Meta description copywriting: verleiden in Google

De meta description is een onzichtbaar tekstje dat vaak wordt vergeten door schrijvers van webpagina’s. Zonde, want een goede meta description levert extra verkeer op vanuit Google. Je kunt er zelfs plaatsen door stijgen. In dit artikel een paar schrijftips.

De meta description is de tekst die verschijnt onder de link op de Google-resultatenpagina:

Meta description copywriting

Google toont daar de eerste tekst die hij tegenkomt op je pagina waarin het ingetypte zoekwoord voorkomt. Zoals het woord al zegt is de meta description een beschrijving van de inhoud van de pagina.

Je komt hoger in Google als er vaak wordt doorgeklikt op je link. Dat kun je voor elkaar krijgen door een onweerstaanbare meta description te schrijven.

Tips voor meta description copywriting

  1. Als je de pagina hebt geoptimaliseerd voor een bepaald zoekwoord, neem dat zoekwoord dan op in de meta description. Anders toont Google in plaats daarvan een andere tekst onder de link op de resultatenpagina, namelijk de eerste passage op de pagina waarin het zoekwoord wel voorkomt.
  2. Verleid de lezer: vertel waarom hij naar de pagina zou moeten doorklikken. Wat is de belangrijkste USP van dit product? Welke handige informatie vind ik op de pagina? Waarmee kan ik direct aan de slag?
  3. Doe een call to action: zeg wat de lezer moet gaan doen, gebruik een werkwoord. “Bekijk de tarieven en bestel.” “Vraag nu een adviesgesprek aan.” “Lees alle voordelen.” “Check of u recht heeft op vergoeding.”
  4. Gebruik de naam van de organisatie. Dat zorgt voor herkenbaarheid – een stukje branding ;-0 Dit is extra belangrijk als het merk of de organisatie niet in de titel staat, en als de titel afgebroken wordt terwijl de bedrijfsnaam achteraan staat.
  5. Maximale lengte 160 tekens inclusief spaties.

De meta description is als het goed is een veld in je CMS dat je voor iedere pagina apart kunt vullen.

Abonneer je gratis op mijn artikelen per e-mail

Gerelateerde artikelen:


Reacties

  1. zegt

    Mee eens.

    Google heeft overigens aangegeven dat de Description geen rol speelt bij de ranking van pagina’s. Het effect is vooral indirect: met een goede Description trek je meer bezoekers. Dat werkt positief voor je positie in de zoekresultaten, omdat populaire pagina’s hoger staan.

  2. zegt

    Goed punt Roland, Google geeft inderdaad aan dat de *inhoud* van de meta description geen factor is die meeweegt in rankings.

    Wat wel meeweegt is hoe vaak er wordt doorgeklikt naar je website. Die clickthrough rate kun je beinvloeden door een verleidelijke beschrijving van de pagina. Ik heb dit punt nu iets duidelijker gemaakt in het artikel.

  3. zegt

    Interessant Matthijs, ik heb dit zelf volgens mij nog niet gezien in Google. Heb je misschien een voorbeeld, of enig idee waar Google het van laat afhangen of de langere description getoond wordt?

  4. zegt

    Als de zoekterm in Google meer dan twee woorden bevat, gebeurt het vaak dat een langere description wordt getoond.
    Vergeet ook de metatag noodp niet, anders kan het zomaar gebeuren dat Google niet de description gebruikt, maar juist een snippet (=stukje tekst van de pagina, vaak de eerste zin) gebruikt.

  5. zegt

    De tag noodp zorgt dat Google de omschrijving op DMOZ.org niet als snippet (omschrijving in de zoekresultaten) gebruikt. Het kan dan nog steeds zijn, dat de snippet ergens uit de inhoud van de pagina wordt gehaald.

  6. zegt

    @ Rene

    Aha, dus daar ligt het aan of een description wordt getoond die langer is dan 150/160 tekens. Dank voor de toevoeging!

    Volgens Google dient de ‘noodp’ (dat staat voor No Open Directory Project) metatag ervoor om te voorkomen dat Google onder de link op de resultatenpagina de tekst toont die in DMOZ.org wordt gebruikt om je website te beschrijven.

    Een andere reden voor Google om niet de meta description te tonen maar een ander stukje tekst van de pagina, is het ontbreken van het zoekwoord in de meta description.

  7. zegt

    Nuttig artikel.

    Nu is het zo dat ik inderdaad de metatagdescription invul via mijn cms…
    Moet ik dan manueel mijn html/php paginas gaan aanpassen om die noodp er in te krijgen?
    Hoe doen jullie dit?

  8. zegt

    @Kristof
    Dank!
    Je hoeft de noodp alleen toe te voegen aan je pagina als je in Google merkt dat niet de meta description wordt getoond, maar de beschrijving uit DMOZ. Hoe je de noodp metatag toevoegt in jouw CMS is van afstand een beetje moeilijk te beoordelen, dat kan je bouwer je zo vertellen.

  9. zegt

    @Kristof
    Ga er maar van uit dat de noodp tag alleen relevant is voor je homepage. Dieper gelegen pagina’s staan meestal niet in DMOZ. Google koppelt de DMOZ omschrijving aan de URL die hij daar vindt en dat is meestal die van de homepage.

  10. zegt

    Google experimenteert. Ik moest weer even zoeken naar de optie ‘Meer tekst’. Je vindt ‘m nu onder Opties weergeven, onderaan in het menu.

    @Entreforce: ik pas toe dat je belangrijkste info in de eerste 150 tekens zet. Dat is wel netjes, al kunnen de puntjes bij een te lange description natuurlijk ook een verleiding zijn om te klikken…

  11. zegt

    Leuk stukje.

    Toch had ik in Domino’s bescrhijving toch liever ook een telefoonnummer gezien.

    Gezien de brede geografische dekking zal er vast een algemeen nummer te maken zijn / of al bestaan.

    Zo help je mensen die willen bellen ook meteen.
    Interessant voor:
    – mensen die mobiel surfen
    – mensen die geen zin hebben om on-line te bestellen
    – mensen die hulp nodig hebben bij het kiezen van hun pizza.

    Otto

  12. zegt

    @Otto
    Goed punt, telefoonnummer was handig geweest in het voorbeeld van Domino’s Pizza:

    “Zin in een pizza maar geen zin om de deur uit te gaan? Bestel pizza of pasta online bij Domino’s Pizza! Veilig betalen met iDEAL. Of bel xxx-xxxxxxx”

  13. zegt

    De description tag wordt bijna niet meer opgenomen in de SERP’s, er wordt vaak de eerste alinea of header gebruikt als omschrijving. Daarom is het belangrijk dat je ook daarin verteld waar je site (of artikel) om draait.

  14. zegt

    @Jan
    Als in de meta description het zoekwoord voorkomt waarop je hebt gezocht, toont Google op de SERP (zoekresultatenpagina) de meta description.

    Vandaar tip 1.

    Komt het zoekwoord niet voor in de meta description, dan toont Google de eerste passage uit de pagina zelf (snippet) waarin het zoekwoord WEL voorkomt.

  15. Ronald zegt

    Ik heb een vraag hier over,

    Op het plaatje van het domino’s pizza search result vind je de titel + omschrijving. Nu tref je hieronder “Menu – Home Domino’s – Werken bij Domino’s” aan als zijnde links. Echter zie je dit bij lange na niet bij elke pagina. Hoe kan het dat deze (en sommige andere) dat wel bevatten? Hebben deze dan bijvoorbeeld een adwords campagne lopen bij Google of is het via meta tags o.i.d. zelf aan te sturen?

    Alvast bedankt

  16. zegt

    Ik zou hier graag nog wat regels aan toe willen voegen:

    – Een richtlijn voor wie geen tijd heeft om woorden te tellen: één lange zin en één kortere, of drie korte zinnen, komt neer op maximaal 150 tekens.
    – Gebruik geen cliché’s zoals “Zoekt u…?” of “Benieuwd naar…?”
    – Als de zoekterm uit meerdere woorden bestaat, probeer deze dan achter elkaar te plaatsen, zonder tussenwoorden. Creatieve interpunctie kan jou hierbij helpen.

  17. zegt

    – Gebruik geen cliché’s zoals “Zoekt u…?” of “Benieuwd naar…?”

    Bij een nummer 1 positie in Google kan een ‘klassieke’ zin toch wel punten scoren naar mijn mening.

Trackbacks

  1. […] Iedere pagina moet een unieke title en description bevatten, en gelukkig maken veel CMS’en dit heel eenvoudig voor redacteuren. Keywords in de page title (max. 70 karakters) en de page description (max. 160 karakters) zijn heel belangrijk, want juist deze elementen zijn (samen met de URL) zichtbaar op de pagina met organische zoekresultaten. Maak deze dus onweerstaanbaar. […]

  2. […] Iedere pagina moet een unieke title en description bevatten, en gelukkig maken veel CMS’en dit heel eenvoudig voor redacteuren. Keywords in de page title (max. 70 karakters) en de page description (max. 160 karakters) zijn heel belangrijk, want juist deze elementen zijn (samen met de URL) zichtbaar op de pagina met organische zoekresultaten. Maak deze dus onweerstaanbaar. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>