Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Pas op Apple, nu Steve Jobs dood is gebruik je de verkeerde woorden

Aartjan van Erkel

in Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Apple en andere ultra-succesvolle bedrijven doen één ding iets beter dan al hun concurrenten. Ze vertellen namelijk iets over zichzelf dat die andere bedrijven niet vertellen.

Na de dood van Steve Jobs blijkt dat hij zijn opvolger Tim Cook misschien niet zo goed heeft uitgelegd wat dat ene ding was dat hij altijd vertelde over Apple. Ik ben een beetje bang voor Apple dat ze daardoor weleens van hun troon kunnen gaan vallen.

Het probleem openbaart zich bijvoorbeeld in een sorry-brief die Tim Cook pasgeleden schreef. Het was naar aanleiding van de slecht werkende kaarten-app op de nieuwe iPhone 5.

Aan die brief zie je dat Apple misschien vergeten is wat het altijd zo anders maakte dan al die andere technologiebedrijven.

Want dit is de eerste zin van de brief:

“At Apple, we strive to make world-class products that deliver the best experience possible to our customers.”

In gewonemensentaal:
“Apple maakt de beste computers”.

Maar dat is niet wat Apple zo succesvol heeft gemaakt. Want dat zinnetje zou op het mission statement kunnen staan van iedere willekeurige bouwer van computers, telefoons of tablets.

Steve Jobs zei iets heel anders over Apple. Toen Jobs halverwege de jaren ’90 terugkeerde bij het bedrijf dat hij ooit mede oprichtte, vond hij dat Apple de verkeerde dingen vertelde en de verkeerde producten maakte. Hij besloot de oorspronkelijke filosofie terug te brengen. Dat was bijvoorbeeld te zien aan een bekroonde reclamecampagne uit 1997, getiteld Think Different.

De tekst van de commercial was:

“Here’s to the crazy ones. The rebels. The troublemakers. The ones who see things differently. While some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

In gewonemensentaal:

“Apple bekijkt alles anders. Daardoor zijn onze computers vernieuwend.”

Apple wordt precies als alle anderen als ze vergeten dat ze het stoutste jongetje uit de klas zijn. De challenger in de markt die durft wat niemand anders durft, en bedenkt wat niemand anders bedenkt.

Dat was altijd WAAROM ze deden wat ze deden. En waarom veel mensen alléén maar een iPhone willen en niets anders. En het is wat ultra-succesvolle bedrijven anders maakt dan de rest: ze vertellen WAAROM ze bestaan. Het geheim zit hem dus in de woorden die ze gebruiken over zichzelf.

Minder succesvolle bedrijven vertellen heel goed WAT ze doen en HOE. Maar het probleem is: hun klanten raken daardoor niet overtuigd. Niet écht. De Engelse auteur Simon Sinek legt dat briljant uit in zijn boek Begin met het waarom.

Écht overtuigd raken klanten door het WAAROM van een bedrijf. Want dat roept een gevoel bij ze op. Apple is bijvoorbeeld aantrekkelijk voor mensen die houden van eigenwijs en tegendraads. Die mensen hebben daardoor een goed gevoel bij hun iPhone of MacBook.

Spreek je niet het gevoel aan van je klant, dan verleid je hem ook niet tot een investering. Want het gevoel huist in het onderbewuste brein, en daar worden alle beslissingen genomen.

Hoe zit dat bij jouw bedrijf? Vertel jij op je website duidelijk aan klanten WAAROM je het allemaal doet?

Ik ben benieuwd naar jouw WAAROM.
Schrijf je hem in de reacties?

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen