Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Workshop Webschrijven: Scanbaar schrijven

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Vandaag geef ik je een korte workshop webschrijven. In de workshop leer je webpagina’s te schrijven die perfect afgestemd zijn op de lees- en zoekstrategieën van internetgebruikers.

Lees verder als je alles wilt weten over scanbare webtekst:

  • Waarom we op internet niet lezen, maar scannen
  • Met welke simpele technieken je webtekst scanbaar maakt
  • Wat de best gelezen teksten op internetpagina’s zijn
  • Waarom scanbaar schrijven gunstig is voor zoekmachines

Aan de slag!

Wat betekent scanbaar?

Op internet lezen we weinig tot niets. Dat geldt voor 79% van de internetgebruikers. In plaats daarvan ‘scannen’ we. Vergelijk het maar met ‘koppensnellen’ als je de krant leest. Onze ogen vliegen over de pagina, en blijven kort hangen bij de meest opvallende dingen:

  • Koppen
  • Tussenkopjes
  • Foto’s en fotobijschriften
  • Knoppen
  • Links
  • Eerste 1 à 2 woorden van alinea’s

De belangrijkste reden om webtekst scanbaar te maken is dus: bezoekers vinden snel wat ze zoeken.

Niet lezen, maar doen

We willen op internet meestal géén grote hoeveelheden informatie consumeren. Maar waarom eigenlijk niet? Dat komt doordat we internet vooral gebruiken voor zelfbediening. Bijvoorbeeld om te internetbankieren, concertkaartjes te bestellen, of aangifte te doen van fietsdiefstal. Zodra we op een site komen, willen we dus direct aan de slag.

Best bekeken plekken op internetpagina’s

Uit gebruikersonderzoek naar lezen op internet blijkt dat internetpagina’s door bezoekers gescand worden met een F-vormige oogbeweging. De rode gebieden op de afbeelding worden het best gelezen:

Oogbewegingsonderzoek: F-vormig scannen en lezen
Bron: useit.com

Zet de belangrijkste informatie dus op de volgende plaatsen:

  • Paginatitel
  • Bovenste 2 a 3 kopjes
  • Helemaal vooraan titel, kopjes en alinea’s de belangrijkste woorden

Technieken om je webtekst scanbaarder te maken

    • Zet boven iedere alinea een samenvattend kopje. Koptekst op het web moet informatief zijn, dus niet grappig, origineel of sexy.
    • Zet de essentie in de eerste zin van de alinea. De overige zinnen dienen als toelichting of verdere detaillering. Lezers moeten deze kunnen overslaan zonder essentiele informatie te missen. Nieuwsartikelen in kranten worden ook op deze manier geschreven.
    • Laat zonodig 1 of 2 woorden per alinea opvallen door ze vet te maken.
    • Zorg dat alle kopjes bij elkaar de pagina samenvatten.
    • Schrijf getallen in cijfers.
      Schrijf niet: honderd procent
      Schrijf wel: 100%
    • Maak van elke opsomming een bulleted list (zoals de opsomming die je nu leest).
      Is je bulleted list erg lang? Maak dan achter iedere bullet 1 of 2 essentiele woorden vet.
    • Maak van elke instructie een numbered list (opsomming met cijfers ervoor).
    • Schrijf informatiedragende hyperlinks. De link moet exact aankondigen wat je krijgt als je erop klikt.
      Schrijf niet: Klik hier voor meer informatie
      Schrijf wel: Bekijk het programma of schrijf je direct in.

Patrick Mackaaij schreef een goed artikel over informatiedragende linkteksten.

  • Maak op elke pagina de call to action duidelijk zichtbaar. Want bezoekers komen meestal voor zelfbediening, en willen snel aan de slag. Laat de belangrijkste taak of taken dus opvallen. Bijvoorbeeld als knop of link: Bestel nu, Schrijf je in, Direct aanmelden, Zoeken, Stemmen, Inloggen.
  • Vermijd samenstellingen. Dat zijn woorden die uit meerdere woorden bestaan. Die zijn lang en lezen lastig.
    Schrijf niet: Vergelijkingstabel, Consumententest, Productspecificaties
    Schrijf wel: Vergelijk, Test, Specificaties

Iedere webtekst moet scanbaar zijn

Je kunt een webtekst bijna niet té scanbaar maken. Of het nu een homepage, productpagina, artikel, FAQ of helptekst is. Maak het scanbaar schrijven dus tot een tweede natuur op internet. Stel jezelf steeds de vraag: welke woorden in mijn tekst bevatten de essentie, en hoe kan ik die woorden er laten uitspringen?

Scanbaar schrijven is gunstig voor zoekmachines

Het zoekalgoritme van Google kent extra gewicht toe aan scanbare tekst. Die wordt immers het best gelezen, en Google gaat ervan uit dat de tekstschrijver daar de belangrijkste informatie in heeft gezet. Zet in titels, kopjes, bulleted lists, hyperlinks en vette tekst dus woorden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines.

 

Dit artikel is in bewerkte vorm ook verschenen op Frankwatching.com.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly