Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo activeer je het complete brein van je klanten

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Journalist Alexander Klöpping richtte samen met collega Marten Blankesteijn het bedrijf Blendle op. Ze maken een app waarmee lezers losse artikelen kunnen kopen uit kranten en tijdschriften.

Op een dag in oktober 2014 wordt bekend dat mediamagnaten Axel Springer en The New York Times 3 miljoen investeerden in de Nederlandse start-up en online krantenkiosk. Diezelfde avond zitten Klöpping en Blankesteijn in het tv-programma De wereld draait door van de VARA.

Klöpping vertelt aan presentator Matthijs van Nieuwkerk hoe hun meeting is verlopen met de top van het Axel Springer-mediaconcern:

activeer-brein-kerstboom

“We gingen naar Axel Springerstrasse eins, in Berlijn. Dus wij gaan naar die bovenste verdieping toe, daar heb je zo’n hele board-kamer. Ik weet nog dat die mevrouw in de wachtkamer tegen ons zei: “Ze zijn zwei minuten later, dus of u nog eventjes wilt warten”. Toen dacht ik nog: “Wauw, dit is zó Duits, ze gaan nu aangeven dat ze twee minuten uitlopen.”

We kwamen in die kamer terecht, daar zit dan twintig man met Berlijn op de achtergrond, en het was heel erg duidelijk dat ze wachtten op een man die inbelde vanuit Boston. Een heel belangrijke man, de CFO. Dus die stoel hadden ze vrijgelaten. Maar deze pik gaat gewoon op die stoel zitten! Naast Mattias Döpfner, wat de grote CEO is van dit bedrijf. Mart gaat gelijk onderuitgezakt erbij zitten en zegt: “Wat ga je morgen eigenlijk doen?” En Mattias zegt tot onze verbazing: “Ik ben morgen in Amsterdam, want Rem Koolhaas gaat ons nieuwe hoofdkantoor bouwen”. Zegt Marten: “Leuk, dan kun je wel bij Alexander blijven slapen want die woont in Amsterdam”.

Ik zit mijn laptop aan te sluiten en er valt zo’n ijzige stilte in die boardroom, waar wij ook al zo als Hollanders binnen waren gekomen met deze truien aan. Het is eventjes stil en vervolgens komt er een soort bulderlach. Vanaf dat moment hebben we echt een soort tour daar gemaakt waarbij we bijvoorbeeld bij Bild mochten kijken en Blendle daar mochten laten zien.”

Ondernemers zoals Alexander Klöpping die de verhalen vertellen achter hun bedrijf, maken gebruik van het effect dat storytelling heeft op de hersenen. Wie een verhaal vertelt, is in staat om emoties en ideeën rechtstreeks in het brein van zijn toehoorders te plaatsen.

Dat lukt niet als je een saaie beleidsnota schrijft of een document met technische specificaties van een product. Want zulke teksten activeren ook wel de hersenen van je publiek, maar alleen het zogenaamde centrum van Broca en het centrum van Wernicke. Dat zijn de gebieden die taal verwerken en betekenis koppelen aan woorden. Als je iets saais vertelt, is dat meten ook het enige wat er gebeurt in het brein.

Maar als je een verhaal vertelt, worden veel meer gebieden geactiveerd in het hoofd van je lezers. Gaat het verhaal over een barbecue en eet de hoofdpersoon een sappige gegrilde hamburger, dan licht het smaakcentrum op. Zit de hoofdpersoon op een motor en wordt hij achtervolgd door de politie, dan licht de motorische schors op.

Door het vertellen van verhalen gaat het hele brein aan. De hersenen lichten op als een kerstboom!

Vertel dus je eigen ondernemersverhalen aan je klanten.

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: