Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hoe je woorden onvergetelijk maakt

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

De minister van onderwijs heeft verstand van psychologie.

Of hij heeft van zijn spin doctors een woord geleerd uit hun boeventaal.

Want deze week waarschuwde Arie Slob in de media voor een ‘vals frame’.

Manmoedig probeerde hij een nieuw slangwoord te verbieden. Aggot, de schat. Hij zei voor de persmicrofoons:

“We moeten het woord ‘coronadiploma’ niet meer gebruiken.”

De eindexamens zijn geschrapt en daarom maken leerlingen zich zorgen.

Slangenbezweerder Slob lispelde: “Middelbare scholieren krijgen ook dit jaar een volwaardig diploma, waarmee je toegang hebt tot het mbo, hbo of de universiteit.”

Het is altijd lachen als mensen de taal proberen te temmen.

Taal is open source. Net als de natuur. Het is onkruid. Iedereen doet met taal wat hij wil en na een tijdje zijn er nieuwe woorden, uitdrukkingen of een complete straattaal ontstaan.

Kun je leuk vinden, kun je niet leuk vinden, maakt niet uit.

Mannen in pakken die de taal proberen af te richten zijn net als dompteurs in het circus.

Het lukt je wel om een paar leeuwen jouw trucjes te laten doen, maar zodra je de circustent uitstapt en met je zweep door de Serengeti gaat lopen dan ben je een bitterbal voor de eerste hongerige leeuw die jou tegenkomt.

Dan vinden we alleen je stropdas en je gristelijke brilletje nog terug.

En de woorden die jij probeerde te verbieden zijn een tijdje later gewoon mainstream geworden.

Coronadiploma is een wild woord dat niet getemd wil worden.

Mijn voorspelling: we komen niet meer van dat woord af. Want als je het eenmaal hebt gehoord, kun je het niet meer NIET gehoord hebben.

Het coronadiploma is nu al onvergetelijk.

Niet dat het voor die eindexamenleerlingen iets uitmaakt. Die hoeven zich geen zorgen te maken, want een diploma is een diploma. Er wordt in dit land zelden of nooit naar je diploma’s gevraagd.

De leerlingen van het beruchte VMBO Maastricht kregen in 2018 ook een ‘besmet’ diploma en die hebben de afgelopen weken in interviews gezegd dat ze daar op de arbeidsmarkt nooit last van hebben gehad.

Er zijn 2 redenen dat het woordje ‘coronadiploma’ een blijvertje is:

(1) Er zit ritme in. En er zit binnenrijm in. Daardoor rolt het verrekte lekker je beck uit.

Van ritmische, rijmende woorden is wetenschappelijk aangetoond dat ze makkelijk te onthouden zijn.

(2) Het triggert een onzekerheid.

Een van de dingen om te onthouden als je beter wilt worden in copywriting is: schrijf over de onzekerheden van je klanten.

Dan heb je meteen hun aandacht.

Is dat niet zielig?

Is dat geen effectbejag?

Is dat niet onethisch?

Nee drama queen, het is gewoon je stoel aanschuiven bij het gesprek dat toch al gaande is in hun hoofd.

Jij bent niet hun moeder. Jij bent niet hun vader. Ze hebben al iemand die ze knuffelt en over hun bol aait.

Jij bent degene die ze confronteert, omdat je ze verder wilt helpen. Ze hebben het nodig dat iemand op de pijnlijke plek drukt. Hard.

Schrijven over hun onzekerheden is nodig om ze in beweging te krijgen.

En daarom voorspel ik dat coronadiploma in de volgende druk van de Van Dale staat.

Als je een nieuw product bedenkt, dan wil je ook dat het een blijvertje wordt.  Dat is de heilige graal.

Je wilt dat je product een MUST-HAVE wordt en geen nice-to-have.

Ook als je een online training uitbrengt. Dan wil je dat het een blijvertje is. Je wilt dat hij onvergetelijk is. Dat mensen erover praten. Met glimmertjes in hun ogen.

Dat het een geest is die onmogelijk meer in de fles te krijgen is.

Als je dat wilt, maak dan niet EEN online training.

Als je dat wilt, maak dan DE online training.

En ik kan je nu alvast vertellen dat je daarvoor niet bang moet zijn om over de onzekerheden van je klanten te praten.

In de marketing over je training, en in je training zelf ook.

Anders komen ze niet in beweging. Anders doen ze niks met je training. Krijgen ze geen extreme resultaten. Hel, ze kópen hem waarschijnlijk niet eens.

Donderdag van 10 tot 12 geef ik een online seminar waarin ik je nog veel meer tips geef. Over het succesvol verkopen van online trainingen in onbeperkte aantallen.

Die sessie donderdag is niet voor pussy’s. Ik houd geen zalvend, vaderlijk, politiek correct blabla-verhaal.

Ik ga je precies vertellen wat er nodig is om je online training als warme broodjes te laten gaan.

Ik zeg dingen die mensen met lieve lange tenen misschien akelig vinden. Brrrr.

Die mogen dan opgekruld in een poezelige mohair trui op de bank sterrenmix gaan drinken en 2 uur lang hun insta-timeline scrollen.

Ondertussen vertel ik in die 2 uur aan een select gezelschap de rauwe waarheid over wat er nodig is om online trainingen extreem succesvol te maken.

De link om je aan te melden om gratis naar de uitzending te kijken is https://attendee.gotowebinar.com/register/6185595538224222219

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip, en ontvang direct de Onweerstaanbare Online Marketing Formule:

Tnx, de formule zit in je inbox. En vanaf morgen krijg je elke ochtend een politiek incorrecte marketing-tip. Enjoy!

Download het gratis audioboek:

... en hoe jij wél de hoofdprijs kunt vragen, zelfs tijdens een crisis.

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrece marketing-tip en krijg direct het audioboek.

Ben je een expert en wil je kennis verkopen? Beluister dit audioboek dan VOORDAT je een online training lanceert! You will thank me later.

Tnx, het audioboek zit in je inbox. En vanaf morgen krijg je elke ochtend een politiek incorrecte marketing-tip. Enjoy!