Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Is je website een rotzooi?

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Je loopt de woonkamer van een vreemde binnen.

Je bent er nog nooit geweest, dus je kijkt nieuwsgierig om je heen.

Lekker voyeuristisch, want een woonkamer zegt veel over iemands persoonlijkheid.

Op de eettafel zie je een schaal staan. Op die schaal liggen 2 bananen, een appel, een kiwi en een beschimmelde sinaasappel.

In een fractie van een seconde herken je de fruitschaal.

Stel nou eens dat je ook nog een andere woonkamer binnenloopt. Weer van een vreemde.

Daar staat op de eettafel ook een schaal. Op die  schaal liggen 2 bananen, een appel, een pakkie sjek, een sleutel, een tampon en een Sony afstandbediening.

Je brein heeft deze keer meer tijd nodig. Wat is dit voor een schaal? Je conclusie: dit is een rotzooischaal.

Ons brein houdt niet van rotzooischalen. We zien veel liever een fruitschaal. Een bak met dingen die bij elkaar horen. Zoals appels en bananen.

Die kosten geen enkele energie om te snappen. En ons brein is lui. Het moet extreem veel informatie verwerken de hele dag, en dus zoekt het naar shortcuts om energie te besparen.

Fruitschalen zoeken is zo’n shortcut. Dingen die geen energie kosten.

Zoals ‘bakken’ met dingen die bij elkaar horen. We houden van wasmanden, prullenbakken, klerenkasten, boekenkasten. Zo richten we onze huizen dus ook in.

Door allemaal bakken neer te zetten met dingen die bij elkaar horen, om breinenergie te sparen.

Rotzooischalen kosten wel energie. Je moet erover nadenken. Je bekijkt ieder element in de bak. Je zoekt naar de samenhang.

Op veel websites staan ook rotzooischalen. Want een website is ook een verzameling van bakken met dingen erin.

Je klanten vinden het lekker als elke bak op je website een fruitschaal is. Met dingen die bij elkaar horen.

Dit is een grafisch principe waardoor je website makkelijker te begrijpen wordt. Zet een kader om dingen heen die bij elkaar horen.

Zo’n kader kan een afwijkende achtergrondkleur zijn, of gewoon een lijntje.

Een voorbeeld daarvan is je menubalk. Dat is ook zo’n bak met een kadertje eromheen.

Daar kun je fruit in gooien, of je gooit er van alles en nog wat in.

Als je alle pagina’s van je website in je menubalk zet, dan gooi je er dus van alles en nog wat in.

Zo maak je het brein van je klanten een beetje onrustig.

Want je hebt van je menubalk een rotzooischaal gemaakt.

Klanten moeten nu harder nadenken om je website te snappen.

Zet in je menubalk liever alleen maar dingen die bij elkaar horen.

Bijvoorbeeld als je 3 trainingen verkoopt, zet je in de menubalk die 3 trainingen. Plus een link naar je homepage. De andere pagina’s van je website zet je ergens anders neer.

Je geeft je klanten op je website dan opeens een superduidelijk overzicht van wat je verkoopt.

Dat is ook zo lekker als je een winkel binnenloopt. Bijvoorbeeld een Etos drogist. Je zet één stap over de drempel en je ziet meteen: daar staan de deodorants, daar staan de shampoos en conditioners, daar staan de tandenborstels.

Ook als je nog nooit van Etos hebt gehoord, snap je direct wat dit voor een winkel is en wat ze verkopen.

Op homepages gaat dit vaak mis. Als je binnenkomt heb je veel te veel tijd nodig om te snappen wat ze verkopen en wat ze precies doen.

Doe je klanten dat niet aan. Maak van je menubalk een fruitschaal.

Je hebt dan 1 van de belangrijkste vragen beantwoord die bezoekers in hun hoofd hebben:

Wat hebben ze hier?

Ze willen weten wat je verkoopt.

Met een simpele ‘fruitschaal-menubalk’ voorkom je dat bezoekers afhaken.

Als jij ook last hebt van afhakers op je website, dan heb ik nog 8 andere tips voor je om klanten op je website te houden.

Want zometeen om 10 uur geef ik mijn online seminar ‘8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken’.

Daarin vertel ik je:

>>> Simpele tekstwijzigingen om veel meer klanten te trekken met je bestaande website.
​​​​​​​
>>> Hoe je klanten in hun hart raakt, zodat ze alleen nog met jou zaken willen doen. Ongeacht je tarief.

​​​​​​​>>> Reden #1 dat klanten op het laatste moment afhaken op je website, en hoe je dat simpel voorkomt.
​​​​​​​
>>> Hoe je onafhankelijk wordt van Google, met iets waarvan veel ondernemers denken dat het ouderwets is.
​​​​​​​
>>> Hoe je website bij de beste 20% in je markt gaat horen.

>>>  Wat je kan zeggen om jezelf onvergelijkbaar te maken, waardoor je uniek bent in je markt.

Er wordt achteraf géén opname verstuurd. De link om zometeen live naar het seminar te kijken van 10 tot 12 uur is www.seminars.gratis

Tot zo.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail