Je marketing valt waarschijnlijk te weinig op. De oplossing: pas een ‘pattern interrupt’ toe. Een marketing-techniek waar Amerikanen meesters in zijn. In dit video-artikel laat ik je 2 absurde voorbeelden zien uit de goodie bag die ik kreeg op de GKIC Superconference in Orlando. Ik kreeg hier een big smile van 😀
Bekijk de video:
Om niet gek te worden, negeren je klanten de meeste marketing. Het is gewoon te veel.
Waarschijnlijk doe je dat zelf ook. Puur uit zelfbescherming.
Voor veel ondernemers is dat een probleem.
Klanten openen hun mailingen niet. Klikken niet op hun Facebook-ads. Negeren hun banners.
Toch is het eigenlijk vrij makkelijk om aandacht te trekken.
Je doet dat met een pattern interrupt. Je doorbreekt een patroon, om klanten op het verkeerde been te zetten.
Dan heb je opeens wél de aandacht, terwijl de marketing van je concurrenten braaf het patroon volgt en genegeerd wordt.
Op de GKIC Superconference in Orlando – een marketingconferentie – zag ik een paar meesterlijk voorbeelden van Amerikaanse marketeers.
Eentje zat in de goodie bag, en eentje werd er bezorgd op mijn hotelkamer.
In de goodie bag zaten tientallen marketing-uitingen. Flyers, brochures, envelopjes. En een poster met een dollarbiljet eraan geniet. Geen monopoly-geld, he. Een echt biljet van 1 dollar.
Wat trok meteen mijn aandacht denk je? Dat dollarbiljet natuurlijk.
Niemand doet zoiets. Echt geld vastnieten aan een marketing-flyer. Dat is een pattern interrupt.
Voor één dollar hadden ze direct de aandacht van alle ontvangers van de goodie bag. Geen geld!
Die poster waar die dollar aan zat geniet, was ook nog eens achterlijk groot. Hij paste eigenlijk helemaal niet in die goodie bag.
Stom? Nee, opvallend. Een pattern interrupt.
Natuurlijk deden ze verder ook nog alles goed op die poster: een aantrekkelijke titel, 4 bulletpoints met resultaten, een duidelijke call to action, en een gratis ontbijt voor de eerste 50 mensen. Maar ik wilde je vooral die pattern interrupts laten zien.
Toen ik na dag 1 terugkwam op mijn hotelkamer, werd ik nog een keer op het verkeerde been gezet. Op een heel andere manier.
Er stond namelijk een rode envelop rechtop tegen de TV aan geleund, met daarop geschreven: OPEN NOW.
Natuurlijk keek ik meteen in die envelop. Wat was dit? Een belangrijke mededeling van het hotel? Een leuke verrassing?
Er bleek een brief in te zitten met een uitnodiging voor een gratis lunch de volgende dag. Daar gaf een auteur een boekpresentatie, en natuurlijk zou daar ook een sales-pitch op volgen. Voor de aankoop van het boek, en waarschijnlijk ook een training- of consulting-aanbod.
Deze auteur had dus blijkbaar een deal met het hotel dat housekeeping bij het schoonmaken van de kamers van deelnemers ook een grote rode envelop tegen de TV aan zette. Ongebruikelijk, niet normaal: een pattern interrupt.
Bedenk eens wat jij in je marketing kunt doen om klanten op het verkeerde been te zetten. Hoe kun je ze verrassen? Wat is iets geks waardoor je opeens opvalt, terwijl je concurrenten het patroon blijven volgen en onzichtbaar zijn?
Heb je weleens een voorbeeld gezien van een bedrijf dat een pattern interrupt toepast? Zet het dan in de reacties!
Gerelateerde artikelen:
- Waarom de website van veel ondernemers hun klanten totaal niet boeit
- Best wel een goeie grap
- Ice bucket challenge: 9 van de 10 maken deze fout. Jouw website ook?
- Hartslag-test voor je website
- Ze kregen keihard op de testikels
Robert zegt
Hoi Aart Jan,
Interessant dit! Zit al hard na te denken hoe ik dit online in kan zetten. Heb je voorbeelden van online pattern interruptions?
Erik Weijers zegt
He Robert,
Een lightbox (pop-up) met opt-in voor een nieuwsbrief is een voorbeeld. Een tikje irritant soms voor bezoekers, maar wel goed converterend.
Een vriend van me liet me laatst een sales-mail die hij had gekregen van een SEO-specialist. Het was duidelijk een mail die naar meer prospects gestuurd was. Maar de mail was extreem goed gepersonaliseerd. Er stond meen ik een screenshot in van de homepage van het bedrijf van mijn vriend, met een paar punten van persoonlijke feedback. Echt een mail waarvan je denkt: wow, dit is geen standaard dingetje.
Aartjan van Erkel zegt
Dank voor je toelichting Erik 🙂
Erwin zegt
Die dollar geniet op die flyer, dat is echt een perfect voorbeeld. Het lijkt op die manier kostbaar, maar het is uiteindelijk een ‘hele goedkope manier’ van marketing. Stel dat 1 op de 100 mensen uiteindelijk klant wordt? Dan heb je letterlijk 100USD voor een ‘conversie’ betaald. Dat is een stuk goedkoper dan Adwords…