BusinessBoek Bestseller

Online trainingsprogramma voor auteurs van een businessboek

Ontdek een simpele methode waardoor je zakelijke boek extreem opvalt en verkoopt als een gek

Wat wil je liever op je naam hebben staan: een boek, of een bestseller?

Als je een boek op je naam hebt staan, ben je een van de velen. Maar als je auteur bent van een bestseller is je reputatie voor altijd gevestigd.

Dus als je toch een boek schrijft, waarom dan niet meteen het populairste boek van allemaal?

Aartjan van Erkel 
Tweevoudig bestseller-auteur:
Verleiden op internet en 
MAAK ZE GEK!

  • Ontdek de unieke aanpak van de auteur van het bestverkochte managementboek van 2016
  • Krijg superslimme trucs om belachelijk veel boeken te verkopen, die nog geen enkele andere auteur toepast
  • Bespaar tijd door copywriting-tips om supersnel een boek te schrijven
  • Stel je vragen persoonlijk aan Aartjan 
  • Een kort lijntje met de expert, die feedback geeft op jouw boek en je lostrekt als je vastzit
  • Kom in contact met andere ondernemers die een boek schrijven  
  • Ontdek hoe jij iets lukt wat auteurs het lastigste vinden: veel geld verdienen doordat je boek een stroom van opdrachten, offerte-aanvragen en bestellingen voor je bedrijf binnenhaalt

Beste ondernemer, expert of auteur,

Heb je plannen om een boek te schrijven over je expertise of over je bedrijf? Of ben je al bezig? Slim, want een boek is nog altijd een van de overtuigendste vormen van marketing. 

Auteur zijn van een boek vestigt je status als expert. Helemaal als het een bestseller wordt: dat kan je zelfs celebrity-status opleveren binnen jouw markt. Met interviews in de pers en optredens op radio en tv.

Een boek schrijven is dus een superslimme investering van je tijd. Want een boek is voor altijd. Je kunt er jarenlang klanten door krijgen.

Maar de realiteit voor de meeste auteurs is anders. Want 82% van alle businessboeken krijgt nooit een tweede druk. De meeste boeken die in Nederland uitkomen worden dus weinig verkocht...

Want als auteur concurreer je met 5.100 andere boeken die jaarlijks in Nederland uitkomen. Het grootste deel van die boeken zijn zakelijke boeken, net als jouw boek. 

Van de meeste van die boeken hoor je nooit iets. Die sterven een stille dood en liggen in de uitverkoop-bakken. Of ze halen zelfs nooit de boekhandel. Het is zonde als dat met jouw boek ook gebeurt, toch?

Want je steekt een paar maanden van je kostbare tijd in je boek, waarschijnlijk. Of zelfs nog meer. Je denkt er lang over na. Je stopt er liefde in. Je beste ideeën. Dat boek is echt je kindje.

Als niemand het dan wil kopen, doet dat zeer. 

Je verliest omzet doordat je een boek schrijft. Want het kost ook nog eens een hoop geld om een boek te schrijven. Al die uren dat je bezig bent met je boek, kun je niet factureren aan klanten. Je kunt geen offertes maken in die tijd, je kunt geen bestellingen binnenhalen, geen trainingen geven. De omzet die je misloopt, kan in de duizenden of tienduizenden euro's lopen.

En misschien investeer je ook wel privé-tijd. Hoeveel avonden en weekenden werk je aan je boek terwijl je kinderen of je partner leuke dingen aan het doen zijn zonder jou? 

Dan is het pijnlijk als je boek een flop is. Al die verloren omzet die niks oplevert. Al die vrije tijd voor niks opgeofferd. Helaas maken de meeste auteurs dit dus mee. 

Voorkom dat je een worstelende auteur wordt

Als je een boek schrijft, kun je 2 dingen doen. Je kunt je gedragen als een worstelende auteur of als een bestseller-auteur. 

Worstelende auteurs schrijven in stilte hun boek, leveren het in bij de drukker of de uitgeverij, en daarna hopen ze dat hun boek goed gaat verkopen. Vol verwachting checken ze elke dag Managementboek.nl om te zien of ze een plekje hoger staan dan gisteren. Ze kunnen hun boek wel omhoog kíjken.

Dat gaat hem niet worden... Zo wordt je boek dus geen bestseller.

Als je een uitgever hebt, denk je misschien: die moet er maar voor zorgen dat mijn boek goed gaat verkopen. En je hebt gelijk hoor: een uitgever doet ook wel zijn best voor je.

Maar weet je hoe dat gaat in de praktijk? Zodra je boek uitkomt, verstuurt je uitgeverij een persbericht. Ze gaan regelmatig iets over je boek zeggen op hun Facebook en Twitter. Ze zetten het boek in hun nieuwsbrief. Soms regelen ze een interview voor je. Allemaal vrij traditioneel... En weinig opvallend.

Dat doet de uitgever niet alleen voor jouw boek, trouwens. Ze doen precies hetzelfde voor alle andere auteurs waarvan het boek is uitgekomen. Vaak brengen ze tientallen boeken per jaar uit.

Daardoor valt het auteurs in de praktijk vaak vies tegen hoeveel hun uitgever nou eigenlijk voor ze doet.

Het is geen onwil. Uitgevers doen wat ze kunnen. Maar ze moeten hun aandacht uitsmeren over al die boeken. En dan blijft er weinig aandacht over voor jouw boek.

Gedraag je als een bestseller-auteur

Een paar procent van alle auteurs heeft dit door. Zij zorgen dat hun boek opvalt, waardoor ze wél een bestseller scoren. Wil jij daar bij zitten?

Want het is toch cool als jouw zakelijke boek veel beter verkoopt dan alle andere? Als je met stip binnenkomt in de Managementboek Bestseller top 100. En doorstijgt naar de top 10, de top 3 en misschien wel de nummer 1 positie pakt.

Als mensen die de boekhandel binnenlopen meteen jouw boek zien liggen, in grote stapels op een tafel bij de ingang van de winkel. Tussen de andere bestsellers, tussen de bekende namen.

Als je boek wordt besproken in de bladen. Je wordt geïnterviewd door journalisten van de Volkskrant, het NRC, de Telegraaf of het AD. Als je telefoontjes krijgt van redacties van radio- en tv-programma's. Als je inbox vol zit met nieuwe klanten. Die bereid zijn om hogere tarieven te betalen, omdat je expert-status is gestegen.

Gedraag je dus als een bestseller-auteur en zorg ervoor dat je boek opvalt en goed verkoopt.

Elk jaar verschijnen er 5.100 businessboeken. Zorg dat jouw boek opvalt in de massa.

Hoe mijn boek het bestverkochte managementboek van het jaar werd

Mijn uitgever Ina keek me aan alsof ik gek geworden was. Het was een regenachtige ochtend in oktober en ik had haar zojuist uitgelegd wat ik wilde doen om mijn boek Verleiden op internet te onderscheiden van alle andere boeken over online verkoop. Mijn plan was om iets cadeau te geven waarvan iedere auteur zou zeggen: je bent gek als je dat doet.

"Maar als we dat doen, dan koopt niemand je boek meer", zei uitgever Ina. "Laten we het gewoon proberen", zei ik. "Iedere auteur en uitgever vindt dit absurd, en dus is het cool om te doen. Want lezers vinden dit uniek, en ze sturen die weggever dan door aan anderen. Dat is gratis marketing".

De uitgeverij gaf me het voordeel van de twijfel omdat ze wist dat ik online marketing en sales-specialist ben. Ze vonden het wel grappig om eens iets nieuws te proberen. We spraken af dat ik ze ging helpen met de marketing.

Een paar maanden daarna stond Verleiden op internet op nummer 2 in de Managementboek top 100. Door 'absurde' marketing was mijn eerste boek een bestseller geworden.

Nummer 2 worden is alsof je zilver wint op de Olympische Spelen. Best wel leuk, maar je wilt liever goud. Dus toen ik aan een nieuw boek begon, wilde ik proberen daar overheen te gaan. Met MAAK ZE GEK! - Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing wilde ik op nummer 1 komen

De uitgever hoopte op een nieuwe bestseller, en gaf me daarom nog meer ruimte. Ze moedigde me zelfs aan om los te gaan. Ik heb toen alle marketing- en verkooptechnieken uitgeprobeerd die ik maar kon bedenken. Ik heb trucs uitgeprobeerd om mijn boek te laten opvallen die geen enkele andere Nederlandse of Vlaamse auteur ooit had toegepast.

Sommige van die trucs waren weer compleet 'onlogisch'. We wisten inmiddels dat rare dingen lekker werken :-).

De felbegeerde managementboek-taart.

Twee maanden nadat het boek was uitgekomen, ging bij mij thuis in Zeist de deurbel. Er werd een taart bezorgd met als afzender Managementboek.nl. 

Het magische moment waar iedere auteur op hoopt. Want wie de managementboek-taart krijgt, weet dat zijn boek op nummer 1 staat.

MAAK ZE GEK! bleef 39 dagen achter elkaar op 1 staan.

Het werd zelfs nog leuker: toen uitgever Ina me in december belde om te vertellen dat het was uitgeroepen tot het bestverkochte managementboek van het jaar.

De 'belachelijke' aanpak waardoor mijn boeken bestsellers zijn geworden, deel ik op veler verzoek nu met alle auteurs van Nederland en België. Voor de allereerste keer is het complete, geheime en verrassend simpele stappenplan nu beschikbaar voor jou. Want ik heb alles in het nieuwe programma BusinessBoek Bestseller gestopt. Ik houd niets meer achter en je ziet precies hoe jouw boek ook als een malle gaat verkopen. Bovendien kun je me al je vragen stellen, en geef ik je adviezen voor jouw boek.

Voor wie is BusinessBoek Bestseller bedoeld?

Dit programma is uitdrukkelijk niet voor iedere auteur geschikt.
Ik kan jou alleen helpen om van je boek een bestseller te maken als:

  • Je de wens hebt om een boek te schrijven. Of al bezig bent met schrijven
  • Je boek een businessboek wordt, dus een zakelijk boek over je expertise of over je bedrijf
  • Het doel van je boek is dat je bedrijf meer business binnenhaalt: leads, offertes, aanvragen, aanmeldingen, klanten en omzet

Het maakt niet uit of:

  • Je wel of geen uitgeverij gevonden hebt
  • Je wel of niet vastzit aan afspraken met een uitgever, zoals over auteursrecht
  • Je het boek in eigen beheer uitbrengt of via een uitgever 
  • Je wel of niet eerder een boek geschreven hebt
  • Je boek al uit is
  • Je nog aan het schrijven bent
  • Of nog niet begonnen bent

Dit programma is NIET bedoeld voor:

  • Auteurs van fictie. Zoals romans, kinderboeken, poëzie enzovoort.
  • Journalisten en auteurs van journalistieke boeken
  • Auteurs die als hobby een boek schrijven

Wat je ontdekt in het programma BusinessBoek Bestseller

  • Hoe je een onderwerp kiest waar klanten supergeïnteresseerd in zijn, zodat je niet meer hoeft te twijfelen of er wel genoeg vraag is naar je boek
  • Hoe je simpel voorkomt dat je het schrijven blijft uitstellen, waardoor je boek maanden eerder klaar is
  • Hoe je in flow blijft bij het schrijven. Elke schrijfdag wordt een feestje!
  • Hoe je een uitgeverij vindt die jouw boek graag uitgeeft. Doordat jij de aanpak uit dit programma gebruikt, weten uitgevers tijdens het eerste gesprek met jou namelijk al dat jouw boek een succes wordt
  • Hoe je een killer ondertitel kiest, die je lezers zó nieuwsgierig dat ze het boek móeten openslaan - of meteen afrekenen 
  • Hoe je aandacht trekt, doordat je iets doet dat de meeste auteurs niet durven. Zonder dat je gênante dingen hoeft te doen (ik ben zelf introvert en behoorlijk verlegen)
  • Hoe je van lezers ambassadeurs maakt, zodat ze enthousiast jouw boek promoten in hun netwerk


Dit verdienen auteurs écht aan de verkoop van hun boek (schrik niet):

Toen ik voor het eerst een boek aan het schrijven was, hoorde ik van een andere auteur welk idioot laag bedrag zij van de uitgeverij krijgt per verkocht boek. Ik schrok me dood. Dat kon toch niet waar zijn (wel dus).


Zo reken je simpel uit wat jij verdient per boek: 

  1. Neem de verkoopprijs van je boek. Dus de prijs waarvoor het in de winkel verkocht wordt. De meeste boeken kosten ongeveer 20 euro.
  2. Haal daar 50% vanaf. Want die gaat naar de winkel die je boek verkoopt. Dus als je boek voor 20 euro in de winkel ligt, houdt de winkel er 10 euro aan over.
  3. Trek van het resterende bedrag 90% af. Want die gaat naar de uitgever. Dus ben je 9 euro kwijt van die 10 euro die je nog over had.
  4. Het resterende bedrag is jouw royalty per verkocht boek. Jij verdient dus 1 euro per boek als het voor 20 euro verkocht wordt. Bij sommige uitgevers krijg je iets meer, maximaal 1,50 euro. That's it.

Weinig, hè? Als je het in eigen beheer uitgeeft verdien je meer per boek, maar het is een illusie dat je flink gaat verdienen met de verkoop van een zakelijk boek.


Toch is het wel degelijk mogelijk om veel geld te verdienen met je boek. Wat je daarvoor nodig hebt is een lucratief verdienmodel: een slimme aanpak waardoor zoveel mogelijk lezers van je boek klanten van je bedrijf worden. In de laatste module van deze training ontdek je verdienmodellen om duizenden of zelfs tienduizenden euro's te verdienen per verkocht boek.

Wat krijg je als je meedoet?

Na je aanmelding krijg je mijn complete, geteste aanpak om van je boek een succes te maken.
Die bestaat uit 6 simpele stappen:

  1. Zo vind je een onderwerp waar lezers supergeïnteresseerd in zijn
    Breng pas een boek uit als je zeker weet dat er veel vraag naar is. Ontdek hoe je erachter komt welke onderwerpen het meest gewild zijn, zodat je van tevoren al weet dat je boek goed gaat verkopen.
  2. Zo bedenk je een tekstje voor de achterflap waardoor lezers per se je boek willen kopen
    Het eerste wat gelezen wordt is de achterkant van je boek. Ontdek hoe je boek met een paar woorden een must-have wordt. Lezers worden zó nieuwsgierig dat ze direct op Bestellen klikken of naar de kassa lopen met je boek.
  3. Zo maak je uitgeverijen enthousiast om je boek uit te geven
    Bijna alle bestsellers komen van een bekende uitgeverij. Hoe je daar simpel binnenkomt, zelfs als je nul contacten hebt. Door een paar onweerstaanbare dingen te zeggen in het gesprek, waardoor ze weten dat jouw boek een succes wordt.
  4. Zo schrijf je snel een boek, zelfs als je het hartstikke druk hebt
    Als copywriter heb ik een paar simpele trucs voor je waardoor je boek verrassend snel klaar is. Je hoeft niet meer tegen het schrijven op te zien want dat wordt opeens een eitje. Hoe lekker is het als jouw boek er opeens ligt, zonder stress!
  5. Simpele marketingtrucs waardoor je boek als een raket stijgt in de bestsellerlijsten
    Als auteur kun je simpele dingen doen om de verkoop te bevorderen. Het is superleuk om steeds hoger te komen in de hitlijsten voor boeken. De meeste auteurs wachten af, maar jouw boek stijgt hoger en hoger.
  6. Zo brengt je boek business binnen voor je bedrijf: leads, offertes, klanten en sales
    99% van de auteurs maken denken dat ze geld gaan verdienen met boekverkoop. Wees slimmer en ontdek hoe je boek een commercieel succes wordt doordat het continu offerteaanvragen, aanmeldingen en sales binnenbrengt.

Je krijgt toegang tot de besloten community van dit programma. Een unieke plek waar je in contact komt met allemaal andere ondernemers die van plan zijn om een boek te schrijven, of bezig zijn met hun boek.

Je houdt altijd toegang

Dit is een online programma, en dat heeft deze voordelen:

  • Je houdt altijd toegang
  • Je hoeft niet te reizen
  • De 6 stappen naar een bestseller kun je bekijken op video, of lezen als e-book
  • Je doet mee op het moment dat het jou uitkomt 
  • Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding en een laptop, tablet of smartphone
  • Je kunt mij vragen stellen over jouw boek en ik geef je persoonlijk advies over manieren om meer geld te verdienen aan je boek. Want je krijgt net als de andere deelnemers toegang tot online vragensessies.
  • Je bekijkt de vragensessies via internet, dus je stelt vragen vanaf je eigen werkplek
  • De vragensessies worden ook opgenomen op video, zodat je ze altijd nog achteraf kunt bekijken

Waarom het jou wél gaat lukken om veel geld te verdienen aan je boek

Jij weet straks waar duizenden auteurs geen idee van hebben, zodat jouw boek zich onderscheidt van alle anderen. 
Bijvoorbeeld:

  • Hoe je in één klap het aantal mensen verdriedubbelt dat bereid is om je boek te kopen.
  • Hoe je een boek promoot door iets belachelijks te doen waar uitgevers hun wenkbrauwen door fronsen. Don't worry, ik help je om je uitgever te overtuigen want door deze schijnbaar onlogische stap ga je veel meer boeken verkopen.
  • Hoe je een boek zo lanceert zodat duizenden mensen horen dat het is uitgekomen. Geef geen honderden euro's uit aan een boekpresentatie-met-borrel. Doe iets anders dat veel meer opvalt en maar een paar tientjes kost.
  • Hoe je zelf boeken kunt verkopen via je huidige website zodat je van iedere lezer het e-mailadres krijgt voor je mailinglijst, zonder dat je ooit zelf boeken in enveloppen hoeft te stoppen of postzegels hoeft te plakken. Bonus: je verdubbelt hierdoor ook nog het royalty-bedrag dat je ontvangt als je een uitgever hebt. Dit is een ninja-truc die verder nog niemand heeft ontdekt :-) Keurig legaal uiteraard, gewoon slim zijn. Ik laat je precies zien hoe ik dit doe.

Uniek voor Nederland en België

Dingdong! De deurbel gaat en er wordt een taart bezorgd namens Managementboek.nl. Dit waanzinnige moment maak jij ook mee op de dag dat je boek op nummer 1 komt.



BusinessBoek Bestseller van Aartjan van Erkel is het enige programma in Nederland en België waarin je persoonlijk wordt begeleid door een meervoudig bestseller-auteur van zakelijke non-fictie.

De aanpak uit dit programma heb ik in de loop van de afgelopen 7 jaar ontdekt en geperfectioneerd tijdens het uitbrengen van mijn eigen boeken. Met als resultaten:

  • Mijn tweede boek MAAK ZE GEK! werd het bestverkochte managementboek van 2016
  • Het steeg binnen een maand naar nummer 1 in de Managementboek bestseller top 100 en bleef daar 39 dagen staan
  • ...en moest door de grote vraag binnen een jaar 3 keer herdrukt worden
  • Landelijke media hebben me geïnterviewd en besproken, waaronder SBS6, Algemeen Dagblad, Emerce, Het Parool, BNR Nieuwsradio en NPO Radio 1
  • Mijn eerste boek Verleiden op internet bereikte de nummer 2 positie in de Managementboek bestseller top 100 
  • Verleiden op internet is in 2018 inmiddels in 6e druk en is meer dan 12.000x verkocht
Best verkochte managementboek 2016: MAAK ZE GEK!

Garantie: Niet goed, geld terug

Simpel gezegd: eigenlijk mag ik je geen 'niet goed, geld terug' garantie geven. Want dit is een online programma, en dan heb je volgens de wet geen 'recht op retour'. Maar ik geef je tóch die garantie - die dus in feite illegaal is ;-)

Dus in het onwaarschijnlijke geval dat je binnen 3 maanden na je aanmelding denkt dat dit programma je niet helpt om van je boek een succes te maken, stuur me dan een mail en je krijgt het volledige bedrag teruggestort op je rekening.

Kies voor Business Boek Bestseller LIVE of VIP:

  • Live: de 6 stappen naar een bestseller leg ik uit in video's waarin je precies ziet hoe het werkt. Je krijgt ook de transcripties (tekst) zodat je alles rustig kunt nalezen. Behalve de 6 video's en transcripties krijg je ook nog 3 live vragensessies van 60 minuten via internet samen met een groep deelnemers, waarin je me vragen kunt stellen over jouw boek en manieren om er meer geld mee te verdienen. 
  • VIP: Behalve de video's, transcripties en de live vragensessies krijg je 1-op-1 coaching van mij persoonlijk. We hebben namelijk 3 keer een belafspraak van maximaal 60 minuten op momenten die jou uitkomen. Daarin kun je me alles vragen. Je krijgt 1 VIP manuscript-review op video: ik lees je manuscript en geef je gouden tips voor een veel succesvoller boek.

Meld je aan 

Tot uiterlijk 12 april 2018 kun je je aanmelden voor de BETA-versie van BusinessBoek Bestseller. Ik zoek namelijk een paar ondernemers die met hulp van mij persoonlijk willen werken aan hun boek - voordat we de officiële lancering doen deze zomer. Dat betekent dat ik vanaf 13 april elke week een video opneem voor dit programma, en dat jij daar via internet LIVE bij kunt zijn. Aan het eind is er een Q&A: daardoor heb je 6 extra gelegenheden om LIVE vragen aan me te stellen

Meld je dus nu aan voor BusinessBoek Bestseller:

BusinessBoek Bestseller LIVE

1.698,- 

  • Video's: bestseller in 6 stappen
  • E-book: bestseller in 6 stappen
  • check
    Opnames van groepsvragensessies
  • Groepsvragensessies met Aartjan
  • check
    Toegang tot online community
  • 1-op-1 VIP-coaching van Aartjan (3x)
  • Manuscript-review door Aartjan (1x)

​​​​BusinessBoek Bestseller VIP

6.998,-   

  • Video's: bestseller in 6 stappen
  • check
    E-book: bestseller in 6 stappen
  • check
    Opnames van groepsvragensessies
  • check
    Groepsvragensessies met Aartjan
  • check
    Toegang tot online community
  • 1-op-1 VIP-coaching van Aartjan (3x)
  • check
    Manuscript-review door Aartjan (1x)

Alle bedragen zijn exclusief 21% btw.

Heb je nog vragen of twijfels, voordat je je aanmeldt?

Blijf er dan niet mee zitten. Mail ons even op info@schrijvenvoorinternet.nl, of bel Mira via 06 – 48 44 33 01 . Je kunt haar ook een Whatsappje sturen

P.S.
Als je nu aanmeldt voor BusinessBoek Bestseller krijg je de mogelijkheid om 1 gratis proefexemplaar van je boek te laten drukken op het moment dat jij dat wilt. Je boek wordt gedrukt in een oplage van 1: speciaal voor jou. Superhandig voor promotie, foto's, Instagram of Facebook want het kan maanden duren voordat een uitgever en een drukker je definitieve boek klaarhebben. Meld je dus nu aan!

Floris Wouterson

Eigenaar van 2 beddenwinkels, Antwerpen

"De wens om een boek te schrijven had ik al lang, maar het is best wel een bastard van een project. Ik dacht: kan ik wel goed genoeg schrijven? Is het onderwerp wel goed genoeg? Toen ik had besloten dat ik over slapen ging schrijven, heb ik het eerst een jaar uitgesteld. Het was uitstelgedrag, op de lange baan schuiven. Terwijl ik wist, van binnen, dat ik er heel erg veel zin in had.

Aartjan heeft me geholpen bij de concrete eerste stappen. Hoe begin je nou eigenlijk?  Hij gaf de tip om met iets te beginnen waar ik nooit zelf opgekomen was.

Toen ik was begonnen heb ik mezelf behoorlijk onder druk gezet. Zo van: het moet af, ik heb een deadline. Daardoor kwam ik in de stress. Aartjan heeft me geholpen een schrijfroutine neer te zetten.

Hoe maak je het proces leuk voor jezelf, dat het geen stressproject wordt? Aartjan heeft me laten zien hoe je er een feestje van maakt. Nu vind ik het gewoon fun! Heel erg leuk om te doen. Ze noemen het ook wel deep work geloof ik. Ik schrijf nu 1 hoofdstuk per week.

Wat ik van hem heb geleerd is catchy titels voor hoofdstukken schrijven die prikkelend zijn. Ook hoe je storytelling gebruikt in een boek. En de cover, daar heeft hij goede tips over gegeven. Daardoor heb ik een overtuigende flaptekst en bio geschreven voor de aanmeldingsbrochure van de uitgeverij.

Ik vond het soms moeilijk om paragrafen en hoofdstukken aan mekaar te lullen. Dat heeft hij me ook geleerd. Aartjan is heel enthousiast en hij heeft altijd zo 3 of 4 creatieve ideeën voor je. Superinspirerend.

Zonder Aartjan zou ik de marketing over het boek het in een compleet verkeerde volgorde hebben gedaan en pas over dingen zijn gaan nadenken op het moment dat al te laat was.

Ik had er de ballen verstand van hoe je een gesprek met een uitgever aangaat. Aartjan heeft me geleerd dat ik niet moest aankomen met: ik moet daar nog over nadenken. Dus ik kwam binnen met een concreet plan. Ik had bijvoorbeeld al een tekst voor de achterflap. Dat is heel overtuigend voor een uitgever. En ik heb slimme tips van Aartjan gebruikt in de onderhandeling over de auteursovereenkomst. Na het eerste gesprek met de uitgever was het al meteen bijna rond.

Mijn boek 'Super Slapen' is nog niet uit, maar mensen beginnen me er al op aan te spreken via Facebook. En in onze 2 beddenwinkels beginnen mensen er ook over te vragen. We krijgen binnen onze markt de nodige exposure. Ik merk ook dat een heleboel mensen mij in stilte aan het volgen zijn terwijl ik mijn boek schrijf."