Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

5 tips voor een warm welkom op je homepage

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Internet is het ultieme zelfbedieningskanaal. Nergens kunnen we zo snel, makkelijk en goedkoop transacties uitvoeren. Zoals CD’s kopen, vliegtickets boeken of parkeervergunningen aanvragen.

Verleiden op internet betekent dan ook: zelfbediening zo gebruikersvriendelijk mogelijk maken. Dat begint met een warm welkom op de homepage. Daarvoor geef ik je 5 tips.

Tip 1 – Schrijf een tagline

Bij verleiding is de eerste indruk allesbepalend. De beste eerste indruk die een homepage kan maken is: direct duidelijk maken waar de site over gaat. Want dat is het allereerste wat nieuwe bezoekers willen weten. Veel homepages bevatten hierover geen expliciete uitleg.

Een mooie oplossing daarvoor is de tagline. Dat is een kort zinnetje dichtbij het logo, meestal linksboven op de homepage. De tagline vertelt in een paar woorden waar een website over gaat. Het is daarmee een van de belangrijkste tekstjes op de site. Zelfs bekende bedrijven en instellingen kunnen eigenlijk niet zonder. Want ook al kennen veel bezoekers je naam, ze weten daarmee natuurlijk nog niet wat ze precies op je website kunnen verwachten.

Duidelijke taglines op Nederlandse websites zijn bijvoorbeeld:

Tip 1: Schrijf een tagline

Onduidelijke taglines zijn:

Zo schrijf je een goede tagline:

  • Vat pakkend samen wat je site onderscheidend maakt.
  • Wees objectief: zeg alleen dat je de enige, grootste of goedkoopste bent als het echt waar is.
  • SCHRIJF NIET IN HOOFDLETTERS: DAT IS SCHREEUWERIG EN SLECHTER LEESBAAR.
  • Gebruik woorden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines.
  • Gebruik als tagline niet je slogan of payoff. Die is bedoeld voor branding.
    De tagline heeft een ander doel: gebruikersvriendelijkheid.

Tip 2 – Maak een startpunt

Er is één eigenschap die veel internetgebruikers gemeen hebben: ongeduld. Ga jezelf maar na: na aankomst op een website wil je binnen een paar seconden weten wat je er kunt doen en waar je moet beginnen, anders ben je zo weer vertrokken.

Web-marketeer Seth Godin vergelijkt internetgebruikers wel met aapjes die haastig op zoek zijn naar één ding: een banaan. Vertaald naar internet is die banaan een opvallend visueel element dat erom schreeuwt om aangeklikt te worden.

Slimme webdesigners zorgen daarom voor één duidelijk startpunt op de homepage. Iets waar de blik van de bezoeker automatisch naar toe getrokken wordt. Bijvoorbeeld een enorme knop in een afwijkende kleur. Zo’n ‘banaan’ zorgt voor rust en focus. Want het is duidelijk waar bezoekers kunnen beginnen, hoe vol de homepage ook is.

Het startpunt vergroot de kans dat bezoekers van de homepage doorklikken. Ontbreekt dit primaire klikpunt, dan is de Back-knop misschien wel het enige waar ze op klikken.

Schrijf voor het startpunt een concrete, verleidelijke call to action:

  • Benoem de handeling. Gebruik bijvoorbeeld woorden als bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, stemmen, verzenden.
  • Prikkel een behoefte. Internetgebruikers zijn vooral uit op gemak, tijdsbesparing en prijsvoordeel. Maar je kunt ook nog andere behoeften proberen aan te spreken, zoals plezier, slimheid of controle.
  • Gebruik klassieke ‘klikmagneten’. Bijvoorbeeld: Nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips.

Voorbeelden van homepages met een opvallend startpunt en een concrete call to action:

Tip 2: Schrijf een call to action

Op www.nuon.nl is direct duidelijk waar je kunt beginnen

Kan een homepage dan niet meerdere calls to action bevatten? Natuurlijk wel, niet iedere bezoeker zal immers direct willen beginnen met zelfbediening. Veel mensen willen bijvoorbeeld eerst een productpagina lezen, of de veelgestelde vragen doorzoeken. Maar het is voor bezoekers wel handig als één call to action visueel dominant is.

Een duidelijk startpunt is ook op veel andere pagina’s wenselijk. Want op het moment dat een bezoeker er klaar voor is, kan hij dan altijd direct aan de slag met zijn aanvraag, inschrijving of bestelling.

Tip 3 – Focus op de belangrijkste taken

Maak de populairste taken altijd met één klik toegankelijk op de homepage. Dat is klantvriendelijk, want mensen hoeven dan niet te zoeken. Je laat als organisatie zo ook zien dat je de behoeften van je klanten kent.

Maar hoe kom je er nu achter wat de populairste taken zijn? Dat kun je op verschillende manieren aanpakken. Kijk bijvoorbeeld in de website-statistieken welke pagina’s het vaakst bezocht worden. Of probeer te achterhalen wat veelgestelde vragen zijn die zijn binnengekomen per e-mail of via de website. Een andere manier is praten met callcenter-medewerkers en accountmanagers. Zij kennen de doelgroep van haver tot gort.

Pik de populairste taken of pagina’s eruit en bied die als linkjes aan op de homepage. Bijvoorbeeld als een top 5. De gemeente Utrecht (www.utrecht.nl) heeft bijvoorbeeld op haar homepage een blokje ‘Meest bezocht’ met linkjes naar onder andere Bibliotheek Utrecht, zwembaden en koopzondagen.

Tip 3: Schrijf een top 5

Top 5 van populaire pagina’s op www.tno.nl

 

Tip 4 – Gebruik gevoelswoorden van je doelgroep

Beschrijf taken, producten of behoeften met precies dezelfde woorden als je doelgroep zou gebruiken. Want we gebruiken bepaalde woorden niet voor niets. Ons persoonlijke idioom is verbonden met onze attitudes en emoties. Een website die ons aanspreekt met deze gevoelswoorden, raakt onze gevoelige snaar. Soms zonder dat we ons daarvan bewust zijn.

Er zijn allerlei manieren om de gevoelswoorden binnen doelgroepen te achterhalen. Spreek bijvoorbeeld met bezoekers van relevante beurzen en evenementen. Lees websites en tijdschriften die je doelgroep leest. En lees ingezonden brieven in kranten, en reacties op weblogs en forums.

Gevoelswoorden vergroten de verleidingskracht van onze teksten. Als tekstschrijvers moeten we er dus een fijne neus voor hebben. Want deze woorden kunnen wel eens het laatste duwtje zijn dat bezoekers nodig hebben om de gewenste actie te gaan uitvoeren.

Tip 5 – Schrijf nooit welkom

Bezoekers welkom heten op de homepage is een veelvoorkomend, maar op internet eigenlijk overbodig gebruik. De verleidingskracht ervan is te vergelijken met die van de ouderwetse welkom-mat voor de huisdeur. Als gast krijg je toch echt eerder het gevoel dat je welkom bent door het gedrag van de gastheer of gastvrouw, dan door de tekst op hun deurmat…

Welkomstwoorden en intro’s kunnen vaak zonder problemen van de homepage verwijderd worden. Schrijf in plaats daarvan teksten die de homepage zo gebruikersvriendelijk en prikkelend mogelijk maken. Bijvoorbeeld door tips uit dit artikel toe te passen. Want bezoekers die snappen waar ze zijn, direct aan de slag kunnen en het gevoel hebben dat ze begrepen worden, kunnen zich geen beter welkom wensen.

Dit artikel is in 2008 verschenen in Tekstblad, tijdschrift over tekst & communicatie.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly