Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Bizarre reclame in de rust van Tottenham – Ajax

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Stel: je koopt in het reclameblokje tijdens de Champions League-wedstrijd 30 seconden zendtijd voor jouw bedrijf.

Kost je waarschijnlijk minimaal 1.000 euro per seconde.

Wat wil je dan?

Dan wil je een veelvoud van die knaken terugverdienen in directe sales of leads. Logisch.

Maar je wilt ook nog iets anders, waarschijnlijk. Je wilt kunnen uitrekenen wat het uitzenden van die commercial tijdens Spurs – Ajax nou precies heeft gedaan.

De simpelste manier om dat te doen is vandaag je omzet tellen, op de dag na de wedstrijd. Maar hoeveel zekerheid geeft dat? Is dat niet gewoon nattevingerwerk?

Want weet jij veel of die omzet en die leads op de avond van de wedstrijd door dat reclamespotje kwamen?

Want je hebt misschien ook wel ergens anders advertenties lopen. Je doet Adwords. Je stuurt mailingen. Dat levert ook op.

Hoe aantrekkelijk zou jij het als ondernemer vinden om iets uit te zenden waarvan op geen enkele manier te checken is wat het oplevert?

Als je vraagt naar je return on investment, zou je dan willen dat de jongens en meisjes van je reclamebureau dan hun handen ten hemel heffen en zeggen:

“Wij hebben geen idee wat die tienduizenden euro’s gisteravond voor je hebben gedaan. Want de resultaten van de commercial waren niet exact meetbaar.”

En dat ze je dan proberen gerust te stellen met:

“Maar dat geeft niet, want je brand heeft een miljoenenpubliek bereikt. We hebben je merk geladen met unieke above the line brand advertising.”

Zou je dat pikken van de hipsters van het reclamebureau?

Blijkbaar pikken veel domme grote bedrijven precies dat van hun reclameboys en girls.

Want als je gisteravond tijdens de rust naar de reclameblokjes keek, kwamen er bijna alleen maar spotjes voorbij waarvan het effect niet exact meetbaar is.

Kras Reizen dat een commercial afsloot met de slogan: Blijf ontdekken. 

Geen call to action. Geen speciale landingspagina. Geen speciaal telefoonnummer dat alleen in de tv-reclame wordt gebruikt.

En dus geen enkele manier om te meten.

Sodastream dat een bruiswatersysteem maakt, dat in de commercial zegt dat je het kunt kopen bij Blokker.

Weten de eigenaars van Sodastream dan vandaag zeker dat de sales via Blokker door die tv-reclame komen? Noop, kan ook toeval zijn. Kan bijvoorbeeld ook door de Blokker huis-aan-huis-folder komen. Ze hebben geen idee.

Payconiq dat uitlegt dat je via hun app kunt betalen met je smartphone. Ook weer geen call to action, geen landingspagina, niks meetbaars.

Reclamebureaus vinden dat heel comfortabel. Adverteren zonder meetbare return on investment. Want ze kunnen nergens op afgerekend worden.

Daardoor kunnen ze zich richten op een ander doel: prijzen winnen met hun spotjes.

Awards die weer door andere reclamebureaus worden uitgereikt. De winnaars aaien dan tevreden hun baardjes en steken juichend hun handen omhoog.

Awards zijn ook goed voor het ego van de CEO van dat domme grote bedrijf.

Die adverteert met play money. Een zootje miljoenen dat is gebudgetteerd voor campagnes. Die soms de eerste paar jaar geen winst hoeven op te leveren.

Waarom zou je dan heel precies gaan meten?

Toch vinden sommige ondernemers het cool wat domme grote bedrijven doen. Inspirerond.

Maar dat is link, want als ondernemer adverteer je niet met play money. Je hebt geen miljoenen te verbranden voordat iemand gaat piepen.

Sterker nog. Jij gaat meteen piepen als je campagne morgen geen reedt blijkt op te leveren toch?

Probeer daarom niet te doen wat rijke startups en corporate dombo’s zoals Kras, Sodastream, Payconiq, Toyota gisteravond deden op TV.

Probeer niet je brand te laden. Laat je niet bulshytten door reclamejongens.

Doe marketing die óf direct knaken oplevert, óf direct leads oplevert. Meetbaar. Dat wordt direct response marketing genoemd.

Reclamebureaus hebben daar een hekel aan, want het is te simpel, te goedkoop en te meetbaar.

Wat bijvoorbeeld zin heeft, is regelmatig mailen naar een groep klanten waarvan je zeker weet dat ze geïnteresseerd zijn.

Wat geen zin heeft, is TV-commercials maken voor een miljoenenpubliek waarvan de meeste mensen geen ideale klanten voor jou zijn.

Stuur dus simpele mails naar je mailinglijst. Naar mensen die hebben gezegd dat ze jouw marketing willen ontvangen.

Die zitten vol in jouw doelgroep. En het kost je geen 30 of 50K om ze één keer te mailen. Het kost je niks. En je kunt mailen zo vaak als je wilt.

Doe ze in je mails een onweerstaanbaar aanbod, zodat ze de volgende stap zetten.

Over het maken van zulke mails geef ik op 20 mei aanstaande een exclusieve training voor een klein groepje high-end ondernemers.

Dat is de eenmalige Epic E-mail Workshop. We zitten bijna vol. De workshop is invitation only, en alleen toegankelijk voor ondernemers met een omzet van minimaal een ton. Een uitnodiging aanvragen kan vandaag nog hier: www.schrijvenvoorinternet.nl/epic-e-mail-workshop.

In de workshop laat ik je onder andere zien hoe je vaker kunt mailen zonder weerstand op te roepen. Een manier om onder de bullshytradar van je klanten te vliegen. Want de meeste bedrijven sturen mailingen waardoor die radar keihard begint te piepen zodat klanten op delete drukken. Dat ga jij niet doen. Jij gaat mails sturen die ze juist leuk vinden om te lezen – vaak zijn het zelfs de enige mails die ze nog openen.

Klik op de link om je te checken of je voldoet aan de criteria voor de workshop en vraag een uitnodiging aan.

Laat je kassa maar rinkelen,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: