Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Webschrijvers leren van… festival-affiches

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Een homepage heeft meer gemeen met een festival-affiche dan je denkt.

  • Je komt ze vaak tegen terwijl je op weg bent naar iets anders
  • Je werpt een snelle blik, en vervolgt je weg
  • In 1 seconde moet de hoofdboodschap duidelijk zijn

Hoeveel websites ken je die de affiche-test zouden doorstaan? Ik ook niet.

Laten we dus eens kijken hoe die affichemakers hem dat flikken. Daar kunnen wij als webschrijvers wat van leren.

Ik fotografeerde 2 affiches: een goede (leerzaam) en een slechte (stiekem nog leuker).

Affiche Podiumfestival
Affiche Podiumfestival

Het Podiumfestival laat zien hoe het moet.

Affiche Podiumfestival

Simpel: grote tekst is belangrijke tekst.

  • PODIUMFESTIVAL (die naam kan trouwens beter)
  • 30&31 Mei
  • IJSSELSTEIN
  • Jannes, Pater Moeskroen, 2Brothers on the 4th Floor

Dat kan ik in het voorbijfietsen wel onthouden.
Voorbijfietsen is ook ongeveer de tijdsspanne die internetgebruikers besteden aan een homepage.

Affiche De kaap

Affiche festival De kaap
Affiche festival De kaap

Dan een ander festival: De kaap.
In Utrecht en omgeving staan daarvan deze volmaakt onbegrijpelijke affiches. Op het station heb ik er eens minutenlang naar staan kijken. Nog steeds geen idee.

Niet alleen doordat ik het niet kan lezen (maf lettertype).
Maar ook doordat wat ik WEL kan lezen, te weinig informatie geeft.

  • Wat is het? (dit lijkt op een festivalaffiche, maar nergens staat ‘festival’)
  • Wat is er te doen?
  • Waarom zou ik er heen willen?

En De kaap doet het precies verkeerd: kleine tekst is belangrijke tekst.

  • 11 mei tm 22 juni 08
  • FORT RUIGENHOEK
  • GROENEKAN BIJ UTRECHT

Ik zal je uit je lijden verlossen. Er staat:
UNST
AAPT
ORT

Je moet eigenlijk lezen:
KUNST
KAAPT
FORT

De eerste letters zijn dus weggelaten. Nee, ik weet ook niet waarom.
De kaap is namelijk een kunstfestival op een fort. Ik ben er trouwens geweest, het is ontzettend leuk. Vergeet dat affiche: allen daarheen!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly