Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Welke foto’s werken op websites?

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Foto’s hebben grote invloed op de usability van een website. Dat blijkt uit het nieuwe boek van Jakob Nielsen: Eyetracking Web Usability. Lees wanneer foto’s straal genegeerd worden, en wanneer ze wél werken.

Het hoofdstuk over online foto’s en beeldmateriaal beslaat maar liefst een kwart van Eyetracking Web Usability. Niet zo gek, want goede beelden brengen informatie over en verbeteren de online gebruikerservaring.

Eyetracking Web Usability - Jakob Nielsen & Kara Pernice | Bol.com

De cover is weer knap ontworpen

Jakob Nielsen en co-auteur Kara Pernice deden jarenlang onderzoek naar oogbewegingen bij gebruikers van websites. Ze trekken een aantal interessante conclusies over welke foto’s wel en niet werken.

Foto’s die niet werken

Dit soort foto’s en beeld worden niet bekeken door internetgebruikers:

  • Laag contrast
  • Slechte kwaliteit: onscherp & flets
  • Rommelig
  • Drukke achtergrond
  • Lijkt op advertentie of banner
  • Weinig of geen relatie met inhoud van de pagina
  • Saai
  • Generiek beeld van mensen of dingen
  • Overduidelijke stockfotografie
  • Kil, nep of gepolijst

En als ik zeg: niet bekeken, dan bedoel ik: niet bekeken. Nul keer.

Foto’s die wel werken

Dit soort foto’s en beeld worden wel bekeken:

  • Hoog contrast
  • Hoge kwaliteit: scherp & kleurrijk
  • Weggesneden wat irrelevant is (in plaats van  de hele foto te verkleinen)
  • Niet te gedetailleerd: eenvoudig te begrijpen, pictogram-achtig
  • Rustige achtergrond
  • Sterke relatie met de inhoud van de pagina
  • Magnetische foto’s

In magnetische foto’s zie je:

  • Glimlachende, vriendelijke gezichten
  • Mensen die naar de camera kijken of  hun gezicht naar de camera gericht hebben
  • Sexy lichamen en lichaamsdelen
  • Smakelijk uitziend voedsel
  • Heldere instructies en informatie

Voorbeelden van foto’s die niet werken

Foto's website Neckermann: druk
Neckermann: drukke foto’s

Microsoft Office: nep, stockfotografie
Microsoft: nep, overduidelijk stockfotografie

Van Dale: geen relatie met de inhoud, slechte kwaliteit (zeer grote korrel)
Van Dale: generiek beeld, geen relatie met de inhoud, onscherp

Voorbeelden van foto’s die wel werken

Philips: foto met rustige achtergrond, hoog contrast, pictogram-achtig
Philips: foto met rustige achtergrond, hoog contrast, pictogram-achtig

Jaap.nl: foto's met sterke relatie met inhoud
Jaap.nl: sterke relatie met inhoud van de pagina

Randstad: magnetische foto's met vriendelijke gezichten die in de camera kijken
Randstad: magnetische foto’s met vriendelijke gezichten die in de camera kijken

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly