Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo krijgen klanten een KLIK met je website

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Een succesvolle ondernemer herken je snel. Want voordat je hem ontmoet of zijn website bekijkt, heb je van verschillende mensen al verhalen over hem gehoord.

Het geheim van die ondernemer:

Zo krijgen klanten een klik met je website

Enthousiaste klanten. Voor dat enthousiasme heeft die ondernemer zelf gezorgd, en vaak werkt hij daar heel bewust aan.

De ondernemer zorgt dat klanten een KLIK met hem hebben. Hij wordt door veel mensen aardig gevonden.

Die KLIK is heel belangrijk: sympathie beïnvloedt ons gedrag namelijk verrassend sterk. Het is een van de weapons of influence die Robert Cialdini heeft ontdekt. Cialdini is een Amerikaanse professor in psychologie en marketing en auteur van het veelgelezen boek Invloed.

Stel: je loopt je hond uit te laten. Op het uitlaatveld kom je iemand tegen met óók een zwarte labrador. Daarmee heb je eerder een praatje dan met de eigenaar van die teckel die daar ook loopt.

Cialdini beschrijft dat mensen onbewust zoeken naar gemeenschappelijke eigenschappen met anderen. Zodra je iets herkent bij een ander, sta je meer voor hem open. En je laat je ook eerder door hem beïnvloeden. Een belangrijk psychologisch mechanisme in onze samenleving: sympathie is smeerolie in interacties.

Het is voor jou als ondernemer dus niet alleen LEUK om aardig gevonden te worden door klanten. Het is ook LUCRATIEF. Want sympathieke ondernemers hebben vaak veel klanten, veel fans die verhalen over ze vertellen in hun netwerk, en een hoge omzet.

Online is zorgen voor een KLIK moeilijker dan in face to face gesprekken. Want je weet niet wie er naar je website zitten te kijken, kent hun vragen en problemen niet, hoort hun toon niet en mist hun lichaamstaal.

Toch kun je veel dingen doen om via je website sympathie te laten groeien tussen jou en je klant. Ik geef je 3 tips.

Tip 1: Beschouw je website als een dialoog

Op je website heb je eigenlijk een gesprek met je klant. Ik raad je aan om je website zo te beschouwen: als een dialoog.

In een goed gesprek luister je naar elkaar, en geef je elkaar de kans om allebei je verhaal te doen. Voorzie je website dus van manieren om een online dialoog op gang te brengen. Zet je telefoonnummer erop, en zorg dat er wordt opgenomen. Vermeld je e-mailadres of voeg een contactformulier toe, en reageer op de e-mails.

Je website is NIET: een manier om gesprekken met klanten te voorkomen. Sommige ondernemers hebben geen tijd of geen zin om steeds klanten te spreken, en gebruiken de website vooral om het aantal telefoontjes en e-mails van klanten te verminderen. Dat is lang niet altijd wat je klant wil. Vaak wil hij snel online geholpen worden met goede informatie, maar soms wil hij direct contact.

Hoe zou jij het vinden als je in een winkel of showroom kwam waar de ondernemer met zijn vingers in zijn oren liep en jou volledig negeerde?

Voor verkoop is een KLIK nodig en die begint met een dialoog.

Tip 2: Schrijf zoals je praat

Een kwaal van veel websites is dat ze onpersoonlijk zijn. Je herkent de ondernemer vaak niet aan zijn website.

Ik kom bijvoorbeeld regelmatig bij een masseur waar ik goed mee kan lachen. Hij heet Ron en maakt mijn schouders en nek los. Ik zit natuurlijk veel te veel achter de computer. Tijdens de massage doet Ron me verschrikkelijk pijn – hij is 2 meter en weegt denk ik 100 kilo – en ik scheld hem dan de huid vol. Masseurs vinden dat bijna altijd leuk, de smeerlappen. (Ik vind het zelf eigenlijk ook wel leuk).

We hebben dus vaak lol, maar op zijn website doet Ron heel serieus. Een van de eerste zinnen die je leest is:
“U vindt op deze website meer informatie over onze dienstverlening op het gebied van sportgezondheidszorg.”

Hallo? Ben jij dat, Ron? Ik herken Ron niet terug in de teksten op zijn site, want in een gesprek zou hij die zin niet uit zijn mond krijgen.

Gebruik in de teksten op je site een toon die klopt met hoe jij in het echt ook praat met klanten. Op die manier schrijven is vaak veel makkelijker en leuker, als je het eenmaal onder de knie hebt.

Tip 3: Maak jezelf onvergetelijk

Als je klant eenmaal een KLIK met je heeft, zorg dan dat de dialoog op gang blijft. Dit is een fout die heel veel ondernemers maken: ze houden geen contact met klanten, relaties en websitebezoekers. Terwijl die mensen dat wel zouden waarderen. Het is leuk om van die sympathieke ondernemer af en toe iets te horen!

Als je dit niet doet verwaarloos je de relatie met klanten en potentiële klanten – dat kost je klauwen met geld…

Maak jezelf juist onvergetelijk als ondernemer, door regelmatig in de lucht te komen. Laat je klant steeds iets horen en geef waardevolle, handige of leuke informatie. Vergis je niet: dat wordt gewaardeerd door klanten, omdat ze gewend zijn aan bedrijven die alleen iets van zich laten horen om direct iets te verkopen.

Gebruik daarvoor liefst een nieuwsbrief, en combineer dat met sociale media waar jij je persoonlijk prettig bij voelt. Niet iedereen houdt bijvoorbeeld van Twitter – zelf vind ik dat juist weer erg leuk maar heb ik wat minder met Facebook.

Zet de artikelen ook op een blog of op je site en doe dat met voorspelbare regelmaat. Je wordt dan heel zichtbaar, vindbaar en herkenbaar – en dat is nodig voor een KLIK die uiteindelijk veel eerder een JA op jouw aanbod, product of offerte oplevert.

Beluister dit artikel:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly