Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Workshop Webschrijven: Je eigen tone of voice

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Tone of voice is een onderschatte succesfactor. Dat kan niet anders, want veel webshops spreken hun klanten toe op precies dezelfde toon. In deze workshop:

  • 3 schrijftips om jouw site met een unieke toon meer persoonlijkheid te geven.
  • Een rondgang langs succesvolle webshops om hun toon te beluisteren
  • Feedback op jouw tone of voice

Workshop Webschrijven 3: Je eigen tone of voice

Succesvolle bedrijven zijn anders. Hun producten zijn anders, hun service is anders, en ze klínken anders. In reclame, maar vooral ook online. Want het aantal websites is oneindig, en je hebt als bedrijf maar een paar seconden om je te onderscheiden.

Ga je in die paar seconden een saaie intro afdraaien, zoals TNT Post?

Tone of voice TNT Post is saai

De tone of voice van TNT Post kom je veel tegen bij Nederlandse bedrijven. Helder, zakelijk, in de u-vorm. Niks mis mee, toch?

Daar is wel wat mis mee. Het is niet onderscheidend.

Tip 1 – Kies een herkenbare tone of voice

Online tone of voice is iets anders dan reclame-tone of voice. De schreeuw om aandacht in bijvoorbeeld reclameblokjes op TV moet nog wel iets harder zijn dan op het web.

Toch zijn er overeenkomsten. Je moet herkenbaar zijn. Amstel is jongens-onder-elkaar (Ons bier). Brand is levensgenieten (De kunst van het kleine genieten). Ben je als merk niet herkenbaar, dan ben je al snel inwisselbaar.

Subtiele tekstwijzigingen zorgen voor meer herkenbaarheid online.
Bijvoorbeeld:

  • Gebruik de jij-vorm als de concurrentie u zegt (gewoon, informeel)
  • Gebruik beeldende woorden als de concurrentie abstract schrijft (fris)
  • Gebruik makkelijkere woorden (simpel, laagdrempelig)
  • Gebruik chiquere woorden (exclusief)
  • Spreek klanten vaker direct aan (persoonlijk)
  • Gebruik wat humor als de branche gortdroog is (onconventioneel)
  • Wees aardig als de concurrentie koel is (klantvriendelijk)

Dus ben je nieuw en anders, klink dan ook nieuw en anders.
Zoals Mijndomein.nl:

Tone of voice Mijn domein

Mijn domein past de jij-vorm overal toe, en klinkt pittig en to the point. Een toon die goed past bij hun lean-and-mean businessmodel.

De Hema is een typisch Nederlands merk met een unieke identiteit. Daarbij past een herkenbare tone of voice. Een rookworsttoon. Nee dus. De online tone of voice van de Hema is inwisselbaar.

Jammer: ik vind de Hema echt een jij-merk. Een merk voor simpele taal, en af en toe wat droge humor. Maar de Hema zegt U tegen me, gebruikt soms moeilijke woorden zoals ‘retourneren’ en klinkt ongeveer net zo als ik verwacht van V&D en de Bijenkorf:

Tone of voice Hema online

Pas op met goedkope trucs: Kleertjes.com zet achter iedere zin op de homepage een uitroepteken. Dat doet denken aan winkelpersoneel dat in je gezicht begint te schreeuwen zodra je een stap over de drempel zet:

Tone of voice Kleertjes.com is schreeuwerig

Tip 2 – Zorg dat je tone of voice past bij je merk

In de Hema ruik je rookworst, in de Bijenkorf espresso. Maar bij online winkelen doet de neus helaas niet mee. Evenmin als veel andere zintuigen. Hoe zorg je dan voor de juiste merkbeleving?

Met grafisch ontwerp en fotografie kom je een eind. Ze geven smoel en sfeer. Maar je hebt vaak weinig flexibiliteit. Template is template!

Alleen met woorden kun je onbeperkt variëren en nuanceren. Warm of koel, goedkoop of exclusief, zakelijk of sexy: met de woorden op je site bepaal je hoe je overkomt. Tekst is een simpel, goedkoop, low-tech middel om je merk neer te zetten.

Kies dus zorgvuldig een passende online tone of voice. Een toon die past bij je product en je merkwaarden. Een bank klinkt anders dan een automerk. En ABN AMRO klinkt weer anders dan de Postbank, Volvo anders dan Kia.

123inkt.nl is de beste webwinkel van 2008 (categorie Computer hard & software). Hun toon is scherp en commercieel. Ze klinken gewoon nét iets feller en dat moet waarschijnlijk ook in hun markt:

Tone of voice 123inkt.nl is scherp en commercieel

Tip 3 – Gebruik je tone of voice consequent in alle online copy

Heb je een keus gemaakt voor een passende, eigen toon? Pas die dan consequent overal toe. Tot in alle uithoeken van je site.

Dus bijvoorbeeld ook in:

  • Bevestigingsmails
  • Bedankpagina’s
  • Routebeschrijvingen
  • Instructies
  • Veelgestelde vragen

Want wee de website die op weinig bezochte pagina’s opeens uit een heel ander vaatje tapt. Het online zo breekbare vertrouwen brokkelt daardoor af. Onderschat niet de impact van bijvoorbeeld:

Daarmee loop je het risico om alle verleidingskracht weg te vagen die je op je commerciële pagina’s hebt opgebouwd.

Bedenk ook: een website met een consequente, eigen schrijfstijl komt betrouwbaar over. Want klanten merken zo dat er echte mensen werken aan het andere eind van de lijn.

Pixmania.com heeft een goede, losse toon te pakken. Maar ze zijn niet consequent: de jij-vorm en de u-vorm worden afgewisseld, en “Wenst u een bestelling te plaatsen” klinkt opeens heel formeel:

Tone of voice Pixmania is inconsequent

Correct taalgebruik is wel het minimum dat je moet nastreven: Tchibo.nl bevat veel kromme zinnen en spelfouten. Dat maakt een matige indruk. Net als winkelpersoneel dat onverzorgd Nederlands spreekt:

Taalfouten bij Tchibo.nl

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly