Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Workshop Webschrijven: Zelfbediening makkelijk maken

Aartjan van Erkel

in Leadgeneratie en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Internet is zelfbediening. Online je zaakjes regelen is een deel van ons leven geworden. Wie kan er nog zonder internetbankieren, Marktplaats en Funda? Toch zijn veel websites nog nauwelijks taakgericht. In deze workshop leer je 6 simpele ingrepen om je website klaar te maken voor zelfbediening.

1. Geef elke pagina een startpunt
Waar kan ik beginnen? Maak het makkelijk voor gebruikers die direct aan de slag willen. Bied op iedere pagina van je website één startpunt aan dat zó opvalt dat het erom schreeuwt om aangeklikt te worden.

Internet-marketeer Seth Godin noemt dit startpunt de ‘banaan’. Zie ook mijn blogpost Snel! Waar moet ik klikken?

Joost Wolzak van Jungle Rating noemt het (in zijn uitstekende artikel ‘De ingrediënten van een succesvolle productpagina’): ‘de knop waar alles om draait, de Dikke Grote Vette Druk Knop‘.

startpunt zelfbediening call to action

(Deze startknoppen zijn afkomstig van nuon.nl, snsbank.nl, ditzo.nl en vliegwinkel.nl.)

2. Zorg voor een verleidelijke call to action
Schrijf voor het startpunt een concrete, verleidelijke call to action:

  • Benoem de handeling
    Bijvoorbeeld met woorden als: Bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, stemmen, verzenden.
  • Prikkel een behoefte
    Bijvoorbeeld gemak, tijdsbesparing, prijsvoordeel, plezier, slimheid, controle, er als eerste bij zijn.
  • Gebruik klassieke klikmagneten
    Bijvoorbeeld: Nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips.

Kan een pagina dan niet meerdere startpunten bevatten? Natuurlijk wel. Maar het is voor bezoekers ontzettend handig als er altijd één visueel dominant is. Bijvoorbeeld een rode knop op een pagina met verder allemaal blauwe knoppen.

3. Bied een top 5 van populaire pagina’s aan
Help je bezoekers om direct aan de slag te gaan. Een simpele tekstuele oplossing daarvoor is een top 5 van populaire pagina’s. Bijvoorbeeld:

  • Top 5 meest gestelde vragen
  • Top 5 meest verkochte producten
  • Top 5 meest aangevraagde vergunningen
  • Top 5 meest gelezen artikelen

De succesvolle webwinkel Wehkamp biedt verschillende top 5-lijstjes aan op haar homepage:

Zelfbediening-top5

Maak liever een top 5 dan een top 10; die is te lang. Alleen de bovenste en onderste items van een top 10 worden aangeklikt!

4. Schrijf over je klant, niet over jou
Je klant komt voor zichzelf, niet voor jou. Teksten die alleen over jouw bedrijf gaan en niet over je klanten, zijn dan ook niet relevant. Die kun je direct verwijderen. Niemand zal ze missen.

Schrijf over de behoeften, angsten en frustraties van je klanten. Maak duidelijk hoe jouw bedrijf hen kan helpen, én hoe ze direct aan de slag kunnen op je site.

Schrijf niet op je homepage:

Wij zijn marktleider in interim HR solutions.

Maar schrijf liever:

Ben je toe aan een nieuwe stap in je carrière? Laat je CV achter.

5. Maak van de homepage een bedieningspaneel
Je homepage is méér dan een inhoudsopgave. Je website is toch ook meer dan een boek? Op internet kun je immers van alles doen. Maak van je homepage daarom een soort bedieningspaneel. Dat doe je door veelgebruikte interactieve functies direct op de homepage aan te bieden. Dat scheelt tijd en gezoek!

Zet dus op je homepage ook altijd dit soort knoppen of links:

  • Inschrijven
  • Zoeken
  • Inloggen
  • Downloaden
  • Aanvragen
  • Berekenen
  • Bestellen

6. Benadruk snel, makkelijk en goedkoop
Er zijn 3 redenen dat we dol zijn op internet:

  • Snel
  • Makkelijk
  • Goedkoop

Noem dus expliciet alles wat op jouw website snel, makkelijk en goedkoop is. Doe dat werkelijk op alle geschikte plekken die je maar kunt vinden. Op je homepage natuurlijk, maar ook op productpagina’s, aanvraagpagina’s, in formulieren, inlogschermen, helpteksten, e-mailings, enzovoort.

Succes!

Opdracht

  1. Kijk welke woorden het meest voorkomen in de hyperlinks en knoppen op je homepage. Zijn dat dingen als: Lees meer, Meer info, Meer, enzovoort? Dan heb je waarschijnlijk een hoofdzakelijk informatieve website. Prima, maar waarschijnlijk zijn gebruikers je dankbaar als je ook zelfbediening wat makkelijker maakt.
  2. Bedenk welke taken veel worden uitgevoerd op je website. Trek deze naar voren door er direct naar te linken op je homepage.
  3. Plaats hieronder een reactie. Zet daarin een link naar je site, en vertel erbij welke mogelijkheden je ziet om zelfbediening makkelijker te maken.

In de reacties geef ik tips en feedback bij je pagina!

Dit artikel is in bewerkte vorm ook verschenen op Frankwatching.com.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly