STOP
Met het voeren van het monster! 

  • Afzender: Aartjan van Erkel (privé)

  • Zeist

  • 27 maart 2019 

Aartjan van Erkel

Hee ondernemer,

Heb jij op social media ook weleens het gevoel dat je een monster aan het voeren bent? Een brullend Amerikaans monster dat leeft door alles wat wij in zijn grote muil gooien en steeds meer wil?

Gek genoeg zijn de meeste mensen niet bang van het monster. Ze zijn juist stapelgek op hem. Want hij bijt niet. En hij stinkt niet uit zijn bek.

Maar hij wil toch iets van ze. Hij wil hun tijd. Hij wil hun aandacht. Hun leven, hun foto’s, hun meningen. Urenlang, elke dag.

Ze komen steeds weer bij hem terug, tientallen keren van ’s morgens tot ’s avonds. Dan pakken ze hun telefoon en kijken ze naar het monster. En voeren ze het monster.

Voel jij als ondernemer weleens weerstand
tegen het social media-monster?

Misschien heb je gehoord dat andere ondernemers van het monster klanten hebben gekregen.

Of ben je al jaren bezig met het nemen van een aanloop. Ik ga nu echt meer met Facebook doen. Ja, nee, volgende maand, volgende maand ga ik echt vaker iets op Instagram zetten. Nou ja, over een halfjaartje dan, als ik meer tijd heb.

Misschien hik je er tegenaan. Stel je het uit. Omdat je er eigenlijk geen f**k zin in hebt.

Al die dingen op Facebook en Instagram zetten. Fotootjes, likes, video’s, stories, hashtags, hartjes.

En dan reacties krijgen. Waar jij ook weer op moet reageren. En weer reacties terugkrijgen.

Je hebt zat andere dingen te doen. In die tijd wil je eigenlijk met je klanten bezig zijn. Met het maken van mooie producten. En met het binnenhalen van business.

Maar het monster is ongeduldig en het brult waar je blijft. Het wil meer reacties, meer terugreageren, meer tijd, meer aandacht, meer meer meer.

Je verzet je ertegen, maar je wilt ook niet achterblijven.

Want je bent ondernemer. De roep van het monster is dwingend en als je weigert om te komen, kost je dat klanten. Zeggen ze.

En je wilt niet als een achterlijke bejaarde overkomen die er niks van snapt. Maar je weerstand groeit.

Kan dat niet anders? Je ziet dat andere ondernemers uren en uren werktijd op social media zitten omdat ze klanten willen trekken.

Wat als jouw weerstand tegen social media klopt?

Wat als al die ondernemers die uren per dag op social media zitten er niks van snappen?

Wat als het voor die andere ondernemers allemaal weinig oplevert? Dan verliezen al die ondernemers dus elke dag tijd met het voeren van het monster van een groot bedrijf in Amerika.

Statistisch feit: voor marketing geldt dezelfde harde waarheid als voor alle gebieden in het leven. Die harde waarheid is: De meerderheid snapt er niks van.

Voeding, beweging, opvoeding, loopbaan: 95% van de mensen maakt de verkeerde keuzes. En 95 procent is daardoor ontevreden met hun resultaten.

De meerderheid snapt er niks van.

Met marketing net zo. Marketing kan ook heel anders dan wat 95 procent van de ondernemers doet. Doe juist het tegenovergestelde. Zodat je bij die andere 5 procent hoort. Die wél superresultaten heeft.

Stop gerust met het voeren van het monster. Steek je tijd in veel slimmere marketing. Maak je eigen kleine, simpele marketing-machine. Die niet in Amerika bij een groot monsterbedrijf staat, maar onder jouw dak. Waar niemand eraan kan komen.

Jouw simpele marketing-machine hoef je maar 1 ding te voeren: een lijst met e-mailadressen van klanten en geïnteresseerden.

Ga die lijst daarna met vaste regelmaat leuke mails sturen. Mails waardoor ze je leren kennen, leuk vinden, en vertrouwen.

Facebook en andere monsters kunnen met hun hebberige tengels niet bij jouw lijst met e-mailadressen komen.

Die is van jou, en hij blijft ook altijd van jou.
 
Die mailinglijst wordt steeds meer geld waard. Want er staan allemaal mensen op die het prima vindt als jij ze marketing-mails stuurt. Dat verwachten ze zelfs. Je weet dus zeker dat ze ooit willen kopen wat jij verkoopt.
 
Hoe vaker je mailt, hoe meer je verkoopt.

Misschien denk je: ik heb dat al eens geprobeerd, vaker e-mailen. En het werkte niet. Mensen meldden zich af en ik verkocht niks.

Dan ben je destijds waarschijnlijk één ding vergeten.

Je bent vergeten om je klanten te entertainen.

Waarschijnlijk heb je informatieve mails gestuurd, of niet dan? Bijvoorbeeld goeie tips.
 
Maar dat is niet onderscheidend. Want iedereen stuurt goeie tips. Dat is standaard content marketing. Niks mis mee, maar het is niet epic. Je valt te weinig op.

Wat veel beter werkt zijn ‘Epic E-mails’. Die zijn entertaining. Klanten vinden ze LEUK om te lezen. Terwijl het toch marketing-mails zijn. Het doel van iedere e-mail is simpel: verkoop.

Maar wat schrijf je dan precies in die e-mails? Hoe maak je ze entertaining?
 
Hoe je dat doet, leerde ik vorige maand aan een groepje studenten van de Universiteit Utrecht. Want in een gastcollege van 1 uur legde ik mijn Epic E-mail Formule aan ze uit.

Ik zag dat de studentjes schrokken toen ik zei dat ze nu klaar waren om een Epic E-mail te schrijven.

Ze waren vooral geschokt omdat ik ze aan het werk zette.

Maar ze begonnen te chillen toen ik ze vertelde dat het makkelijk is. En dat was maar goed ook, want mijn gastcollege zat er bijna op. Ze hadden nog maar 7 minuten de tijd over om ermee te oefenen.

Binnen die 7 minuten schreven die studenten toen – ze waren allemaal piepjong en hadden nog nooit van hun leven iets met copywriting gedaan – een paar Epic E-mails die recht uit hun hart kwamen.
 
Ik liet 2 studenten hun e-mail aan ons voorlezen en het werd doodstil. De zaal zat gehypnotiseerd te luisteren.

Dat effect heb jij ook op je klanten als je zo schrijft. Je klanten kunnen niet stoppen met lezen.

Je hebt hier geen enkele copywriting-ervaring voor nodig. Want ik garandeer je 3 dingen:
 
1. Epic E-mails schrijven is makkelijk. Dit is GEEN werk en jij kunt het ook.

2. Ik leer je binnen 1 dag om zelf epic e-mails te schrijven wanneer je maar wilt.

3. Je gaat bakken met geld verdienen als je doet wat ik zeg.

Omdat zelfs ik verbaasd was over de resultaten van een stel studenten die ik mijn Epic E-mail Formule had geleerd, kreeg ik een idee.

Epic E-mail Workshop

Wat als ik een LIVE Epic E-mail Workshop organiseer? Voor een groepje van max 15 ondernemers die serieus werk willen maken van Epic E-mails?
 
Waarin je niet alleen de Epic E-mail Formule krijgt maar waarin je ook samen met mij een dag lang Epic E-mails gaat maken voor jouw business?

Omdat mijn team goedkeurend knikte toen ik het idee voorlegde, hebben we meteen een datum geprikt.

Dit voorjaar ontvang ik dat speciale groepje ondernemers in een hotel in de omgeving van Utrecht voor de LIVE Epic E-mail Workshop.
 
Je kunt kiezen uit 2 data: 18 april óf 20 mei 2019.

Invitation Only

Deze workshop is invitation only, want de enige ondernemers die kunnen meedoen zijn:
 
• Ondernemers met een bestaand bedrijf (dus geen starters)
• Die producten of diensten hebben die ze al verkocht hebben aan klanten
• Die een lijst e-mailadressen hebben van klanten en potentiële klanten, waar ze marketing-mails naar sturen

Wil je een persoonlijke uitnodiging van me krijgen om bij de workshop te kunnen zijn, dan vraag ik je eerst om wat gegevens in te vullen over je bedrijf.

Ik selecteer de eerste 15 geschikte deelnemers in volgorde van binnenkomst uit de formulieren die we binnenkrijgen. Ik bekijk alleen volledig ingevulde formulieren. Komt jouw formulier te laat binnen of voldoe je niet aan de criteria, dan krijg je een mail met de mededeling dat je helaas niet kunt deelnemen aan de workshop.

Na hoeveel tijd zie je de resultaten van je Epic E-mails?

Hoe eerder je Epic E-mails gaat sturen, hoe eerder je resultaten ziet. En hoe vaker je mailt, hoe beter de resultaten. Ik mail zelf dagelijks. Niet schrikken, dat hoef jij niet te doen. Het allerbelangrijkste is dat je e-mails EPIC zijn.

Het maakt niet uit als je het nu lastig vindt om te bedenken wat je in je nieuwsbrieven moet zetten. Dat probleem lossen we voor altijd op. Mijn voorspelling: je kunt je straks bijna niet meer voorstellen dat je daar vroeger over tobde.

Dit gebeurde er bij mijn klant Maaike toen ze begin januari één zo’n mail stuurde:
 
“We hadden een beetje zitten slapen met de aanmeldingen voor onze trainingen. Dus hadden we er veel te weinig. Als een haas wat extra posts op social media maar ik heb ook een ‘aartjannetje’ gedaan. Zon mailing zoals jij m elke dag schrijft. Over een stomme ontmoeting op een nieuwjaarsborrel met een gefrustreerde directeur. Link naar training [________]. Klaar. In een half uur geschreven. Binnen 10 minuten 2 aanmeldingen. Om 7.30 uur s ochtends. Dezelfde dag nog 2 aanmeldingen, plus 5 voor een opleiding. Dat is bijna 40.000euro  omzet.”  - Maaike

Vinden klanten het niet irritant als je vaker gaat mailen?

Klanten vinden het alleen maar irritant om vaak e-mails te krijgen als je een van deze 3 fouten maakt:

1. Je mailt naar de verkeerde mensen – niet naar klanten maar naar ‘monsters’

2. Je e-mails zijn te saai

3. Je e-mails zijn te commercieel

Als je epic e-mails stuurt, lossen alle drie zich vanzelf op. Poefff! Als bij toverslag krijg je compleet andere respons op je mails.

Voorbeeld: toen ik 2 maanden bezig was, heb ik aan mijn eigen mailinglijst gevraagd wat ze vinden van de mails die ik ze dagelijks stuur, en dit waren hun reacties:

Reacties van klanten:

“Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen.” – Ninke van der Leck, businesscoach
 
“Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails.” – Sandra Hoekman, Adviesbureau Hoekman
 
“Dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb” – Hanneke de Wit
 
“Ik word blij van deze andere manier van marketing.” – Peter Clausman, School of Mavericks
 
“Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees. Je enthousiasme is voelbaar en ik vind je teksten grappig. Je bent een voorbeeld betreft content schrijven voor me.” – Nadieh Haarsma
 
“Ik ben je dankbaar en hou van je humor!” – Lobke Faasen, diëtist 
 
“Ga alsjeblieft gewoon door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!” – Freke Schoemaker, mantelzorgmakelaar
 
“Ik heb geisnpireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd.” – Jasmijn Kok, eigenaar klussenbedrijf
 
“Gek genoeg open ik je mails en lees ik ze ook nog.” – Marjolein Poppink, Poppie Power
 
“Bedankt voor alle tips die je geeft. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de epoxy masterclasses, schilderweken en schilderworkshops.” – Bart van der Bom
 
“Elke dag ben ik benieuwd waar je over schrijft.” – Karin Kempel, coach
 
“Dank voor het dagelijkse geniet-momentje” – Marc Sijtstra, eigenaar Joe Merino

Waarschuwing: je krijgt ook afmeldingen

Door epic e-mails te sturen ga je ook een aantal afmeldingen krijgen. Namelijk van de ‘monsters’ die in je mailinglijst terecht waren gekomen. Die vertrekken, soms onder luidruchtig protest.
 
Niks van aantrekken, want je lijst wordt dan lekker opgeschoond. Die monsters zijn mensen die niet bij je passen en toch nooit klanten zouden worden, en áls je van ze hoorde dan waren het negatieve opmerkingen, klachten en gezeur. Opzouten!

Wat overblijft: hyper buyers

Wat je overhoudt is een organisch gevormde lijst van hyper buyers. En die lijst is jouw nieuwe marketing-machine. Die is jouw eigendom, en hij is 100% onafhankelijk van Facebook en Google. Het is lekker om je marketing te richten op hyper buyers, want zodra je met iets nieuws komt, springen ze er bovenop.

Dat wassie, mijn werkdag zit erop. Begin gerust alvast met het sturen van entertainende e-mails. En als je dit voorjaar 1 dag uit je business wilt stappen, naar een relaxte plek wilt komen en samen met mij jouw e-mails vanaf nu epic wilt maken, dan hoor ik van je.

Datum en locatie Epic E-mail Workshop

Datum: 18 april óf 20 mei 2019. Ontbijt om 8u, aanvang om 9u, afsluiting om 17u. Incl. lunchbuffet. 
 
Plaats: Een hotel in de omgeving van Utrecht (exacte locatie hoor je nog).
 

Investering

Het Early Bird Tarief is nu nog beschikbaar, en daardoor is je investering
geen € 1997, maar slechts € 1497 exclusief 21% btw, 2 weken van tevoren te voldoen. 

Beantwoord een paar vragen

Wil je meedoen aan de Epic E-mail Workshop? Vraag dan hier een uitnodiging aan door een paar vragen te beantwoorden.
 
Ik laat maximaal 15 exclusief geselecteerde ondernemers toe en samen maken we je e-mailmarketing binnen 1 dag epic.
 
Wie weet zie ik je op 18 april of op 20 mei!
 
P.S.
Aai gerust het social media monster als je het leuk vindt. Gooi af en toe wat content in zijn bek. Maar als je epic e-mails stuurt zijn de tijden definitief voorbij dat je uren werktijd per dag kwijt was aan iets wat veel te weinig opleverde.
 

Wat je krijgt in de Epic E-mail Workshop: