Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Praktijkverhaal: deze makelaar en deze autoverhuurder verleiden klanten op internet
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Jullie reageerden massaal op mijn oproep van laatst! Ik kreeg 93 reacties op de vraag: Hoe heb je mijn tips toegepast op je website, en wil je feedback?
Als je gereageerd hebt: BEDANKT. Ik heb al jullie verhalen gelezen, en daar kreeg ik een héél goed humeur van. De komende tijd lees je hier de leukste verhalen die ik binnenkreeg.
Ik pik er een paar ondernemers uit die nu daadwerkelijk meer omzet maken via hun website.
In het artikel van deze week: makelaar Frederik uit Haarlem wiens omzet dankzij de verbeterde website vorig jaar +9% groeide terwijl de makelaarsmarkt met -70% onderuit ging. En autoverhuurder Frits uit Maastricht die nu € 2.000 meer omzet maakt, per maand.
Makelaar Frederik van Till uit Haarlem zette bananen op zijn website www.puurmakelaars.nl, en voegde een nieuwsbrief toe waarin hij tips geeft aan huizenkopers. Daardoor komen er nu 65% meer bezoekers op de website, dat zijn ongeveer 4.000 bezoekers per maand. En de omzet steeg in 2012 met +9%, wat volgens Frederik vooral door de verbeterde website komt.
Even een linkje tussendoor voor wie nu denkt: Eeh, bananen?
Ik belde Frederik op omdat ik nieuwsgierig was naar zijn verhaal. Hij vertelde me:
“De markt voor makelaars is de afgelopen jaren met -70% in elkaar geklapt, maar bij ons is de omzet vorig jaar met +9% gestegen. Bij de bank vroegen ze laatst aan me: Hoe doen jullie dat?
Ik denk dat het komt doordat onze website mensen nu in actie laat komen, en doordat we veel van onze kennis delen via de nieuwsbrief met tips.
Voordat ik de bananen en de nieuwsbrief toevoegde hadden we al aardig wat bezoekers op de site, zo’n 3.000 tot 6.000 per maand. Maar we zagen dat die vooral plaatjes keken, en dan waren ze weg. Dat kwam ook doordat we eigenlijk op de site dezelfde informatie hadden staan die je ook al op Funda kon vinden.
Ik heb je boek gelezen en toen calls to action of ‘bananen’ toegevoegd. Want ik wilde meer interactie op gang brengen en bezoekers oproepen tot actie. Het was zonde om duizenden bezoekers per maand te krijgen maar daar eigenlijk nauwelijks omzet door te maken.
Iets wat de website ook eerst niet deed, was bezoekers vastleggen. Mensen die zich oriënteren om binnen nu en een jaar een huis te kopen, willen we aan ons binden. Dan denken ze aan ons op het moment dat ze een taxatie nodig hebben of een huis gaan kopen.
Daarom heb ik een nieuwsbrief toegevoegd aan de website. In de nieuwsbrieven geven we tips aan huizenkopers, en ook tips die handig zijn nadat het huis is gekocht om te voorkomen dat mensen zich dan snel weer uitschrijven.”
Banaan op homepage Puur Makelaars
Wat Frederik inderdaad erg goed doet op zijn website:
- Banaan op de homepage: “Doe de WOZ-check”
Goed uitgevoerd, want de pagina bevat maar één banaan, dit is een concrete, verleidelijke actie voor bezoekers, en de banaan valt goed op door de plek en de opvallende kleur. - Klanten pijn doen: “Twijfelt u over uw WOZ-aanslag? Voorkom dat u teveel belasting betaalt”.
Frederik drukt genadeloos op de pijnpunten: twijfels en angsten. Ondernemers vinden dat vaak niet leuk om te doen, maar je klant voelt zich daardoor pas echt begrepen. - Duidelijke tagline bij het logo: “Wonen in Haarlem, Amsterdam, Heemstede of Bloemendaal!”
Op die plek staat op veel websites een vage marketing-tekst, terwijl bezoekers toch echt eerst bevestigd willen krijgen op wat voor website ze nou eigenlijk zitten.
Feedback voor Frederik: je mag het toevoegen van bananen nog wel wat doortrekken. Je bezoeker wordt daardoor steeds een stapje verder mee de website in genomen. Daarmee stuur je hem in zijn beslissingsproces, en dat vindt je klant heel prettig. Jij bent de expert en klanten worden graag door jou geadviseerd en daar past een website bij die ze echt aan de hand neemt. Bananen die steeds een hele duidelijke volgende stap aanbieden vinden ze héél prettig. Zet bijvoorbeeld ook onderaan de rekenmodule voor de WOZ-check een banaan. Wat wil je dat de klant gaat doen?
Autoverhuurder Frits Pieper voegde een tagline toe aan zijn website www.adremlimburg.nl. Er kwam ook een tellertje bij ieder type auto dat toont hoe vaak die auto verhuurd is, en ook Frits verbeterde de calls to action.
Door de aanpassingen steeg de conversie met 25%, wat ongeveer € 2.000 extra omzet per maand oplevert. Het laten uitvoeren van de aanpassingen door de websitebouwer kostte € 800.
Frits vertelde over de telefoon:
“De bedoeling van de website is dat bezoekers een prijsopgave aanvragen voor een huurauto. Daarom hebben we bijvoorbeeld een banaan toegevoegd aan de homepage door de pijltjes te vergroten bij de verschillende auto-types die we verhuren. Ook op de subpagina’s staat nu een banaan: een grote knop ‘Reserveren’.
Wat we ook hebben toegevoegd is een tellertje dat het aantal reserveringen laat zien van ieder type auto. Real time: dus zodra er een auto wordt gereserveerd gaat de teller omhoog.
Onze USP staat nu in de tagline bij het logo: ‘Gratis brandstof bij het huren van auto of bestelbus’.”
Tagline op de website van Adrem Autoverhuur Limburg
De aanpak van Frits is een mooi praktijkvoorbeeld van meer omzet maken met je website door aanpassingen aan je teksten, grafische elementen en functionaliteit.
Feedback voor Frits: de doorkliks op de homepage zouden wel eens kunnen toenemen met een duidelijke banaan. De pijltjes bij de verschillende auto’s zijn allemaal even groot en klanten moeten daardoor een keuze maken. Je wilt eigenlijk dat de call to action zelf geen concurrentie op de pagina heeft van andere knoppen op de pagina, want dan hebben je klanten zo weinig mogelijk keuzestress. Zorg bijvoorbeeld voor een keuzemodule waarbij maar één grote knop hoeft te worden ingedrukt. Die domineert de pagina en dat elimineert de keuzestress. Je krijgt dan een heel rustige en duidelijke pagina.
De komende 2 weken lees je hier wat extra praktijkverhalen. Want ook het verhaal van Clemens vind je misschien wel interessant, die door te verleiden op internet nu geld overhoudt in zijn bedrijf en daardoor kan reserveren. En Jaap, die de omzet van zijn webshop met 50% zag stijgen.
Mijn doel: jij gaat je website eens goed opfrissen. De lente komt er namelijk weer aan: het wordt lekker weer volgende week!
Mooie reden om je site een voorjaarsbeurt te geven en meer klanten binnen te halen. Ik geef je onder andere een 7 punten plan om je website onweerstaanbaar te maken, dat ik nog niet eerder heb gepubliceerd.
Beluister dit artikel:
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Premium persoonlijke begeleiding
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl