Epic E-mail Copywriting

Online training om e-mails te schrijven
waardoor klanten klikken, lezen en kopen

“Sinds ik op deze manier e-mail, heb ik 2 keer zo veel aanmeldingen voor trainingen.– Sergio van der Pluijm

“Epic e-mails sturen heeft ervoor gezorgd dat we nog leven vandaag.” – Stephane Stiévenart

“Ik heb de omzetdaling door corona in een paar maanden teruggehaald door e-mails te schrijven.” – Florentijn van den Bos

“Mijn omzet is 7 keer zo hoog geworden” – Sarina de Klerk

STOP

Met het voeren van het monster!

[Onderwerp:] Online training Epic E-mail Copywriting
[Van:] Aartjan van Erkel (privé)

Hee ondernemer,

Heb jij op social media ook weleens het gevoel dat je een monster aan het voeren bent? Een brullend Amerikaans monster dat leeft door alles wat wij in zijn grote muil gooien en steeds meer wil?

Gek genoeg zijn de meeste mensen niet bang van het monster. Ze zijn juist stapelgek op hem. Want hij bijt niet. En hij stinkt niet uit zijn bek.

Maar hij wil toch iets van ze. Hij wil hun tijd. Hij wil hun aandacht. Hun leven, hun foto’s, hun meningen. Urenlang, elke dag.

Ze komen steeds weer bij hem terug, tientallen keren van ’s morgens tot ’s avonds. Dan pakken ze hun telefoon en kijken ze naar het monster. En voeren ze het monster.

Voel jij als ondernemer wel eens weerstand tegen het social media-monster?

Misschien heb je gehoord dat andere ondernemers van het monster klanten hebben gekregen.

Of ben je al jaren bezig met het nemen van een aanloop. Ik ga nu echt meer met Facebook doen. Ja, nee, volgende maand, volgende maand ga ik echt vaker iets op Instagram zetten. Nou ja, over een halfjaartje dan, als ik meer tijd heb.

Misschien hik je er tegenaan. Stel je het uit. Omdat je er eigenlijk geen f**k zin in hebt.

Al die dingen op Facebook en Instagram zetten. Fotootjes, likes, video’s, stories, hashtags, hartjes.

En dan reacties krijgen. Waar jij ook weer op moet reageren. En weer reacties terugkrijgen.

Je hebt zat andere dingen te doen. In die tijd wil je eigenlijk met je klanten bezig zijn. Met het maken van mooie producten. En met het binnenhalen van business.

Maar het monster is ongeduldig en het brult waar je blijft. Het wil meer reacties, meer terugreageren, meer tijd, meer aandacht, meer meer meer.

Je verzet je ertegen, maar je wilt ook niet achterblijven.

Want je bent ondernemer. De roep van het monster is dwingend en als je weigert om te komen, kost je dat klanten. Zeggen ze.

En je wilt niet als een achterlijke bejaarde overkomen die er niks van snapt. Maar je weerstand groeit.

Kan dat niet anders? Je ziet dat andere ondernemers uren en uren werktijd op social media zitten omdat ze klanten willen trekken.

Wat als jouw weerstand tegen social media klopt?

Wat als al die ondernemers die uren per dag op social media zitten er niks van snappen?

Wat als het voor die andere ondernemers allemaal weinig oplevert? Dan verliezen al die ondernemers dus elke dag tijd met het voeren van het monster van een groot bedrijf in Amerika.

Statistisch feit: voor marketing geldt dezelfde harde waarheid als voor alle gebieden in het leven. Die harde waarheid is: De meerderheid snapt er niks van.

Voeding, beweging, opvoeding, loopbaan: 95% van de mensen maakt de verkeerde keuzes. En 95 procent is daardoor ontevreden met hun resultaten.

De meerderheid snapt er niks van.

Met marketing net zo. Marketing kan ook heel anders dan wat 95 procent van de ondernemers doet. Doe juist het tegenovergestelde. Zodat je bij die andere 5 procent hoort. Die wél superresultaten heeft.

Stop gerust met het voeren van het monster. Steek je tijd in veel slimmere marketing. Maak je eigen kleine, simpele marketing-machine. Die niet in Amerika bij een groot monsterbedrijf staat, maar onder jouw dak. Waar niemand eraan kan komen.

Jouw simpele marketing-machine hoef je maar 1 ding te voeren: een lijst met e-mailadressen van klanten en geïnteresseerden.

Ga die lijst daarna met vaste regelmaat leuke mails sturen. Mails waardoor ze je leren kennen, leuk vinden, en vertrouwen.

Facebook en andere monsters kunnen met hun hebberige tengels niet bij jouw lijst met e-mailadressen komen.

Die is van jou, en hij blijft ook altijd van jou.

Die mailinglijst wordt steeds meer geld waard. Want er staan allemaal mensen op die het prima vindt als jij ze marketing-mails stuurt. Dat verwachten ze zelfs. Je weet dus zeker dat ze ooit willen kopen wat jij verkoopt.

Hoe vaker je mailt, hoe meer je verkoopt.

Misschien heb je dat al eens geprobeerd, vaker e-mailen. En het werkte niet. Mensen meldden zich af en je verkocht niks.

Dan ben je destijds waarschijnlijk één ding vergeten.

Je bent vergeten om je klanten te entertainen.

Waarschijnlijk heb je informatieve mails gestuurd, of niet dan? Bijvoorbeeld goeie tips.

Maar dat is niet onderscheidend. Want iedereen stuurt goeie tips. Dat is standaard content marketing. Niks mis mee, maar het is niet epic. Je valt te weinig op.

Wat veel beter werkt zijn ‘Epic E-mails’. Die zijn entertaining. Klanten vinden ze LEUK om te lezen. Terwijl het toch marketing-mails zijn. Het doel van iedere e-mail is simpel: verkoop.

Maar wat schrijf je dan precies in die e-mails? Hoe maak je ze entertaining?

Hoe je dat doet, legde ik vorig jaar uit aan een groepje studenten van de Universiteit Utrecht, in een gastcollege van 1 uur.

Ik zag dat de studentjes schrokken toen ik zei dat ze nu klaar waren om een Epic E-mail te schrijven.

Ze waren vooral geschokt omdat ik ze aan het werk zette.

Maar ze begonnen te chillen toen ik ze vertelde dat het makkelijk is. En dat was maar goed ook, want mijn gastcollege zat er bijna op. Ze hadden nog maar 7 minuten tijd over om ermee te oefenen.

Binnen die 7 minuten schreven die studenten toen – ze waren allemaal piepjong en hadden nog nooit van hun leven iets met copywriting gedaan – een paar Epic E-mails die recht uit hun hart kwamen.

Ik liet 2 studenten hun e-mail aan de rest voorlezen en het werd doodstil. De zaal zat gehypnotiseerd te luisteren.

Dat effect heb jij ook op je klanten als je zo schrijft. Je klanten kunnen niet stoppen met lezen.

Je hebt hier geen enkele copywriting-ervaring voor nodig. Want ik garandeer je 3 dingen:

1. Epic E-mails schrijven is makkelijk. Dit is GEEN werk en jij kunt het ook.

2. Ik kan je leren om zelf epic e-mails te schrijven wanneer je maar wilt.

3. Je gaat bakken met geld verdienen als je doet wat ik zeg.

Omdat zelfs ik verbaasd was over de resultaten van een stel studenten die ik mijn Epic E-mail Formule had geleerd, gaf ik in mei 2019 een live training.

Aan 10 ondernemers die serieus werk willen maken van Epic E-mails legde ik precies uit hoe het werkt.

Ze kregen niet alleen mijn recepten voor entertainende e-mails maar hebben ook een middag lang samen met mij Epic E-mails gemaakt voor hun business.

Die geef ik nooit meer live, maar het goede nieuws is dat de training is opgenomen.

De training is nu voor jou beschikbaar als audio-training.

Wat je ontdekt in de online training Epic E-mail Copywriting:

 

  • Waarom de meeste marketing e-mails zuigen
  • Waarom tips geven in je content marketing steeds slechter werkt
  • Hoe je het bloed uit je e-mails laat lopen en waarom je klanten dat verslavend vinden
  • Entertainers verdienen meer dan teachers. Hoe je daar gebruik van maakt in je marketing door te stoppen met teachen en te starten met info-tainment
  • Hoe zelfs banale voorvallen genoeg zijn om hilarische of ontroerende mails te schrijven
  • ‘Dirty’ copywriting tricks die zelfs ervaren copywriters niet toepassen
  • Deelnemer Frank schrijft tijdens het kijken van Champions League effe een marketingmail op zijn telefoon – maar hoe?
  • Hoe je klanten ‘opvoedt’ om iedere keer op de link in je mail te klikken
  • Waarom je met epic e-mails onder de marketing bullshit-radar vliegt – daardoor kun je veel vaker mailen als je wilt
  • Stop met moeilijk denken over e-mailmarketing – take it easy en maak lol in je mails
  • Hoe je personality in je e-mails brengt en waarom je concurrenten dat niet durven
  • Je bent het interessantste als ze geen peil op je kunnen trekken – hoe verras je lezers met elke mail?
  • Hoe je sexy mails schrijft waar klanten blij van worden, zelfs als je in een gortdroge branche zit
  • Stop met het sturen van ‘vanille’ e-mails, en grijp klanten genadeloos bij hun strot
  • Mensen vinden het fantastisch om meegesleurd te worden in een verhaal
  • Hoe je een meester storyteller wordt met 1 of 2 tekstuele trucjes die hypnotiserend werken op je lezers
  • Hoe je titels bedenkt voor e-mails met een hoog WTF-gehalte
  • Hoe je de kans sterk verlaagt dat spamfilters over hun nek gaan, zodat je er veel makkelijker doorheen glipt
  • Slimme tips om je epic e-mailteksten op allerlei plekken te hergebruiken, voor nog hogere respons

Sergio van der Pluijm

Trainer ACT, Motiverende en Oplossingsgerichte Gespreksvoering

“Vroeger had ik geen consistentie bij het sturen van nieuwsbrieven. Ik deed het misschien één keer per maand, maar ook wel eens een maand niet.

Als dan eindelijk het moment daar was dat ik een mail ging schrijven dan wilde ik daar ook meteen drie dingen in pluggen. Veel te veel.

Ik was ook meer aan het teachen. Ik schreef vaak eerst een blog. Een blog is toch wat langer en ik had de lat best wel hoog liggen voor mezelf. Met flink wat teachen: artikelen met titels zoals ’10 tips om…’

Een blog schrijven kost meer tijd dan een korte mail en daardoor lukte het ook maar één keer per maand. Door de training van Aartjan is de drempel voor mijzelf veel lager geworden om even zo’n mail te schrijven.

In het begin vond ik het wel een spannende overstap om naar wekelijks te gaan. Ik was bang dat ik afmeldingen zou krijgen. Die kreeg ik ook, zoals Aartjan al voorspeld had, maar het aantal viel eigenlijk heel erg mee. Het is geruststellend dat die mensen ook nog nooit hadden deelgenomen aan een training. Mijn mailinglijst is met meer dan 500 e-mailadressen gegroeid sinds ik begon met epic e-mails schrijven.

Ik vind het heerlijk om me te blijven ontwikkelen, en Aartjan is een grote inspiratiebron door zijn combi van én gewoon lekker schrijven maar ook echt wel degelijk inhoud en ook een beetje tegendraadse kennis. Die haalt hij onder andere uit Amerika en hij maakt de vertaalslag naar de Nederlandse cultuur. Dat maakt hem voor mij zeer geloofwaardig.

Ik dacht bij mezelf: “Ik hou best wel van schrijven en ik ben gewoon benieuwd wat er gebeurt als ik wekelijks ga mailen.” Dagelijks dat gaat me te ver. Het schrijven van mijn e-mail is een van de leukste momenten van de week. Ik kijk daar echt naar uit.

Ik geniet als ondernemer het meest van creatieve dingen dus of een training ontwerpen of schrijven, online trainingen bouwen. En sinds ik de formules van Aartjan ken, voel ik me nog veel vrijer om over van alles en nog wat te schrijven en een beetje te teasen in plaats van te teachen.

Ik heb me verdiept in breinvriendelijk leren en ik ben expert in evidence-based coaching. En de lessen van Aartjan klikten meteen bij mij. Ik dacht “Ja, dit klopt gewoon”.

Sinds ik op deze manier e-mail, zitten mijn groepen zo vol dat ik een tweede groep ben gestart op dezelfde data. Ik draai dus nu dubbele groepen en dat zou wel eens heel erg te maken kunnen hebben met mijn mails, dus dat is heel tof.

Ik krijg complimenten joh, dat is echt te gek. Elke week wel een stuk of vijf reacties van mensen die me oprecht bedanken. Een dame mailde bijvoorbeeld “Jouw mails zijn medicijnen voor mijn ziel”.

Wat Aartjan ook aankondigde was dat groepen klanten veel meer zouden gaan voelen als een groep vrienden. Dat is wel echt aan het gebeuren

Iedere ondernemer die van schrijven houdt zou dit moeten doen. Wat je vak ook is. Bijvoorbeeld een hovenier of een horecaondernemer, en natuurlijk alle kennisondernemers. Stel dat je een restaurant hebt: er valt zoveel leuks te vertellen over voeding!

Schrijven wordt door deze training veel leuker en makkelijker. Je mag bijvoorbeeld best wel een typfoutje maken en eigenlijk gewoon hardop denken in je mails.

Stephane Stiévenart

Eigenaar Het Haakbeest,
Haacht (België)

“Mijn vrouw Elke was ertegen om van die ‘epic e-mails’ te gaan sturen. Die zei: we gaan toch niet spammen? Gaan we iedere dag aanschrijven? Dan gaan we niks meer verkopen en iedereen irriteren. Ze vond dat zelf zó irritant, veel mails krijgen. Ik zeI: ik ook, maar de mails van den Aartjan lees ik allemaal. Die mailt me elke dag om 11 uur. Datzelfde gevoel wou ik ook kunnen creëren.

Mijn eigen drempel was eerder om de verhalen persoonlijk te maken. Mijn eigen kwetsbaarheid, mezelf meer openstellen. Waar trek je de grens tussen wat je wel en niet vertelt over hoe goed het gaat en waar je mee bezig bent? Of het falen, wat vertel je wel en wat vertel je niet? Daar had ik wat moeite mee in het begin. Maar daar heb ik mij overheen gezet.

Ik heb Elke kunnen overtuigen dat de epische mails werken, want ze zag zelf het resultaat.

Wat haar wel tegenhield in het begin, was dat ze absoluut geen connectie maakt met de manier waarop Aartjan mails schrijft. Daar heeft ze niks mee en ze zei: Dat gaat niet werken bij mij. Dat gaat niet werken voor onze klanten. Maar nu is ze helemaal mee, want ze schrijft de mails in haar eigen taal. In haar eigen stijl.

Epic e-mails sturen heeft ervoor gezorgd dat we nog leven vandaag. Want onze webshopbouwer had een grote fout gemaakt. We zaten aan een omzet van bijna 20.000 euro per maand. En we schakelden toen over naar een nieuwe website.

Door de nieuwe website was na een maand de hele verkoop dood. Alles viel stil. We verkochten amper nog iets. En de 2e en de 3e maand hetzelfde. Dat kwam doordat de bouwer vergeten was de pagina’s van de oude webshop door te linken. Dus iedereen die ons op Google vond, werd naar een oude pagina gestuurd die niet meer bestond. Dat was echt zo paniek. We hadden 10.000 euro uitgegeven. En we hadden nog steeds onze vaste kosten, maar er kwam dus niks meer binnen. We moesten iets doen. Want we hebben een half jaar 7.000 euro verlies gedraaid per maand.

Toen zag ik Epic E-mail Copywriting van Aartjan passeren en ik dacht: we gaan epische mails schrijven. Daar ben ik toen mee begonnen. Ik denk dat na 2 weken het resultaat begon binnen te lopen. Sneller zelfs.

De verkoop is direct gereanimeerd. In de dode periode door de nieuwe website verkochten we echt niks hè. Door de epische e-mails verkochten we gemiddeld 200 euro per dag extra. Dat heeft ons in 8 maanden 48.000 euro opgeleverd.

De eerste 2 maanden hadden we elke maand 1.000 uitschrijvingen van onze mailinglijst van 19.000 mensen. Maar dat bleek niet erg te zijn. Want we hadden ook gigantisch veel respons en de verkoop steeg door alle anderen die wel enthousiast reageerden. Het aantal mensen dat reageert op onze mails is nu regelmatig boven de 70%. We zagen: veel mensen verlaten ons, maar ik heb opgezocht wie zich afgemeld hadden en het bleek dat die mensen nog nooit iets hadden gekocht. Dus het was niet erg dat die zich uitschreven.

We hebben nu 380 leden in onze Haakacademie ongeveer, en wij kunnen alles verkopen aan onze vaste lezers van de e-mails. Wij kunnen niks meer verkeerd doen. Die band is nu zo hecht.”

Frank van Iersel

Eigenaar Deynique Cosmetica, Oosterhout

“Een paar jaar geleden ben ik begonnen om meer te doen met online marketing. Daar heb ik toen een bureau voor ingehuurd. Die betaalde ik 3 jaar lang om voor ons te bloggen en Facebook-posts te plaatsen en AdWords te doen. Dat heeft me 20.000 euro per jaar gekost, en het heeft helemaal niks opgeleverd.

​Ik kreeg mails van Aartjan en die lees ik bijna altijd. Ik wilde ook op die manier gaan mailen, maar hoe je dat doet daar was ik nog niet zo zeker over. Ik heb me toen gelijk aangemeld voor de Epic E-mail workshop, ik had nog niet eens gezien wat het kostte.

Sinds ik de training heb gedaan, loop ik onze Binkie uit te laten en dan schieten me van allerlei ideeën door mijn hoofd. Daar ga ik dan over schrijven. Ik schrijf tijdens het TV kijken, gewoon in een documentje op mijn telefoon. Dan zit ik bijvoorbeeld Champions League te kijken en dan schrijf ik ondertussen even zo’n mail. Ik vind dat gewoon leuk om te doen, en als ik iets leuk vind dan kost het me geen tijd.

​Mijn leven is een stuk makkelijker geworden. Ik schrijf gewoon wat ik denk. Dus net alsof ik tegen ze praat. Daarom vinden ze het leuk om te lezen. Ik heb nog geeneen negatieve reactie gekregen sinds ik deze e-mails schrijf.

​In mijn mails zet ik mezelf op de voorgrond, maar zonder dat het overkomt als verkoop of marketing. Mijn doel is: ik word de bekendste ondernemer in de groothandelbranche voor de beautywereld.

​Mijn mails worden nu geopend door 30 tot 45% van de ontvangers. Laatst stuurde ik er eentje die zelfs door 58% werd geopend en de dag erna door 21% toen ik hem nog een keer verstuurde naar dezelfde mailinglijst. Dus 79% in totaal. Dat schijnen hele hoge percentages te zijn.

​Ik heb wel besloten om niet te veel te luisteren naar meningen van anderen. Want de mails zijn ongebruikelijk en mensen moeten daaraan wennen. Bijvoorbeeld mijn eigen compagnon, dat is mijn zus. Die zei: ‘Wat is dit nou weer voor mail?’ Totdat ze zag hoe enthousiast klanten reageren.”

Brigitte Spiegeler

Advocaat, kunstenaar en dichter – Den Haag

Mijn man zei tegen me: ‘Elke week mailen, dat kan echt niet!’

Maar ik heb het nu een aantal keer gedaan en ik heb maar 2 afmeldingen gehad.

Ik heb aan het begin gewoon al mijn klanten een mail gestuurd dat ik ze vaker ga mailen. Vonden ze blijkbaar leuk.

Het is wel grappig, want het werkt dus gewoon. Ik heb uit de eerste 2 mails al meer dan €1.000 verkoop gehaald van werken die ik aanbood in die mails.

Ik ken geen enkele kunstenaar die via dit soort mailtjes werken verkoopt. Email
vind ik een veel persoonlijkere manier van benaderen dan Facebook, wat sommige andere kunstenaars doen.

Ik heb plezier in de teksten maken. Het is hartstikke leuk om dingen te bedenken. Die energie breng ik over in mijn mails en daar reageren mensen op.

Ik ga door met mailen, want laatst op mijn boekpresentatie van mijn nieuwe dichtbundel had ik meer dan 60 bezoekers. Die kwamen bijna allemaal via een mail die ik heb gestuurd.

En na een voorleesavond ging laatst 80% van de aanwezigen na afloop de deur uit met een dichtbundel die ze hadden gekocht.

Deze manier van mailen ga ik nu ook in de advocatuur toepassen. Het is een hele blije, leuke manier van werken. Juristen schrijven altijd van die zware verhalen. Als ze gaan bloggen bijvoorbeeld. Absoluut niet entertaining. Dus epic e-mails schrijven is superonderscheidend in die wereld.”

Ester Braat

Trainer en coach in werkgeluk, Zaandam

Mailingen waren bij ons altijd stress. Daar waren we 4 uur mee bezig. Ik gaf heel veel content weg, en checklisten, echt een bevalling altijd.

Ik mailde maar 2 of 3 keer per jaar, schrikbarend weinig. Het lag al 10 jaar op mijn verlanglijstje om meer te mailen.

Ik dacht: nou, ik ga never nooit elke dag mailen. Maar ik dacht wel: ik wil daar vrij in zijn. Ik dacht: door dit programma ga ik vast makkelijker blogjes maken.

Na 18 jaar wil ik als coach en trainer de switch maken naar online. Als trainers weten wij dat iets wat je zo vaak herhaalt, dat normaliseert. Normaliseren is echt een techniek uit ons werk. In mijn hoofd dacht ik toen: ik ga gewoon het experiment aan. Uiteindelijk niet met elke dag mailen, maar elke week.

Er waren weken dat ik zoveel ideeën kreeg, en die heb ik allemaal opgeschreven. De 180 graden draai was dat ik iets ging vertellen over mezelf. Want Aartjan vertelde hoe je over van alles kunt mailen.

Het grootste voordeel van deze training is dat ik relaxter schrijf. Dat ik denk: ik ga een leuk stukje schrijven.

Hij maakte het makkelijk want hij zei: je stuurt eerst een speciale mail waarin je vertelt wat ze kunnen verwachten. Dat was voor mij een mega eye-opener. Ik kon gewoon zeggen: ik ga vaker mailen, en als je niet op de lijst wilt staan is dat ook okee. Dat gaf veiligheid voor mij.

De reacties zijn emotioneler. Mensen laten blijken dat ze er ontroerd door zijn, of dat het ze opvrolijkt. Iemand die zei: ik zat net in een lastige tijd, maar als ik jouw mailtje lees dan denk ik weer: hup, het geeft me hoop. Het heeft me echt goed gedaan.

Doordat ik mijn mails ook op LinkedIn zet, werd ik gebeld door iemand van een productiebedrijf in het oosten van het land en dat leverde een coachingsklus van 1.000 euro op. Puur het resultaat van meer bloggen.

Grappig genoeg geeft het me inzicht in bij welke bedrijven we goed gelezen zijn. Dat kun je zien op LinkedIn. Dat zijn voor mij 5 belangrijke bedrijven, 3 gemeentes, een aantal bedrijven met meer dan 500 medewerkers. Dus van elk bedrijf zijn er dan 6 of 10 mensen die een artikel bekeken. Dat zijn ook de bedrijven waar wij ons nu op richten met de online training.

We hebben daardoor net een offerte de deur uit voor 5 individuele trajecten aan een van die bedrijven, en ik zie dat zij goed die blogjes lezen.

Aartjan zei: Het maakt niet uit als ze het stom vinden. Dan schrijven ze zich maar uit. Je wilt juist mensen om je heen die jou leuk vinden. Dat was voor mij echt het kwartje. Ik voel nog de rillingen over me heen gaan. Ik dacht: verrek, ik wil alleen maar mensen om me heen die het leuk vinden om me te blijven horen. Dat gaf zoveel ruimte. Het was niet meer eng, omdat die mensen hebben gezegd: ik wil graag van jou horen. 

Een gemeente wil nu graag voor iedereen de online werkplezier training. Dat komt door die blogjes. Want die worden elke keer gelezen door 15 of 20 mensen van die gemeente. Ik ben ze aan het hechten. Het wordt een relatie.”

Dieter Dewilde

Verkoop, verhuur en reparatie van klassieke snaarinstrumenten – Gent (België)

“Onze e-mailmarketing leverde niks op. We hadden ook geen strategie. Om de paar maanden stuurden we eens een mailtje. Er zat geen idee achter.

Er stond bijvoorbeeld in: gewijzigde openingsuren. Of een keer een mail over een gitaarpakket met korting. En in december een sinterklaasactie. Maar helemaal niets inspirerends, en eigenlijk niets inhoudelijks.

Ik heb een webinar gevolgd van Aartjan en toen heb ik Epic E-mail Copywriting gekocht. Daarna ben ik vaker gaan mailen. Vroeger was dat eens per kwartaal, en nu eens per week. We mailen nu dus meer dan 10 keer zo vaak.

Je zou kunnen denken: dat zal misschien op weerstand botsen. Maar ik heb het gewoon geprobeerd en het blijkt dat mensen nu zelfs vragen: “Kun je vaker gaan mailen?”

Het is geen invasieve manier van mailen. Geen hard selling. Het is meer inspireren. En daar staan mensen duidelijk wel voor open.

Ik krijg een heel pak minder afmeldingen dan ik gedacht had!

Ik ben persoonlijk iemand die niet zo veel zijn eigen mening verkondigt. Als er bijvoorbeeld een klant in de winkel komt, dan ga ik niet zomaar wat vinden van dingen. Ik ben vrij introvert. Maar het mailen laat mij toe om meer mijn stem te laten horen. En mensen reageren er super positief op.

In de winkel beland je toch nogal gemakkelijk in het product. Mensen komen voor een viool, of een harp, of een huurinstrument. Daar praat je dan over.

De mensen leren u op een ander level kennen als je mailt zoals ik het nu doe. U wat meer openstellen en uzelf meer laten zien. Als ondernemer verkoop je toch eerder uzelf dan uw product.

Dat vind ik het verschil tussen zelfstandigen en ondernemers. Zelfstandigen zijn mensen die eigenlijk een job creëren voor zichzelf. Maar ondernemers zijn mensen die zichzelf ook echt verkopen.

In de mails die ik nu stuur de laatste tijd verkoop ik eigenlijk nooit een product: Koop deze harp, of zo. Ik hou meer van marketing die relaties creëert met mensen.

Ik wil klanten die in mij geloven. Zodat ze ook andere klanten aanbrengen door te zeggen: je moet een keer daar gaan. Zo’n relatie is belangrijk in ons bedrijf, want klanten investeren in een instrument en dat is nooit 1 aankoop. Daar horen een aantal aankopen weer bij. Die hebben een tas nodig, snaren, onderhoud, herstellingen.

En als iemand als beginner een instrument koopt of huurt, voldoet het na een aantal jaar niet meer. Die zal naar een ander instrument gaan. Een nieuw instrument is rap 4.000, 5.000 euro. En als het een grote harp is tussen de 20.000 en 30.000 euro. En ook als hij een professioneel instrument koopt, zal die klant nog nood hebben aan onderhoud. Daardoor ken ik de meeste klanten al 5 jaar of 10 jaar.

Ik ben die mails beginnen schrijven zonder te overleggen met mijn compagnon Ruben. Aanvankelijk was hij daar wat van geschrokken, van de andere stijl. Hij was het niet gewoon van mij.

Maar vanaf de eerste mail, en ik denk al binnen een uur, kreeg ik al 4 reacties van klanten die spontaan reageerden door te zeggen: ‘Wow, een inspirerend verhaal’. Of een muziekdocent die zei: ‘Mag ik de mail doorsturen naar mijn leerlingen?’ Zulke reacties kregen we daarvoor nooit.

Heel positieve reacties van mensen die zeiden: ‘Dit is zo veel meer waard dan ordinaire reclame in uw brievenbus.’ Dat is letterlijk wat een mevrouw schreef. Als je wat shots dopamine wilt krijgen, moet je epic e-mails gaan sturen. Zulke reacties zijn zeer aangenaam.

Vlaanderen heeft een andere mentaliteit. Nederland leunt iets meer aan tegen de directe Amerikaanse stijl. Maar het gaat er natuurlijk niet over dat iedereen gaat schrijven zoals Aartjan, of zoals mij. Het gaat er over dat je schrijft zoals dat je zelf bent.

Heel vaak zijn de reacties op de mails tegelijkertijd ook een bestelling. “O ja, ik wil een instrument huren voor mijn dochter”.

Uw gewoontes bepalen voor een groot deel waar dat je belandt in het leven. Daarom heb ik een gewoonte gemaakt van het schrijven van deze mails.

Jolanda Oskam

Business Styling & Presence expert, Wassenaar

Jolanda mailde me:

[Onderwerp:] Oh my GOD

“Hoeveel inspiratie kun je hebben!!!

Aanbeland bij module 7 en serious ik heb al wel 100 titel, ideeën, inspo teksten voor mijn eigen epic e-mails.

Briljant

Subliem

Wat ben ik een blij meisje dat ik deze training ben gaan volgen.

Morgen starten met module 7 en de bonussen en gaan gewoon gaan

Hoe moeilijk kan het zijn

Heb er al meerdere van jou gezien en dan, no offense, denk ik hoe simpel kan het zijn

Anyhoe check nu uit maar dikke vette duim AJ “

Reacties van klanten op mijn e-mails:

Ik stuur dagelijks mijn beruchte politiek incorrecte marketing-tip naar ruim 8.000 abonnees in Nederland en 12 andere landen wereldwijd. Dit vinden ze ervan:

“Wat schrijf je goed zeg. Petje af.” – Kluun

“Alle nieuwsbrieven die binnenkomen lees ik niet, maar die van Aartjan zijn leuk om te lezen en die klik ik open. Want ik weet: er komt iets verrassends.” – Ben Tiggelaar, expert in leiderschap, gedrag en verandering

“Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank.” – Karel van Zanten, Prettig besturen

“Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen.” – Ninke van der Leck, businesscoach

​“Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails.” – Sandra Hoekman, Adviesbureau Hoekman

“Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb” – Hanneke de Wit

“Ik word blij van deze andere manier van marketing.” – Peter Clausman, School of Mavericks

“Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees. Je enthousiasme is voelbaar en ik vind je teksten grappig. Je bent een voorbeeld betreft content schrijven voor me.” – Nadieh Haarsma

“Ik ben je dankbaar en hou van je humor!” – Lobke Faasen, diëtist

“Heb mijn koffiepauze verzet van 10 naar 11 uur :-)” – Ruud Couwenhoven, Frankrijk Binnendoor

“Zo fucking waar dit. Ik ben zo blij dat ik je ben gaan volgen Aartjan. Je weet nog niet half wat je teweeg heb gebracht. Dank voor al je inspiratie, motivatie en verhalen. Jij snapt hoe het werkt in het brein van mensen.” – Mark van Wijngaarden

“Ga alsjeblieft gewoon door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!” – Freke Schoemaker, mantelzorgmakelaar

“Ik heb geisnpireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd.” – Jasmijn Kok, eigenaar klussenbedrijf

“Je bent de eerste verkoper waarvan ik iedere mail open.” – Jules Koekkoek, student

“Gek genoeg open ik je mails en lees ik ze ook nog.” – Marjolein Poppink, Poppie Power

“Bedankt voor alle tips die je geeft. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de epoxy masterclasses, schilderweken en schilderworkshops.” – Bart van der Bom

“De andere mails gooi ik weg maar die van jou nooit.” – Kathy Kamers,

“Elke dag ben ik benieuwd waar je over schrijft.” – Karin Kempel, coach

“Er blijft bijna geen enkele mail van jou ongelezen.” – Hans van den Boomen, EssentieCoaching

“Jouw dagelijkse mail geeft een ontspanningsmomentje. Lighten up our day!” – Dorien Mertens, Pedico schoenen & lederwaren

“De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld! ” – Dries van Hooydonk, AudioPC

“Voelt als onze dagelijkse chat, thanks! ” – Marina Morks, webtekstschrijver

“U zit in het avant garde gebied van het nieuwe leren.” – Jan Pollet

“Ik lees en volg bijna niks, maar deze email lees ik echt iedere dag even.” – Igor Smink, Lamplord

“Wat een heerlijke mails altijd! Nu deze weer, met die gruwelijke, komische (en saaie) slogans! Lachen is gezondheid, vind ik. Dank!” – Carla de Brave, natuurgeneeskundig therapeut

“Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!” – Jasmijn

“Ik lach me rot elke keer!” – Annemarie Appelman, Buro Talent

“Echt een eye opener, kan het iedereen aanraden.” – Lyla Kok, Zodiac Aerospace

“Dank voor het dagelijkse geniet-momentje” – Marc Sijtstra, eigenaar Joe Merino

Wat krijg je als je meedoet?

Je krijgt een audio-training om zelf epic e-mails te schrijven.

Die bestaat uit 7 simpele stappen:

 

  1. Veelgemaakte fouten
    De blunders die je concurrenten maken. Zo moet het dus NIET.
  2. Zo schrijf je in no time een epic e-mail
    Hoe je klanten entertaint tot op het bot, zelfs als je totaal geen gevoel voor humor hebt 😉
  3. Vind jouw onuitputtelijke bron van onderwerpen voor e-mails
    Je kunt je straks niet meer voorstellen hoe moeilijk je het vroeger vond om onderwerpen te vinden.
  4. Zo maak je het bruggetje van een story naar een aantrekkelijk aanbod
    Hoe je in iedere e-mail kunt verkopen, zonder weerstand op te roepen.
  5. Hoe je van jezelf een interessant personage maakt
    Wat je kunt leren van de populairste talkshows en Hollywood-films.
  6. Hoe je zorgt dat klanten niet kunnen stoppen met lezen
    Simpele techniekjes voor een spanningsboog waardoor je klanten móeten doorlezen tot het eind.
  7. Zo bedenk je onweerstaanbare titels voor e-mails
    Verdriedubbel je openingspercentages, zonder flauwe clickbait-trucjes.

Je houdt altijd toegang

 

Dit is een online programma, en dat heeft deze voordelen:

 

  • Je houdt altijd toegang
  • Je hoeft niet te reizen
  • De 7 stappen naar epic e-mails kun je beluisteren wanneer je wilt
  • Je doet mee op het moment dat het jou uitkomt
  • Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding en een laptop, tablet of smartphone

Florentijn van den Bos

Eigenaar Flex4Medics – Medische en paramedische flexwerkoplossingen

Florentijn van den Bos is oprichter en eigenaar van Flex4Medics, een bedrijf dat compleet ingerichte behandelkamers, spreekkamers en therapieruimtes per uur verhuurt. Hij vertelde me dat hij in 2020 veel last heeft gehad van de corona-pandemie, en wat hij heeft gedaan om uit het omzetdal te komen.

“Medici en paramadici bleven door corona natuurlijk massaal weg, en ik heb veel flexibele kantoren in de verhuur per uur en per dag. Dus dat was een flinke omzetdaling. En die omzet wilde ik toch graag terughalen.

Daarom ben ik in oktober begonnen met het schrijven van een dagelijkse e-mail zoals ik van Aartjan heb geleerd. Elke morgen schrijven dat is niet echt mijn ding, maar meestal ging ik op zondagmiddag zitten en dan stampte ik er in één keer 5 verhalen uit die ik de week daarna kon gaan versturen.

De ene mail doet het beter dan de andere, maar ik heb in een paar maanden tijd, toen ik de omzet bekeek in januari, de hoogste omzet ooit gehaald. Dus ik heb die hele omzetdaling door corona in een paar maanden terug kunnen halen door dagelijkse e-mails te schrijven. Dat is echt wel wild.

Grote klanten komen nu pas weer terug, maar door die mails heb ik allemaal kleinere klanten binnengehaald. Die worden ook op een gegeven moment groot, dus ik zag ze zo best wel mooi groeien van een paar uurtjes in de week naar halve dagen een ruimte huren. 

Nu de markt weer aantrekt heb ik daardoor wel het luxeprobleem dat ik niet meer aan de vraag kan voldoen. Ik moet constant nee verkopen nu mijn grote klanten weer terugkomen.

Ik was eerst te voorzichtig in de verhalen die ik schreef. In mijn woordkeuze, ik ben bang dat ik te snel mensen schoffeer of verkeerde woorden gebruik. Daardoor ga ik een beetje te abstract schrijven.

De cijfers van de openingsratio’s van mails waren soms wel 3, 4 keer zo hoog als voorheen. Maar dat zakte toch wel weer na verloop van tijd iets in. Toen ik ging kijken welke het beste gelezen werden, bleken het onder andere de mails te zijn die ik schrijf over reizen in combinatie met mijn business, dus over digital nomads en dat soort onderwerpen, daar is mijn dienstverlening ook uitermate geschikt voor.

De mails die ook goed gelezen worden, zijn de mails waarin ik een product promoot, echt een puur 100% verkoopverhaal. Daarbij zijn de openingsratio’s het beste. Dus als ik echt alleen maar een verkooppraatje vertel. Dat vinden mensen blijkbaar fantastisch.”

Meld je aan

Epic E-mail

Copywriting

€ 1.800

  • Audio-training: epic e-mails in 7 simpele stappen
  • Checklist: 24 shortcuts om onderwerpen te vinden
  • Checklist: 100 onderwerpen voor epic-e-mails
  • Feedback van Aartjan op e-mails door ondernemers zoals jij

Alle bedragen zijn exclusief 21% btw.

Heb je nog vragen of twijfels, voordat je je aanmeldt?

Blijf er dan niet mee zitten. Mail ons even op info@schrijvenvoorinternet.nl.

Peter van Bart

Eigenaar van full-service kennismanagement-bureau, Enschede

“Een van de beste investeringen in marketing die ik in 25 jaar heb gedaan”

Ik ben ooit geholpen door een online marketeer die zei: ‘Niet te veel mailen, want dan gaan mensen zich uitschrijven. Eén keer in de maand is al heel wat, pas op dat je mensen niet stoort.’ Wij mailden toen één keer per kwartaal wat informatie over projecten die we gedaan hadden, heel informatief.

Wij bestaan van langlopende projecten voor grote klanten. Met zulke klanten moet je wel in contact blijven want anders raak je uit beeld. Ook omdat het soms wel een jaar stil blijft voordat ze gaan bellen omdat er dan even niks te doen is voor ons. Je hebt iedere keer die haal naar boven nodig zodat mensen denken “O ja, ik moet Eluxis hebben.”

Ik zag de training Epic E-mail Copywriting langskomen in de nieuwsbrief van Aartjan. Die ben ik gaan doen, want ik wilde vaker gaan mailen. Nu mail ik 1 keer per week, dat is 12 keer zo vaak als toen we maar 1 keer per kwartaal mailden.

Ik heb opvallend weinig uitschrijvingen gehad. We kijken wie zich uitschrijven en vaak zijn het mensen waarvan ik denk, wat moet ik er überhaupt mee?

Toen ik de nieuwe stijl e-mails begon te sturen zeiden een aantal mensen: “Wat een leuke mailtjes joh!” De reacties zijn overwegend heel positief. Bijvoorbeeld dat ze zeggen: “Ik stuur dit door aan mijn collega, want die moet dit ook lezen.” Dat alleen is al goud waard, want wanneer gebeurt dat?

Ik heb door de mails meer binding met mijn klanten, en dat is bij ons essentieel. Ik ben persoonlijker en directer geworden. Speelser ook, ik vertel meer over mezelf. Ook in de offertes en überhaupt de manier waarop ik met klanten omga. En dat heeft me ook nieuwe projecten opgeleverd, vooral bij bestaande klanten.

Ik vind het leuk om die mailtjes te maken, dat doe ik vaak onderweg naar mijn werk want dan loop ik erover na te denken. Klanten vinden het ook leuk en ze ervaren onze hele manier van acquisitie als plezieriger. Los van het financiële resultaat vind ik dat ook een belangrijke plus: dat je anders met elkaar omgaat en er ook lol in hebt.

Ik heb 2 trainingen bij Aartjan gevolgd en dat heeft zeker €50.000 opgeleverd. Het is een van de beste investeringen in marketing die ik de afgelopen 25 jaar heb gedaan.

Sarina de Klerk

Hypnotherapeut, Puiflijk (G)

“Mijn omzet is 7 keer zo hoog geworden”

“Ik kwam de training van Aartjan tegen doordat ik een webinar van hem volgde. Daarin vroeg hij: hoe vaak ga je vanaf nu mailen? Ik dacht: Ik ga gewoon elke dag mailen. Mijn mails gaan over emotie-eten en afvallen.

Toen ik elke dag ging mailen ben ik eerst wel 500 van de 2.000 aanmeldingen op mijn nieuwsbrief kwijtgeraakt. Dat had ik wel verwacht. Dat vond ik ook niet zo heel erg, want de mensen die afscheid van mij hebben genomen namen altijd alleen maar. Gratis downloads en webinars en zo, maar die schaften nooit wat aan.

Er gingen veel mensen van mijn mailinglijst af die het zeurderige tiepje waren, die overal over vallen. En dat vond ik wel heel erg prettig. Met afvallen heb je veel zeurderige mensen. Die geven jou de schuld als het afvallen niet goed gaat. Die de verantwoording buiten zichzelf neerleggen. Ik vind het veel fijner om met mensen te werken die echt dingen willen toepassen.

Mensen komen op mijn mailinglijst via mijn e-book ‘26 tips tegen emotie-eten’. Daarna krijgen ze 5 e-mailtjes volgens de formule van Aartjan. Sindsdien verkoop ik daar ook meer uit, dus dat is wel heel prettig. Dat levert 500 euro per week op.

Nu ik ze elke dag mail, zie ik dat klanten die al 2 jaar op mijn e-maillijst stonden en die nooit wat hadden gekocht, nu plotseling wel wat kopen. Heel leuk. Ze kennen mij nu beter en daarom is de drempel om te kopen lager geworden.

Mensen gaan inmiddels ook reageren op mijn mailtjes. Ik vind het wel grappig dat ze mij terugmailen, terwijl ik daarvoor nooit een mailtje terug kreeg. Ze hebben een hele hoge openings-rate. Ik heb inmiddels al 5.000 mensen op mijn lijst.

Ik kan nu mijn creativiteit kwijt en ik heb er veel lol om. Ik verzin van alles. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een mail gestuurd over de raven in de Tower of London. En een mail die het heel goed deed had als titel: ‘Mijn man heeft me verlaten’.

Het kost me heel weinig tijd, ik schrijf zo’n e-mail in een halfuurtje. Daardoor heb ik zelfs met Kerst e-mails gestuurd. Want ik hoefde alleen maar een halfuurtje weg om die mail te sturen.

Ik ben van 2 keer per jaar mailen overgestapt op elke dag mailen. Toen ik begon met die e-mails maakte ik maar 300 euro omzet per maand. Daarna was het 1.000 euro, en nu is het al ruim 2.000 euro. Mijn omzet is dus 7 keer zo hoog geworden.

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Epic E-mail Copywriting Formule

Bekijk mijn video over de

... en ontdek hoe je verrassende e-mails schrijft waarmee je onder de marketing bullshit-radar vliegt.

Abonneer je op mijn DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip en krijg direct toegang tot de video.