Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Trek de aandacht van je klanten met een pattern interrupt
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Je marketing valt waarschijnlijk te weinig op. De oplossing: pas een ‘pattern interrupt’ toe. Een marketing-techniek waar Amerikanen meesters in zijn. In dit video-artikel laat ik je 2 absurde voorbeelden zien uit de goodie bag die ik kreeg op de GKIC Superconference in Orlando. Ik kreeg hier een big smile van 😀
Bekijk de video:
Om niet gek te worden, negeren je klanten de meeste marketing. Het is gewoon te veel.
Waarschijnlijk doe je dat zelf ook. Puur uit zelfbescherming.
Voor veel ondernemers is dat een probleem.
Klanten openen hun mailingen niet. Klikken niet op hun Facebook-ads. Negeren hun banners.
Toch is het eigenlijk vrij makkelijk om aandacht te trekken.
Je doet dat met een pattern interrupt. Je doorbreekt een patroon, om klanten op het verkeerde been te zetten.
Dan heb je opeens wél de aandacht, terwijl de marketing van je concurrenten braaf het patroon volgt en genegeerd wordt.
Op de GKIC Superconference in Orlando – een marketingconferentie – zag ik een paar meesterlijk voorbeelden van Amerikaanse marketeers.
Eentje zat in de goodie bag, en eentje werd er bezorgd op mijn hotelkamer.
In de goodie bag zaten tientallen marketing-uitingen. Flyers, brochures, envelopjes. En een poster met een dollarbiljet eraan geniet. Geen monopoly-geld, he. Een echt biljet van 1 dollar.
Wat trok meteen mijn aandacht denk je? Dat dollarbiljet natuurlijk.
Niemand doet zoiets. Echt geld vastnieten aan een marketing-flyer. Dat is een pattern interrupt.
Voor één dollar hadden ze direct de aandacht van alle ontvangers van de goodie bag. Geen geld!
Die poster waar die dollar aan zat geniet, was ook nog eens achterlijk groot. Hij paste eigenlijk helemaal niet in die goodie bag.
Stom? Nee, opvallend. Een pattern interrupt.
Natuurlijk deden ze verder ook nog alles goed op die poster: een aantrekkelijke titel, 4 bulletpoints met resultaten, een duidelijke call to action, en een gratis ontbijt voor de eerste 50 mensen. Maar ik wilde je vooral die pattern interrupts laten zien.
Toen ik na dag 1 terugkwam op mijn hotelkamer, werd ik nog een keer op het verkeerde been gezet. Op een heel andere manier.
Er stond namelijk een rode envelop rechtop tegen de TV aan geleund, met daarop geschreven: OPEN NOW.
Natuurlijk keek ik meteen in die envelop. Wat was dit? Een belangrijke mededeling van het hotel? Een leuke verrassing?
Er bleek een brief in te zitten met een uitnodiging voor een gratis lunch de volgende dag. Daar gaf een auteur een boekpresentatie, en natuurlijk zou daar ook een sales-pitch op volgen. Voor de aankoop van het boek, en waarschijnlijk ook een training- of consulting-aanbod.
Deze auteur had dus blijkbaar een deal met het hotel dat housekeeping bij het schoonmaken van de kamers van deelnemers ook een grote rode envelop tegen de TV aan zette. Ongebruikelijk, niet normaal: een pattern interrupt.
Bedenk eens wat jij in je marketing kunt doen om klanten op het verkeerde been te zetten. Hoe kun je ze verrassen? Wat is iets geks waardoor je opeens opvalt, terwijl je concurrenten het patroon blijven volgen en onzichtbaar zijn?
Heb je weleens een voorbeeld gezien van een bedrijf dat een pattern interrupt toepast? Zet het dan in de reacties!
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Premium persoonlijke begeleiding
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl