Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Overtreedt jouw website ongeschreven sociale regels?

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Klanten voelen zich ongemakkelijk als een website niet consequent ‘praat’. Onbewust verwachten ze dat je site de regels volgt die mensen ook gebruiken in gesprekken. Check of jouw website 3 sociale regels overtreedt.

sociale-regels

Het is raar als iemand midden in een gesprek plotseling begint te zingen, gekke bekken gaat trekken of op de toon van het Polygoonjournaal gaat praten.

Breinwetenschapper Susan Weinschenk schreef daarover een artikel waarin staat dat van anderen wordt verwacht dat ze voorspelbaar, logisch, sociaal gedrag in een gesprek vertonen.

Dat verwachten mensen ook van hun interacties met websites.

Ik geef je een paar voorbeelden van sociale regels voor gesprekken, plus websites die deze regels overtreden.

Sociale regel 1: Zeg consequent ‘jij’ of ‘u’.

In een gesprek kijk je raar op als je gesprekspartner in de ene zin ‘jij’ tegen je zegt en daarna opeens ‘u’. Onervaren verkopers doen dat bijvoorbeeld nog weleens in een verkoopgesprek, van de zenuwen. Dat maakt geen beste indruk. Kies daarom ook op je website voor ‘jij’ of ‘u’ en hou je daaraan.

Ik ken een paar grote Nederlandse bedrijven waarbij dit mis gaat: de homepage switcht steeds tussen ‘jij’ en ‘u’. Omdat ik liever best practices deel dan worst practices zal ik de namen niet noemen 🙂

Sociale regel 2: Gebruik consequent je eigen spreekstijl.

Switchen van pakkende taal op je productpagina naar oudtestamentische juridische taal in je voorwaarden komt ook gek over. Jij bent verplicht om rechten en plichten duidelijk op te schrijven en je klant is verplicht om ermee akkoord te gaan. Die tekst kan dus maar beter makkelijk leesbaar zijn! Want precies op het moment dat de klant in je bestelformulier moet klikken op ‘Verzenden’ krijgt hij jouw voorwaarden onder ogen.

Stel dat je een origineel cadeau-idee zoekt. Je stuit op een webshop waar je een fles wijn kunt laten inblikken. Een eenvoudige, grappige give-away. De relatie die jij als klant hebt met zo’n soort webshop is eigenlijk heel simpel. Daarbij passen ook algemene voorwaarden die het heel simpel houden, anders kan dat vreemd overkomen. Taalgebruik zoals dit is niet passend:

“De aanvaarding van de uitnodiging tot het doen van een aanbod door de potentiële koper geldt als een aanbod en leidt slechts tot een totstandkoming van een overeenkomst als aan het overige bepaalde in dit artikel is voldaan.”

Deze tekst is afkomstig uit de lange lap algemene voorwaarden van een Nederlandse webshop. Ook switchen van de ene taal naar de andere taal komt gek over. Bijvoorbeeld een Engelstalige knop onder een Nederlandstalige tekst.

En wat dacht je van het maken van taalfouten of het volproppen van je tekst met keywords voor zoekmachines? Keyword stuffing is een achterhaalde strategie van zoekmachine-optimalisatie. Google ziet dit als spam en bestraft je inmiddels voor die misleiding door je pagina’s af te waarderen in de rankings.

Sociale regel 3: Schreeuw niet tegen de ander.

Uitroeptekens gebruiken op je website; wees er voorzichtig mee. Het komt gauw schreeuwerig over en het is nergens voor nodig. Dat geldt ook voor WOORDEN IN HOOFDLETTERS.

In een gesprek schrik je ervan als iemand tegen je begint te schreeuwen. Doe dat op je website dus liever ook niet. Onervaren tekstschrijvers gebruiken soms te veel stijlmiddelen, zoals uitroeptekens.

Zet alleen een uitroepteken achter een zin op je website als je die met stemverheffing zou uitspreken in een echt gesprek. Anders niet doen.

Check je website dus eens op dit soort gekke overgangen, bizar gedrag en schreeuwerige taal. Dan zorg je voor online interacties die even natuurlijk overkomen als een gesprek van mens tot mens.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: