor je beste klanten
  9. Als jij denkt een over the top compliment te geven, vindt de ontvanger dat je net lekker op gang bent.
  10. Wederkerigheid trigger je NIET met: koop bij ons, dan krijg je daarna een cadeautje
  11. Wat je positief geeft komt positief terug, wat je negatief geeft komt negatief terug
  12. Toon begrip, dan krijg je begrip terug
  13. Vindt klant je offerte duur, ga er dan niet tegenin maar erin mee. “Ik vind het zelf ook vrij veel geld”.  Dan ben je weer in gesprek.
  14. Krijg je een klacht, reageer dan met een compliment. “Wat goed dat u me dat zegt”. Toon dan begrip.
  15. ABC van wederkerigheid door Jos Burgers: Aandacht, Begrip, Complimenten
  16. Ben je ergens dankbaar voor, ook al is het iets kleins? Vergeet nooit om te bedanken.
  17. Tip voor  goed excuses maken: niet alleen zeggen dat je het vervelend vindt wat er is gebeurd. Maar zeg expliciet: Sorry of mijn excuses.
  18. Help klanten eerst voordat je aan ze wilt gaan verdienen.
  19. Klant voelt het verschil: zijn jullie bezig mij te helpen of om mij van mijn euro’s af te helpen?
  20. Tip voor goed netwerken: ga vooral helpen in plaats van deals sluiten of leads binnenhalen

Ik zal de geheimen van DenkProducties hier niet weggeven 😉 maar de organisatie gebruikte alle beïnvloedingswapens van Cialdini op de deelnemers.  Het was een indrukwekkend, luxe en overtuigend seminar, complimenten!

Nieuw boek van Robert Cialdini

Nieuwtje: er komt een nieuw boek aan van Robert Cialdini: werktitel Moments of Power. Hij legt daarin uit op welke momenten tijdens een gesprek je het meest overtuigend bent.

Lees meer Twitter-verslagen

Lees hoe je Cialdini toepast op je website

Artikelen door anderen over dit seminar

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip, en ontvang direct de Onweerstaanbare Online Marketing Formule:

Tnx, de formule zit in je inbox. En vanaf morgen krijg je elke ochtend een politiek incorrecte marketing-tip. Enjoy!