Meta description copywriting: verleiden in Google

De meta description is een onzichtbaar tekstje dat vaak wordt vergeten door schrijvers van webpagina’s. Zonde, want een goede meta description levert extra verkeer op vanuit Google. Je kunt er zelfs plaatsen door stijgen. In dit artikel een paar schrijftips.

De meta description is de tekst die verschijnt onder de link op de Google-resultatenpagina:

Meta description copywriting

Google toont daar de eerste tekst die hij tegenkomt op je pagina waarin het ingetypte zoekwoord voorkomt. Zoals het woord al zegt is de meta description een beschrijving van de inhoud van de pagina.

Je komt hoger in Google als er vaak wordt doorgeklikt op je link. Dat kun je voor elkaar krijgen door een onweerstaanbare meta description te schrijven.

Tips voor meta description copywriting

  1. Als je de pagina hebt geoptimaliseerd voor een bepaald zoekwoord, neem dat zoekwoord dan op in de meta description. Anders toont Google in plaats daarvan een andere tekst onder de link op de resultatenpagina, namelijk de eerste passage op de pagina waarin het zoekwoord wel voorkomt.
  2. Verleid de lezer: vertel waarom hij naar de pagina zou moeten doorklikken. Wat is de belangrijkste USP van dit product? Welke handige informatie vind ik op de pagina? Waarmee kan ik direct aan de slag?
  3. Doe een call to action: zeg wat de lezer moet gaan doen, gebruik een werkwoord. “Bekijk de tarieven en bestel.” “Vraag nu een adviesgesprek aan.” “Lees alle voordelen.” “Check of u recht heeft op vergoeding.”
  4. Gebruik de naam van de organisatie. Dat zorgt voor herkenbaarheid – een stukje branding ;-0 Dit is extra belangrijk als het merk of de organisatie niet in de titel staat, en als de titel afgebroken wordt terwijl de bedrijfsnaam achteraan staat.
  5. Maximale lengte 160 tekens inclusief spaties.

De meta description is als het goed is een veld in je CMS dat je voor iedere pagina apart kunt vullen.

Abonneer je gratis op mijn artikelen per e-mail

Gerelateerde artikelen:




31 reacties ↓

#1 Roland op 1-12-2009 om 10.46 uur

Mee eens.

Google heeft overigens aangegeven dat de Description geen rol speelt bij de ranking van pagina’s. Het effect is vooral indirect: met een goede Description trek je meer bezoekers. Dat werkt positief voor je positie in de zoekresultaten, omdat populaire pagina’s hoger staan.

#2 Aartjan van Erkel op 1-12-2009 om 11.05 uur

Goed punt Roland, Google geeft inderdaad aan dat de *inhoud* van de meta description geen factor is die meeweegt in rankings.

Wat wel meeweegt is hoe vaak er wordt doorgeklikt naar je website. Die clickthrough rate kun je beinvloeden door een verleidelijke beschrijving van de pagina. Ik heb dit punt nu iets duidelijker gemaakt in het artikel.

#3 Matthijs van Engelen op 1-12-2009 om 11.13 uur

De eerste 160 tekens moet een afgerond geheel vormen. Als er meer dan 160 tekens zijn, geeft Google soms meer ruimte voor een langere description of je kunt die uitklikken.

#4 Aartjan van Erkel op 1-12-2009 om 11.21 uur

Interessant Matthijs, ik heb dit zelf volgens mij nog niet gezien in Google. Heb je misschien een voorbeeld, of enig idee waar Google het van laat afhangen of de langere description getoond wordt?

#5 Entreforce op 1-12-2009 om 11.23 uur

Onze ervaring leert dat 160 tekens net een paar tekens te lang zijn. Daarom ronden wij onze omschrijvingen af naar 150 tekens.

#6 Aartjan op 1-12-2009 om 11.27 uur

@Entreforce
Slimme tip, dank!

#7 Rene Greve op 1-12-2009 om 12.05 uur

Als de zoekterm in Google meer dan twee woorden bevat, gebeurt het vaak dat een langere description wordt getoond.
Vergeet ook de metatag noodp niet, anders kan het zomaar gebeuren dat Google niet de description gebruikt, maar juist een snippet (=stukje tekst van de pagina, vaak de eerste zin) gebruikt.

#8 Roland op 1-12-2009 om 12.25 uur

De tag noodp zorgt dat Google de omschrijving op DMOZ.org niet als snippet (omschrijving in de zoekresultaten) gebruikt. Het kan dan nog steeds zijn, dat de snippet ergens uit de inhoud van de pagina wordt gehaald.

#9 Aartjan op 1-12-2009 om 12.30 uur

@ Rene

Aha, dus daar ligt het aan of een description wordt getoond die langer is dan 150/160 tekens. Dank voor de toevoeging!

Volgens Google dient de ‘noodp’ (dat staat voor No Open Directory Project) metatag ervoor om te voorkomen dat Google onder de link op de resultatenpagina de tekst toont die in DMOZ.org wordt gebruikt om je website te beschrijven.

Een andere reden voor Google om niet de meta description te tonen maar een ander stukje tekst van de pagina, is het ontbreken van het zoekwoord in de meta description.

#10 Kristof op 1-12-2009 om 12.41 uur

Nuttig artikel.

Nu is het zo dat ik inderdaad de metatagdescription invul via mijn cms…
Moet ik dan manueel mijn html/php paginas gaan aanpassen om die noodp er in te krijgen?
Hoe doen jullie dit?

#11 Aartjan op 1-12-2009 om 12.52 uur

@Kristof
Dank!
Je hoeft de noodp alleen toe te voegen aan je pagina als je in Google merkt dat niet de meta description wordt getoond, maar de beschrijving uit DMOZ. Hoe je de noodp metatag toevoegt in jouw CMS is van afstand een beetje moeilijk te beoordelen, dat kan je bouwer je zo vertellen.

#12 Roland op 1-12-2009 om 13.01 uur

@Kristof
Ga er maar van uit dat de noodp tag alleen relevant is voor je homepage. Dieper gelegen pagina’s staan meestal niet in DMOZ. Google koppelt de DMOZ omschrijving aan de URL die hij daar vindt en dat is meestal die van de homepage.

#13 Matthijs van Engelen op 8-12-2009 om 19.49 uur

Google experimenteert. Ik moest weer even zoeken naar de optie ‘Meer tekst’. Je vindt ‘m nu onder Opties weergeven, onderaan in het menu.

@Entreforce: ik pas toe dat je belangrijkste info in de eerste 150 tekens zet. Dat is wel netjes, al kunnen de puntjes bij een te lange description natuurlijk ook een verleiding zijn om te klikken…

#14 Otto Tromm op 14-12-2009 om 09.23 uur

Leuk stukje.

Toch had ik in Domino’s bescrhijving toch liever ook een telefoonnummer gezien.

Gezien de brede geografische dekking zal er vast een algemeen nummer te maken zijn / of al bestaan.

Zo help je mensen die willen bellen ook meteen.
Interessant voor:
- mensen die mobiel surfen
- mensen die geen zin hebben om on-line te bestellen
- mensen die hulp nodig hebben bij het kiezen van hun pizza.

Otto

#15 Aartjan op 14-12-2009 om 10.33 uur

@Otto
Goed punt, telefoonnummer was handig geweest in het voorbeeld van Domino’s Pizza:

“Zin in een pizza maar geen zin om de deur uit te gaan? Bestel pizza of pasta online bij Domino’s Pizza! Veilig betalen met iDEAL. Of bel xxx-xxxxxxx”

#16 Otto Tromm op 14-12-2009 om 10.52 uur

@arjan

Da’s inderdaad précies wat ik bedoelde.

Bedankt,

Otto

#17 Okke Internet op 19-01-2010 om 14.52 uur

In een goed CMS worden het aantal beschikbare tekens voor de meta informatie weergegeven. Als dit niet beschikbaar is dan is hier een handige meta informatie editor te vinden: http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html
Je ziet hier hoe jouw pagina in Google zichtbaar zal zijn na publicatie. Succes want dit loont zeker de moeite!

#18 SEO voor redacties: vier quick wins | Publishr op 20-01-2010 om 07.42 uur

[...] Iedere pagina moet een unieke title en description bevatten, en gelukkig maken veel CMS’en dit heel eenvoudig voor redacteuren. Keywords in de page title (max. 70 karakters) en de page description (max. 160 karakters) zijn heel belangrijk, want juist deze elementen zijn (samen met de URL) zichtbaar op de pagina met organische zoekresultaten. Maak deze dus onweerstaanbaar. [...]

#19 Aartjan van Erkel op 29-01-2010 om 21.01 uur

@Okke geweldige tip zeg, dat tooltje is bijzonder handig bij het schrijven van meta description en page title.

#20 Madebymoba op 1-02-2010 om 14.52 uur

Bedankt voor de tip. Zal het in de praktijk uitproberen en mijn ervaring meedelen.

groet,

madebymoba

#21 Aartjan van Erkel op 7-02-2010 om 20.34 uur

@Madebymobe
Ben benieuwd, houd ons op de hoogte!

#22 Jan op 8-02-2010 om 17.09 uur

De description tag wordt bijna niet meer opgenomen in de SERP’s, er wordt vaak de eerste alinea of header gebruikt als omschrijving. Daarom is het belangrijk dat je ook daarin verteld waar je site (of artikel) om draait.

#23 Aartjan op 8-02-2010 om 17.26 uur

@Jan
Als in de meta description het zoekwoord voorkomt waarop je hebt gezocht, toont Google op de SERP (zoekresultatenpagina) de meta description.

Vandaar tip 1.

Komt het zoekwoord niet voor in de meta description, dan toont Google de eerste passage uit de pagina zelf (snippet) waarin het zoekwoord WEL voorkomt.

#24 Google jij op theater of op schouwburg? « Marketingblog voor de Podiumkunsten op 25-02-2010 om 12.22 uur

[...] Ga naar Meta description copywriting: verleiden in Google [...]

#25 Ronald op 31-05-2010 om 12.25 uur

Ik heb een vraag hier over,

Op het plaatje van het domino’s pizza search result vind je de titel + omschrijving. Nu tref je hieronder “Menu – Home Domino’s – Werken bij Domino’s” aan als zijnde links. Echter zie je dit bij lange na niet bij elke pagina. Hoe kan het dat deze (en sommige andere) dat wel bevatten? Hebben deze dan bijvoorbeeld een adwords campagne lopen bij Google of is het via meta tags o.i.d. zelf aan te sturen?

Alvast bedankt

#26 Aartjan op 31-05-2010 om 12.55 uur

Hallo Ronald,
Je doelt op de sitelinks, Google plaatst die automatisch. Ze zijn niet gekoppeld aan AdWords of meta tags. Je kunt wel aangeven dat je een bepaalde sitelink wilt verwijderen.
Hier meer uitleg van Google: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=47334

#27 André Gussekloo op 7-09-2011 om 15.14 uur

Ik zou hier graag nog wat regels aan toe willen voegen:

- Een richtlijn voor wie geen tijd heeft om woorden te tellen: één lange zin en één kortere, of drie korte zinnen, komt neer op maximaal 150 tekens.
- Gebruik geen cliché’s zoals “Zoekt u…?” of “Benieuwd naar…?”
- Als de zoekterm uit meerdere woorden bestaat, probeer deze dan achter elkaar te plaatsen, zonder tussenwoorden. Creatieve interpunctie kan jou hierbij helpen.

#28 Aartjan op 9-09-2011 om 14.16 uur

Bedankt voor de aanvullingen André!

#29 SEO voor redacties: vier quick wins | Hugo Louter op 13-02-2012 om 21.15 uur

[...] Iedere pagina moet een unieke title en description bevatten, en gelukkig maken veel CMS’en dit heel eenvoudig voor redacteuren. Keywords in de page title (max. 70 karakters) en de page description (max. 160 karakters) zijn heel belangrijk, want juist deze elementen zijn (samen met de URL) zichtbaar op de pagina met organische zoekresultaten. Maak deze dus onweerstaanbaar. [...]

#30 Google jij op theater of op schouwburg? « Gilles de Sitter, copy & concept op 15-06-2012 om 17.39 uur

[...] Ga naar Meta description copywriting: verleiden in Google [...]

#31 Speeltoestellen op 21-09-2012 om 12.55 uur

- Gebruik geen cliché’s zoals “Zoekt u…?” of “Benieuwd naar…?”

Bij een nummer 1 positie in Google kan een ‘klassieke’ zin toch wel punten scoren naar mijn mening.

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden