Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Als je de sweet spot raakt met je e-mailmarketing


In mijn kantoor staan 5 planten.

Van 2 van die planten word ik blij. Van de andere 3 krijg ik stress.

Want ze zijn niet happy, en ik daardoor ook niet.

Vroeger had ik nooit planten, want alles ging dood.

Maar toen ik er een tijdje geleden eindelijk eentje in leven wist te houden, begon het te kriebelen.

Ik kan dit. Was mijn mindset opeens.

Dus kwam er een plant bij, en voor de verandering zocht ik eens een keer op hoe ik die moest verzorgen.

Ik ontdekte dat je altijd gekmakend vage instructies krijgt. Zoals: ‘matig water geven’.

Of: ‘Zet de plant in halfschaduw’.

Wat de vliegende fak is halfschaduw?

Na een paar nieuwe sterfgevallen kwam ik erachter dat sommige planten gewoon kritische zeikerds zijn.

Terwijl je andere gruwelijk kan mishandelen, en toch overleven ze.

Ze staan een beetje te lillepoten, but they hang on.

Zo’n mishandelde plant kan opeens helemaal opleven als je de sweet spot raakt.

Precies de goede hoeveelheid water.

Zoals een ubercoole hangplant die ik nu heb.

Hij heet Scindapsus epipremnum. Hij heeft gevlekte bladeren. En ik hou van gevlekte bladeren.

Zijn mooie blad was altijd omgekruld. Sinds ik hem had. Ik dacht dat het zo hoorde.

Totdat ik een keer teveel water gaf.

Toen rolden zijn bladeren opeens uit. Hij was helemaal heppiedepeppie. Die bleek dus zeiknat te willen staan.

Geen enkele website had me dat verteld.

Sindsdien is het mijn favoriete plant.

Hij heeft nog iets cools: als je een tak hangplant afknipt die te lang wordt en je douwt hem in de grond, dan groeit die meteen verder alsof er niks aan de hand is.

Wortel schieten en gaan. Awesome!

Het is in je bedrijf ook lekker als je na heel veel klooien en proberen opeens de sweet spot raakt.

En alles begint te groeien zonder moeite.

Met e-mailmarketing is me dat een jaar geleden gelukt.

Ik begon op een totaal andere manier te schrijven, en mijn resultaten gingen door het dak.

De mails gaan naar een veel kleinere lijst dan vroeger, en die krijgt compleet andere teksten. Je weet dat, want je staat op die lijst.

Ik heb nog nooit zo goed gedraaid met zo’n kleine mailinglijst.

Hoe het werkt en wat ik heb ontdekt vertel ik woensdag in de gratis online training Easy Money met Entertaining E-mails.

De link om live te kijken naar de training is: https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Het is een webinar, dus je hoeft niet de deur uit. Je klapt gewoon je laptop open en klaar.

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Personality based marketing


Er is een lekkage in Blenheim Palace, bij Oxford.

Dat ontdekten de eerste medewerkers toen ze ’s ochtends de poorten openmaakten voor toeristen.

Het lekt omdat dé internationale trekpleister van het paleis nogal hardhandig is gestolen.

Een 18 karaats massief gouden plee die serieus serieus serieus in gebruik was als shitter. Iedereen mocht er max 3 minuten op.

Hij stond er pas 2 dagen.

Het was een poepdoos van een paar miljoen en de loodgieter die hem geswypet heeft die staat nu hysterisch lachend in zijn kelder goud te gieten.

De enige andere claims to fame die Blenheim Palace had, zijn dat Winston Churchill er is geboren (boeien), en dat er een metersgrote verdrinkende pinokkio in de vijver Kunst ligt te wezen (kolere).

Die goudklomp van 103 kilo die je daadwerkelijk kon doortrekken was natuurlijk pants down de grootste publiekstrekker, en nu hebben ze niks meer.

Door die vuile dief is Blenheim gewoon weer een van de vele kastelen.

Het is niet handig als je grootste money maker simpel gestolen kan worden. Ook niet in je business.

Als je alleen maar uniek bent door iets dat zó meegenomen kan worden door een jodokus met een waterpomptang.

Dat is simpel te voorkomen.

Gewoon door je personality te gebruiken.

No bling required.

Doe gewoon lekker normaal. En doe niet zo S A A I.

Ik durf te wedden dat bijna al jouw concurrenten een stelletje sufneuzen zijn die naar het pluis in hun navel staren en verschrikkelijk stoffige dingen zeggen in hun marketing. Of niet dan?

Personality based marketing maakt jou uniek, kan door geen enkele concurrent gestolen worden (of ze moeten jou stelen), en je hebt ook nog eens een hoop lol.

Plus dat het veel minder tijd kost.

Hoe je met e-mail een frisse geur in de muffe inbox van je klanten spuit, leg ik volgende week uit in een gratis online training:

Easy Money met Entertaining E-mails.

Je kunt er alleen live bij zijn, meld je van tevoren aan via deze link:

https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Ik ga je ruiken!

Aartjan van Erkel

 

 

Dik geld verdienen met treinbotsingen


Wat gebeurt er als 2 stoomlocomotieven op volle snelheid frontaal op elkaar botsen?

Tienduizenden mensen zijn daar nieuwsgierig naar, en ze betalen 2 dollar om als toeschouwer aanwezig te kunnen zijn bij zo’n spectaculaire locomotiefbotsing.

Het is 15 september 1896 en de plaats van handeling is Waco, Texas.

Twee machinisten hebben zich laten betalen om de locomotief op topsnelheid te laten komen. Daarna moeten ze maar zien hoe ze nog op tijd uit de trein springen.

Eind 19e eeuw hebben mensen nog weinig besef van de kracht van stoommachines. Dus staat het publiek lekker dichtbij om de apocalyptische explosie gade te slaan die optreedt als 2 stoomketels tegelijkertijd exploderen als ze met 80 kilometer per uur op elkaar inrijden.

De organisator van dit spektakel heet William George Crush, en ja dat is daadwerkelijk zijn echte naam.

De impact baast de 2 gierende, rokende monsters uit elkaar in duizend stukjes en de ontploffing veroorzaakt een drukgolf met een bereik van honderden meters die al die stukjes ijzer als bomscherven met zich meeneemt.

Een van de toeschouwers raakt voor de rest van zijn leven blind aan één oog doordat er een bronzen moer in vloog.

Dat hij het overleeft is een wonder zeggen artsen later, want ergens in zijn hoofd zitten ook nog een paar andere verdwaalde moeren en schroeven.

En hersenchirurgen zijn in 1896 nog niet zo knap dat ze die eruit kunnen joepen.

Treinbotsingen worden een hit in Amerika. Rond de eeuwwisseling wordt er jarenlang door de organisatoren dik geld mee verdiend.

Een van de leukste dingen voor de toeschouwers die de blast overleven – want natuurlijk vallen er doden bij – is om op het slagveld tussen de smeulende resten te zoeken naar sissende souvenirs.

Mister Crush haalt deze extreme marketingstunt uit om publiek te trekken, en tienduizenden mensen komen daarop af.

Wel een béétje jammer dat er doden bij vallen, maar mensen waren toen niet zo flauw. Het was de tijd waarin de zalen vol zaten voor openbare executies, en gevechten tussen een beer en een hond.

Een fascinerende case uit vergeelde marketingboekjes.

Maar wat toen gold, is nog steeds waar. Als je succesvol wilt zijn, is het handig om op te vallen.

Bijvoorbeeld in de inbox van je klanten. Elke keer dat je mailt, kun je maar beter zo opvallen dat ze jouw mail openen en helemaal uitlezen.

Waarom schrijf je dat ding anders?

Volgende week woensdag geef ik daar een gratis online training over.

Die gaat over het verdienen van Easy Money met Entertaining E-mails.

De link om gratis bij de online training te zijn:

https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Have a good one!

Aartjan van Erkel

Is korting killing voor je positionering?


Vorige week zat ik in een restaurant in Newcastle waar ze deze poster hadden ophangen:

“Kids eat free when they bring a grown up”

En daaronder stond nog:

“Free baby food”

Goed bedacht, maar het is ook link.

En toch is dit het eerste wat veel ondernemers doen in hun marketing.

Korting geven. Want dat is marketing, denken ze.

Marketing is hetzelfde als korting geven.

En marketing is nog iets: lawaai maken.

Dus zetten ze de advertentiekraan open. Daar komt een stroom van flyers en advertenties uit. Die schreeuwen maar één ding: WIJ GEVEN KORTING.

Daar kun je voor kiezen, maar het doet wel iets met je positionering.

Helemaal als je dienstverlener bent.

Het verlaagt je status als je altijd met korting strooit. De markt ziet jou dan niet als de bekendste expert.

Want de bekendste expert gedraagt zich heel anders.

Die hoeft geen lawaai te maken over korting om klanten te krijgen.

Als de bekendste expert heb je een hoge status in je markt. Dat heeft zo zijn voordelen:

  • Klanten zijn al verkocht op het moment dat ze contact met je opnemen.
  • Klanten hebben weinig prijsweerstand: ze accepteren jouw hoge tarieven zonder morren.
  • Klanten hopen dat je tijd voor ze hebt.
  • Klanten zijn bereid om steeds hogere prijzen te betalen voor het voorrecht om met jou te werken.

Er is wel iets voor nodig om gezien te worden als de bekendste expert in je markt.

Meestal is dat ook de reden dat de bekendste experts zo’n hoge status hebben.

En dat is: expertise-marketing.

Je doet dan je marketing door je expertise te laten zien.

Op zo’n manier dat klanten jou overal tegenkomen.

Niet met lawaaierige kortingen, maar met de beste content van iedereen.

Waar je klanten ook kijken op internet, ze komen iedere keer jou tegen.

Een paar jaar geleden heb ik de code gekraakt om overal aanwezig te zijn op internet, terwijl ik er maar 2 uur tijd per week in stop.

Daarvoor is NIET nodig dat je elke dag e-mailt.

En het is NIET nodig dat je elke dag op social media zit.

Deelnemers aan Marketing Masterpieces ga ik vanaf begin november persoonlijk helpen om de bekendste expert te worden in hun markt.

Door ze mijn aanpak te geven, en die meteen samen uit te voeren.

Marketing Masterpieces is een invitation only programma voor een exclusieve groep klanten.

Ik noem die klanten Sleeping Giants.

Wat Sleeping Giants zijn en hoe je uitgenodigd kunt worden staat op deze pagina:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Aartjan van Erkel

IG nobelprijs: gore flappen, warme ballen en met pizza leef je langer


Hier in Newcastle kom ik erachter dat de Engelse bankbiljetten van plastic zijn.

Het biljet van 5 pond met Winston Churchill erop bijvoorbeeld. Daar kun je doorheen kijken, want er zit een transparant venster in. Dafuq.

Wel lekker makkelijk schoon te maken, plastic.

Beter dan de Roemeense Leu, want dat zijn de goorste bankbiljetten op aarde.

Ontdekte de Nederlandse wetenschapper Andreas Voss. Met zijn onderzoek won hij gisteren een IG nobelprijs.

Van alle bankbiljetten houden die van Roemenië de meeste soorten bacterien vast.

Je betaalt in Boekarest dus zeg maar met een vies wc-papiertje waar iemand ook nog zijn neus in gesnoten heeft.

Andere bankbiljetten zijn meestal maar gespecialiseerd in 1 soort bacterie die ze lekker goed absorberen.

De Amerikaanse dollar slurpt bijvoorbeeld het goed de multiresistente ziekenhuisbacterie MRSA op. Die biljetten worden dan ook gemaakt van linnen.

De IG nobelprijs gaat elk jaar naar onderzoek dat je eerst laat lachen, en dan aan het denken zet.

Italiaanse onderzoekers kregen gisteren bijvoorbeeld een IG omdat ze ontdekten dat het eten van pizza beschermt tegen kanker – als de pizza tenminste in Italie is gemaakt.

Engelse onderzoekers ontdekten dat je enkels het lekkerste lichaamsdeel zijn om aan te krabben.

En Franse onderzoekers ontdekten dat de linker bal van een man warmer is dan zijn rechter.

Deze knettergestoorde alternatieve prijzen krijgen bijna net zo veel publiciteit als de echte Nobelprijzen.

Dus met de marketing van de IG is niks mis. Wat raar is, trekt aandacht.

Maar wat raar is, wordt niet altijd onvergetelijk.

Want alleen maar iets mafs doen is niet genoeg.

Als jij bijvoorbeeld gaat pitchen op kantoor bij een klant en je verschijnt in een roze tutu met een gele badmuts op, dan val je op.

Maar je krijgt de opdracht alleen als je verhaal ook nog retestrak is. Net als bij de IG nobelprijs-winnaars. Dat zijn allemaal bloedserieuze onderzoekers.

Om de bekendste naam te worden in je markt, is het nodig dat je mega gaat opvallen met een retestrak verhaal.

Zodat iedereen van je gehoord heeft.

En op een manier waardoor je onvergetelijk wordt.

Om dat voor elkaar te krijgen komt er begin november een klein groepje ondernemers naar me toe voor een 2-daagse bijeenkomst.

Want ze beginnen dan met mijn programma Marketing Masterpieces, waarin we die ondernemers binnen 6 maanden onvergetelijk gaan maken.

Niet voor de hele wereld trouwens – alleen voor hun markt. Voor hun ideale klanten.

Ze worden een celebrity in hun niche.

Ze kunnen dus nog gewoon ongestoord over straat. Maar als ze op een congres van de branche komen, dan willen mensen selfies met ze maken.

Ze worden de bekendste expert in hun markt.

Het is een klein exclusief groepje want ik laat alleen Sleeping Giants toe.

Een Sleeping Giant is een expert die minstens 1 ton jaaromzet maakt, die minstens 1 product of dienst heeft die al verkocht wordt, en die nog maar weinig aan marketing doet.

Sleeping Giants kunnen dus achterlijk hard gaan groeien als ze hun marketing eenmaal goed doen.

En daar gaan mijn handen dus van jeuken.

Marketing Masterpieces is invitation only, en hoe je in aanmerking kunt komen voor een persoonlijke uitnodiging staat op deze brandschone pagina: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Aartjan van Erkel

Gedraag jij je als een 14-jarige in je marketing?


Gisteren sprak ik een Amerikaanse ondernemer die al 7 jaar video’s op YouTube plaatst.

Dat is zijn ding.

En hij krijgt er af en toe klanten mee voor zijn business: hij geeft fluitlessen.

Ik vroeg hem wat hij klanten aanbiedt als volgende stap in zijn video’s.

Wat vraagt hij klanten om te doen als ze de bamboe fluit willen leren spelen, waar een hypnotiserend mooi geluid uit komt als je het goed kan.

Het bleek dat hij in 7 jaar tijd nog nooit een aanbod voor een volgende stap had gedaan.

Hij keek een beetje betrapt. Njaaa, dat moet ik inderdaad nog steeds een keer doen…

Het enige wat hij doet bij zijn video’s is een link naar zijn website in de omschrijving zetten.

De kijkers moeten dus zelf maar bedenken wat ze gaan doen op zijn website. Hij stuurt ze geen enkele kant op.

En hij biedt ze niks leuks aan.

Dat deed me denken aan mijn eerste stappen op het liefdespad, toen ik 14 was.

Ik was dodelijk verlegen, zeer introvert en droeg een scheiding in mijn haar. Dat was in de jaren ’80 nog NIET cool.

Ik had via een vriend verkering gevraagd aan een heel mooi meisje, en ik had geen idee wat ik nu moest doen.

Omdat ik haar niet durfde te bellen, deed ik het enige wat ik kon bedenken: elke dag langs haar huis lopen.

In de hoop dat zij de deur zou opendoen en tegen me zou praten.

In de hoop dat zij de volgende stap zou zetten.

Dat gebeurde nooit.

En toch bleef ik de bal bij haar leggen, en nam geen enkel initiatief.

Ik deed nooit een voorstel voor een volgende stap. En dus werd die verkering natuurlijk niks.

Precies hetzelfde zie ik ondernemers vaak doen.

Zoals die Amerikaan, die vertelde dat hij in zijn online business ook nog maar weinig klanten krijgt.

Klanten zien hem wel voorbijkomen op YouTube, maar ze weten niet wat hij wil.

Ze weten waarschijnlijk niet eens dat hij online fluitlessen verkoopt.

En ze denken dat het zijn hobby is, video’s op YouTube plaatsen.

Want hij biedt geen volgende stap aan.

Ik raad je aan om je marketing slimmer aan te pakken.

En om je te gedragen als een ondernemer.

Door initiatief te nemen. Door te laten zien wat je wilt. Door altijd een volgende stap aan te bieden.

Had iemand dit maar tegen me gezegd toen ik 14 was, goddimme. Dan was mijn verkering met dat bloedmooie meisje heel anders gelopen.

Begin november ga ik een groepje ondernemers helpen om altijd een volgende stap aan te bieden.

Ze doen nog maar weinig aan marketing op internet, en toch draaien ze al best lekker.

Alleen willen ze naar het volgende level. Want de groei is er een beetje uit.

En ze zijn nog onbekend.

Het is tijd om eindelijk de bekendste naam te worden in hun markt.

Dus willen ze serieus aan marketing gaan doen, om te kunnen groeien.

Alleen hikken ze daar mega tegenaan. Tegen die marketing.

Hoe pak je het in één keer goed aan? Zonder alle fouten te maken? Want ze hebben helemaal geen tijd voor een leercurve van een paar jaar.

Ze hebben ook geen zin om 7 jaar video’s te gaan posten en maar te hopen dat daar iets uitkomt.

Als je iets herkent, dan ben je een Sleeping Giant.

Het is niet normaal dat jij zonder marketing al hartstikke lekker gaat. De meeste ondernemers zijn strontjaloers op je.

Maar hoe ga je nu doorpakken?

Als je hard wilt gaan, kun je overwegen om mee te doen aan Marketing Masterpieces.

Want ik breng op dit moment een klein groepje high-end ondernemers net als jij bij elkaar. Vanaf begin november begeleid ik die persoonlijk, 6 maanden lang.

In dit exclusieve programma pakken we samen jouw marketing in één keer goed aan. Daarna ben je in staat om met 2 uur marketing per week de bekendste naam in jouw markt te worden.

Het programma is invitation only en je kunt alleen uitgenodigd worden door eerst een belafspraak met me aan te vragen. De link staat hier: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Aartjan van Erkel

 

Lekker ongepolijste marketing door introverten


Newcastle is niet alleen bekend door Newcastle United FC en Earl Grey, maar ook door de MTV-serie Geordie Shore.

Een reality show vernoemd naar de bijnaam van de inwoners: Geordies.

De deelnemers zijn een groep tokkies die een heftig plat Engels praten.

Een legendarische quote van een van de jongens die meedoen aan de serie is wat hij blafte toen een andere gast volgens hem te veel tatoeages had laten zetten:

“Ye look like a fookin colorin book!”

Vandaag en morgen ben ik in Newcastle voor Retain Live, een conferentie over memberships en marketing.

Die is georganiseerd door Callie en Mike, twee Geordies die het niet konden laten om hun accent te gebruiken bij het designen van de bordjes en banners die in de zaal staan.

Bij een zithoek met fauteuils staat bijvoorbeeld dit bordje:

“Set yerself doon”

Het hele welkom in de conferentie is delightfully British, een grappig verschil met de aanpak van Amerikanen.

Lekker ongepolijst.

Al maanden geleden zette Callie bijvoorbeeld een video in de besloten Facebook-groep voor deelnemers.

Daarin legt ze zonder make-up en fris gedoucht uit dat we vanavond na de presentaties een social event hebben, met onder andere pool en snooker. En dat ze eerlijk gezegd niet weet wat het verschil daartussen is.

En dat je niet mee hoeft te doen met dansen of karaoke als je daar geen zin in hebt.

Aan hun lichaamstaal kun je al zien dat zij en Mike aandoenlijke introverten zijn. Daarmee scoren ze punten bij mij.

Door hun persoonlijke aanpak ontstond in de Facebook-groep van dit event een jolige sfeer.

Veel deelnemers postten fotootjes van zichzelf terwijl ze onderweg zijn naar Newcastle vanuit Australie, Zweden of Amerika. Ik maakte een selfie met mijn fiets op de veerboot.

Bij de borrel hadden we het gevoel dat we elkaar al een beetje kenden.

Callie en Mike hebben hun eigen sfeertje opgeroepen met hun marketing, en dat kun jij ook doen.

Gebruik je eigen accent, fohn jezelf niet op als een getoupeerde poedel zoals de Amerikanen, zie er gewoon uit zoals je eruitziet.

Bijvoorbeeld als je een marketing-video of een foto maakt.

Dat maakt het voor je klanten veel makkelijker om met je te connecten. Om iets bij je te voelen.

En pas als ze iets bij je voelen, kunnen ze je vertrouwen. Als ze weten wat jij er voor een bent.

Alleen: wat zég je dan precies in je marketing?

Waar ga je het over hebben?

Omdat veel ondernemers daarmee struggelen, heb ik een programma voor ze gemaakt.

Ik laat je daarin zien hoe simpel het is om altijd een voorraad te hebben van onderwerpen voor je marketing.

Onderwerpen waar klanten om zitten te springen.

Geen ronkende reclamepraatjes.

Je hebt straks zo veel onderwerpen dat je een explosie van content kunt veroorzaken.

Waardoor klanten je overal op internet tegenkomen. Je wordt de bekendste expert in je markt.

Met superwaardevolle content.

En zonder dat je er meer tijd in hoeft te steken dan nu. Als je 2 uur per week tijd voor marketing hebt, is dat zat.

Het programma heet Marketing Masterpieces, en het is invitation only.

Ik laat alleen Sleeping Giants toe, en die selecteer ik persoonlijk.

Om te kijken of jij misschien een Sleeping Giant bent, kun je kijken op deze pagina: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Moet nu rennen om nog wat worstjes en bacon naar binnen te werken want we gaan zo beginnen, laters!

Aartjan van Erkel

 

 

Wat je kunt zeggen in je marketing als je niet uniek bent


Engeland heeft een hele hoop geinige dorpjes aan zee.

En ze willen mekaar allemaal de loef afsteken.

Want zo zijn dorpjes.

En ze moeten ook wel, want het meurt hier aan de kust overal naar naar rottend zeewier.

Dat ligt in lillende zwarte hopen op het strand en trekt blauwe bromvliegen aan.

Als toerist moet je dus wel wat overwinnen. En daarom doet elke gemeente zijn best om reclame voor zichzelf te maken.

In Newbiggin-by-the-sea waar ik gisteren sliep, hebben ze een unieke claim to fame.

Het is een object dat op het strand ligt tussen het zeewier, en dat ze heel bijzonder vinden.

Al eeuwenlang staat het aangegeven op alle landkaarten van de streek.

En al eeuwenlang gebruiken mensen dat object om op te zitten en vanaf te duiken, zegt de VVV.

Daarom staat het in 2019 vermeld in alle toeristische folders. En er staan informatieborden over langs het strand.

Dat ‘bijzondere’ object is de Hunkleton Stone.

Een rotsblok van 1 bij 1 meter.

Het is een manmoedige poging van de marketing-medewerker op het gemeentehuis.

Om van niks toch nog iets te maken.

Koddig en very British.

Het kan zijn dat jouw bedrijf ook niks unieks heeft.

Dat je gewoon iets verkoopt dat zo veel anderen ook verkopen.

En dan kan het lastig zijn om te zeggen wat daar nou zo bijzonder aan is.

Dan kun je dat proberen op te lossen door iets te noemen dat eigenlijk niks is.

Zoals de meeste bedrijven doen.

Die bedenken uit onmacht een nikszeggende slogan.

Zoals automerken, die bullshidt-slogans bedenken zoals ‘Moving Forward’ of ‘Passion for the Road’.

Of de kaasboer die ik laatst zag, met de slogan ‘Altijd (h)eerlijke kaas’.

Dat soort teksten is decoratie. Opvultekst. Meer niet.

Iets om op je winkelruit te zetten. Op je website.

Maar het zegt je klanten geen kont.

Toch is er een manier om jezelf uniek te maken, zelfs als je in een commodity-markt zit. Als je een van de velen bent.

Je kunt iets over jezelf zeggen waardoor klanten je gaan zien als uniek, terwijl je nog steeds precies hetzelfde product hebt als nu.

Het is een magisch zinnetje, dat verandert hoe klanten jou zien.

Ik noem dat zinnetje de ‘preventieve claim’.

Het is een van de makkelijkste manieren om jezelf te onderscheiden, omdat je er niks voor hoeft te veranderen.

Je hoeft alleen dat ene zinnetje uit te spreken in je marketing. Als een soort toverspreuk.

Behalve de preventieve claim heb ik nog 12 andere simpele manieren om je bedrijf uniek te maken voor je.

Die krijg je allemaal als je deelneemt aan Marketing Masterpieces.

Dat is mijn exclusieve 6 maandenprogramma voor high-end ondernemers. Begin november start ik met een nieuwe groep.

Daarin help ik ze om de bekendste naam in hun markt te worden door maar 2 uur per week iets aan marketing te doen.

Het programma is alleen toegankelijk voor Sleeping Giants.

Je bent een Sleeping Giant als je: een bestaand bedrijf hebt, minstens 1 product hebt dat je nu al verkoopt, minimaal 100.000 euro jaaromzet maakt, en nog weinig aan marketing doet.

Voor details fiets je naar deze link: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Aartjan van Erkel

Full English breakfast, 8.00 uur


Vandaag schrijf ik je vanaf mijn ontbijttafel in het plaatsje Newbiggin-by-the-sea.

Ik ben aan het fietsen in Noord-Engeland omdat ik later deze week een marketing-event heb in Newcastle.

Zaterdag heb ik nachtboot gepakt in IJmuiden – veel leuker dan vliegen, en je kunt je fiets heel makkelijk meenemen.

In het piepkleine dorpje aan zee waar ik vannacht heb geslapen, liep ik gisteren door het plaatselijke museumpje over de visvangst.

Ze vangen hier vooral kreeft, haring en kabeljauw.

Die kreeften doen ze niet met netten, maar met een soort kooien waar ze dan aas in stoppen.

Een video uit de jaren ’50 legde uit hoe je een kreeft moet vastpakken als je hum hebt gevangen: bij zijn middel.

Uitkijken voor je vingers, hij blijkt trouwens 1 schaar te hebben om te grijpen en 1 schaar om te kraken. Respect.

Je moet erbij gaan zitten. Dan moet je 1 schaar tussen je bovenbenen klemmen (daar voorzie ik meteen allerlei complicaties) en 1 schaar vastpakken en dichtknopen met een stukkie touw.

Dit luistert allemaal nogal nauw.

Of zoals het zwartwitte filmpje het in droog polygoon-Engels zei:

“If you take it right, it will know it.

If you take it wrong, YOU will know it.”

Ik zag ook vissersvrouwen uit de jaren ’20, op de foto met blozende strenge gezichten, heel veel lagen kleding over elkaar aan, en met de armen in de zij.

Ze maakten vroeger dagen van 18 uur terwijl hun mannen op zee waren.

Om 4 uur ’s morgens begonnen ze al, met het bevestigen van het aas aan de vislijnen.

Tussendoor gaven ze de kinderen te eten, en deden ze het huishouden.

Daarna lieten ze de roeiboot te water, haalden de vangst op en brachten hem aan wal, maakten de haringen schoon en waren de rest van de dag bezig met het huis-aan-huis uitventen van de vis.

Ik voelde een beetje mee met het harde leven van de vissers, omdat ik uit een middenstandsfamilie kom.

Lange dagen maken was normaal voor mijn ouders, die vroeger een Decorette-winkel hadden.

Mijn ene opa was melkboer en de andere was drogist, en mijn overgrootouders waren melkboer en fietsenmaker.

Dus in mijn jeugd vond iedereen om me heen het normaal om kneiterhard te sloven. Geen 18 uur per dag en je klauwen stonken niet naar vis, maar toch.

En ik vond het he-le-maal niks.

Ik ging absoluut nooit ondernemer worden. Ammehoela.

Veel respect voor mijn familie, maar ik wilde meer in het leven dan alleen maar werken.

Tot ik er jaren geleden achterkwam dat ondernemen ook heel anders kan.

In veel minder tijd. En met een multiplier-effect.

Dat leek er meer op! Ik ontdekte dat ondernemen ook volgens mijn eigen voorwaarden kan.

Ik ontdekte bijvoorbeeld hoe je 1 keer een stukje marketing kunt maken, en het daarna kunt blijven hergebruiken. Automatisch, dus zonder te sloven.

Ik noem zoiets een marketing masterpiece.

Met die aanpak kost je marketing maar 2 uur per week. Max.

In die 2 uur veroorzaak je een explosie van content, waardoor jij het bekendste gezicht wordt in je markt.

Iedereen kent je, want ze zien je opeens overal.

Zonder dat je elke dag op social media hoeft te zitten. Zonder dat je ooit hartjes hoeft te zetten bij foto’s van anderen.

Je hoeft er ook niet dagelijks voor te e-mailen, trouwens.

In 2 uur per week de bekendste naam worden in je markt, daar neem ik vanaf begin november een groepje ondernemers persoonlijk in mee.

Ik laat ze precies zien hoe ik dat jarenlang heb gedaan, en ze passen het direct toe in hun eigen bedrijf.

6 maanden begeleid ik ze intensief, in mijn programma Marketing Masterpieces. En ze kunnen mijn team inzetten bij hun marketing.

Alleen een bepaald type ondernemer kan deelnemen, want het programma is invitation only. Die ondernemers noem ik: Sleeping Giants.

Op deze speciale pagina kun je checken of jij zelf een Sleeping Giant bent – zo ja dan kun je een belafspraak met me aanvragen zodat we je marketing kunnen bespreken: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Ik stap weer op de fiets, de zon schijnt vandaag in Noord-Engeland.

Aartjan van Erkel

 

 

 

Wat als ze fake news over JOU verspreiden?


Gisteren stond er een opmerkelijk bericht in de Volkskrant over Dolle Dinsdag.

Nee dat is niet de uitverkoop van de Bijenkorf, grote smurf.

Het is de dag waarop de bevrijding van Nederland begon – dachten ze op 5 september 1944.

Inwoners van Rotterdam stonden voor het raam te wachten op de Canadese tanks die toch aanstonds den stad zouden binnenrollen?

Ze dronken de fles oranjebitter leeg die ze de hele oorlog lang speciaal voor dezen heuglijken dag hadden bewaard.

In Leiderdorp liepen burgers gekleed in het oranje over straat en de Duitsers deden er niks tegen.

Foute burgemeesters werden gearresteerd door het verzet. Een groep Duitse soldaten werd zelfs krijgsgevangen genomen.

Niemand wist toen dat de hongerwinter nog voor de deur stond.

Dat Nederland die dag uit zijn stekker ging van dolle vreugde kwam door fake news, zegt de Volkskrant nu.

Onder andere verspreid door de goeie ouwe BBC, die haar berichtgeving bleek te baseren op wel hele dunne bronnen.

Een Britse tankcommandant bijvoorbeeld. Die ratelde op zijn pantservoertuig door het Belgische plaatsje Maria ter Heide, toen hem gevraagd werd om zijn positie door te geven.

Tommy keek om zich heen en brulde de naam van een café langs de weg, dat toevallig ‘Breda’ heette. Alleen lag de stad Breda 50 kilometer verderop…

Een andere bron: een taxichauffeur in datzelfde Breda die beweerde dat hij ‘in de verte’ patrouillerende Engelse soldaten had gezien.

Waarop de BBC het nieuws verspreidde dat het zuiden van Nederland as we speak bevrijd werd door de geallieerden.

Nogal pijnlijk. Toen het Nederlandsche volk erachter kwam hoe het zat voelde men ‘een haast niet te verwerken teleurstelling’.

Fake news bestond toen nog niet, ze gebruikten toen het geëmailleerde woord ‘desinformatie’.

Al in 1944 kon dus binnen 1 dag hysterie ontstaan door zoiets.

Kejjenagaan hoe snel het in 2019 kan gaan.

Wat als er over jouw bedrijf opeens fake news verspreid wordt? Of over jou persoonlijk?

Op Fakebook roepen ze dingen over je die niet kloppen.

In Google krijg je allemaal leugens te zien als je zoekt op je eigen naam.

Helaas is het lastig om fake news te voorkomen. Maar je kunt het wel overstemmen.

Door zo aanwezig te zijn op de socials en je website dat alle bullshit al snel uit beeld verdwijnt.

Door zelf zo veel positieve berichten te verspreiden dat je reputatie bulletproof wordt.

Dat doe je door een explosie van content te veroorzaken.

Je overstroomt het internet met waardevolle content. Met positieve berichten over je bedrijf.

Een paar jaar geleden heb ik daarvoor een manier ontdekt om dat te doen in extreem weinig tijd.

Het hoeft je maar 2 uur in de week te kosten om je markt te domineren.

Om de bekendste naam te worden. Door klanten gezien te worden als de ultieme expert.

Af en toe begeleid ik een klein groepje ondernemers om die stap te maken.

Ondernemers die al minstens een ton per jaar omzetten, zonder eigenlijk nog iets aan marketing te doen.

Ik noem die ondernemers Sleeping Giants.

Een groepje van maximaal 10 Sleeping Giants die meedoen aan mijn programma Marketing Masterpieces komt begin november naar me toe om 2 dagen lang marketing te maken voor hun bedrijf.

Daarna blijf ik ze nog 6 maanden lang helpen, waarin we elkaar vaak ontmoeten. Zowel offline als online.

Draai jij al lekker, maar ben je nog veel te onbekend?

En wil je binnen 6 maanden de bekendste naam worden in je markt?

Dan ben jij misschien ook wel een Sleeping Giant – je kunt dat checken op deze pagina: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces. Gaat het jeuken? Vraag dan een belafspraak met me aan.

Want Marketing Masterpieces is invitation only en ik wil eerst een aantal vragen aan je stellen om te kijken of je een goede match bent.

Aartjan van Erkel

 

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly