Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Ice bucket challenge: 9 van de 10 maken deze fout. Jouw website ook?

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Experimentje. Ga eens naar Facebook? En zoek dan op #alsicebucketchallenge.

Ik heb dat zojuist gedaan, en de eerste 10 filmpjes gecheckt. Er is maar 1 filmpje waarbij een link staat naar de website waar je kan doneren.

Even verder gekeken: bij de eerste 30 filmpjes staat er maar 3 keer een linkje.

Dus: 9 van de 10 ice bucket challenges vergeten het belangrijkste:

De volgende stap.

Ice bucket challenge

Ook Christiano Ronaldo en zijn vriendjes bij Real Madrid vergaten de link om te doneren.

Wat de meeste ijsgooiers WEL doen:

  • Vrienden nomineren
  • Emmer leeggooien
  • Schreeuwen
  • Onder het filmpje de hashtag #alsicebucketchallenge zetten

Maar ze zeggen dus niet wat je moet doen: ga naar www.als.nl en doneer minstens 20 euro.

Zonde, maar het verbaast me niet.

Je ziet die fout namelijk in heel veel marketing. Er wordt wel aandacht gevraagd, maar het levert weinig op.

Net als bij ALS. Het aantal donaties is laag als je bedenkt hoe idioot succesvol deze virale marketingstunt is geworden. (80 miljoen dollar gedoneerd in augustus, zegt Wikipedia).

Alle mainstream media praten er al weken over. Alle beroemdheden werken eraan mee. Dan is 80 miljoen best okee, maar niet extreem veel.

Nu zeg je misschien: ho ho, in mijn timeline zeggen de meeste ijsgooiers wel degelijk: doneer voor ALS. Klopt, bij mij ook. Maar de grote fout is: ze geven geen handelingsperspectief. Ze vertellen niet wat je precies moet doen.

Bijvoorbeeld: klik op deze link en doneer minimaal 20 euro voor ALS-onderzoek.

Als je wilt dat je marketing-uiting iets oplevert dat meetbaar is – bijvoorbeeld verkoop – zeg dan wat ze moeten doen. Geef de exacte gewenste volgende stap, en maak het zo makkelijk mogelijk.

Even naar je website. Stel: een bezoeker bekijkt je homepage en hij is geinteresseerd. Wat is dan de volgende stap? Wat wil je precies dat hij gaat doen? Heb je dat extreem duidelijk gemaakt?

Vraag het anders even aan iemand die toevallig voorbij loopt. “Wat denk je dat ik wil dat je gaat doen als je deze homepage bekijkt?”

Klanten vinden die duidelijkheid namelijk lekker. Aan de hand genomen worden. Ze komen bij jou om overtuigd te worden, en ze verwachten dat jij het initiatief neemt. Je hebt toch iets te verkopen? Nou dan.

Laat klanten dus niet vrij rondklikken, maar stuur hun gedrag. Neem ze mee in je verhaal. Bouw het op in stapjes. En zeg steeds wat de volgende stap is.

Dat geldt trouwens ook voor verkoopgesprekken. Gesprekken met klanten leveren vaak te weinig op, doordat de ondernemer niet het initiatief neemt en de klant niet voorstelt om de volgende stap te zetten. Of doe jij dat wel altijd? (Nee, dat dacht ik al 😉

Als een bezoeker op je homepage komt, wat wil je dan dat hij gaat doen?
Wat is de volgende stap?
Zet het hieronder in de reacties met een link naar je site, vind ik heel interessant.

P.S.
Trouwens: koude douches haat ik uit de grond van mijn hart. Dus nomineer me alsjeblieft niet voor de ice bucket challenge. Ik heb al gedoneerd aan de stichting ALS 🙂

Update 14 oktober 2014: Ontzettend leuk: de copywriter van de Stichting ALS (hij heet Ewald Verhoog) reageerde hieronder op dit artikel, en vroeg jullie hulp. Wat is een goede tekst voor een banner om donaties te krijgen? Zojuist ontving ik van hem de winnende banner, dit is hem geworden:

ALS_IBC_banner5_jpg

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly