Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

[Gratis mini-training]: Hoe je geld verdient in onzekere tijden

Aartjan van Erkel

in Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Basketball-coach John Wooden zei al in de jaren ’70:

“The true test of a man’s character is what he does when no one is watching.”

Het corona-virus is zo’n test of character.

En je kunt zelf kiezen hoe je daarop reageert.

Als je om je heen kijkt, zie je ook de reacties van andere ondernemers.

Ik zie ondernemers die besloten hebben om te wachten.

Die zeggen met een trilling in hun stem: Ik heb nog wel een buffertje, en ik hoop dat dit snel overwaait.

Die zijn nu overdag stokken aan het gooien met de hond in het bos. En ze proberen de avond door te komen door Uno te spelen met de kinderen.

Maar ’s nachts als niemand kijkt, kunnen ze niet slapen.

Ik zie ook ondernemers die boos zijn. Boos op de Chinezen. Met hun levendedierenmarktendiealweeropenzijn %@*#$^

Boos op mensen die nu nog als sardines in een volle metro gaan staan.

Boze ondernemers zijn vaak Facebook-warriors.

Ze hebben geen oplossing maar zijn wel kwaad. Op de Schuldigen.

Andere ondernemers zie je nu steeds kleiner worden.

Gevangen door angst hebben ze zichzelf aan een infuus gelegd. Een infuus van NOS en Nu.nl.

Druppel voor druppel laten ze zichzelf vergiftigen door slecht nieuws. Ze komen tot niks meer.

En er zijn vluchters. Die nu toegegeven hebben aan Netflix, PlayStation, Gall & Gall of een andere verslaving.

Dat hoort allemaal bij een crisis.

En we hebben nu allemaal even ons moment gehad om te flippen.

Maar dit gaat voorlopig niet weg. En burgers kijken nu naar ons om te zien wat we doen tijdens deze test of character.

Burgers kijken naar ondernemers, omdat ze weten dat wij 3 eigenschappen hebben.

We hebben een hoge risico-tolerantie. We zijn creatief. En we nemen initiatief.

Daardoor ben je een van de draagbalken onder de economie. In goede tijden, en ook in slechte tijden. En misschien draag je ook wel de financiële positie van je gezin.

Wat je nu gaat doen, toont je karakter.

Het toont niet alleen je karakter aan de burgers om je heen waar je van houdt.

Het toont ook je karakter aan jezelf.

De reden dat we ondernemen is altijd om onderdeel te zijn van de oplossing. Nooit van het probleem.

Zorg dus dat je klaar bent voor wat er gaat komen.

En help je klanten, om klaar te zijn voor wat er gaat komen.

Let’s do this.

Ik heb de afgelopen dagen 8 video’s voor je opgenomen. Die gaan over het onderwerp: Hoe je geld verdient in onzekere tijden.

Die video’s staan nu allemaal bij elkaar op deze pagina, als een gratis mini-training.

Enjoy.

Aartjan van Erkel

PS

Als je iets aan deze training hebt, stuur de link dan door naar een andere dienstverlener, trainer of coach uit je netwerk. Wordt gewaardeerd!

PPS

Ben je trouwens al geabonneerd op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip? Neen? Abonneer je dan gratis, even kijken… hierrrr.

 

1 – Wat je vandaag kunt doen om meer te verdienen als expert

In de eerste video geef ik je de beste tip die ik persoonlijk ken om je brein rust te geven.

Je ziet ook de allerbelangrijkste tip voor je marketing om in deze crisis je schoorsteen te laten roken.

Sinds ik dit toepas is mijn hele bedrijf veranderd en maak ik onder alle omstandigheden veel makkelijker omzet.

Wat in deze tijden, waarin je onder stress staat, heel belangrijk is, is dat je helder blijft in je hoofd. Je hersenen hebben het druk met wat er nu allemaal gebeurt.

Want we zijn een generatie die eigenlijk nooit iets ernstigs heeft meegemaakt op het gebied van conflict, of onrust, of grote maatschappelijke gezondheidsproblemen. We weten niet hoe we hiermee moeten dealen.

Daarom is het belangrijk om je hersenen nu rust te geven. Want ze staan in overdrive. Bijvoorbeeld doordat je aan het malen bent.‘Hoe ga ik mijn omzet op peil houden?’ Misschien is je omzet al aan het inkakken, of ben je bang dat hij de komende weken gaat inkakken. En wie weet wat er daarna nog allemaal gaat gebeuren.

De beste manier om je hoofd rust te geven die ik zelf heb gevonden in de afgelopen jaren, is lopen. Niet hardlopen, je hoeft er dus geen andere kleren voor aan. Nee, gewoon wandelen. Naar buiten gaan. Het liefst het bos in of de natuur in, en minimaal een half uur lopen per dag. Achter elkaar. Geen kleine wandelingetjes, maar aan een stuk door.

Zet tijdens die wandeling niet je hersenen aan het werk. Dus geen podcast beluisteren, of een audioboek. Gewoon een wandeling doen, en probeer je hoofd en je hersenen vrij te laten. Dus je focust nergens op. Dat is by far de beste manier om je brein rust te geven.

Een dagelijkse wandeling van een half uur is een van de beste dingen om te doen als je lang gezond wilt blijven. Het is gerelateerd aan meerdere vormen van kanker die het zou kunnen helpen te voorkomen. Het is goed voor je spijsvertering, het is goed voor je hart-longfunctie, het is goed voor je darmfunctie. Je gaat er beter door slapen, en je hoofd komt erdoor tot rust.

Veel beroemde denkers zweerden bij het maken van lange wandelingen. Albert Einstein wandelde veel, en Friedrich Nietzsche wandelde zelfs 7 uur per dag terwijl hij ondertussen aantekeningen maakte. Hij had geen vertrouwen in mensen die hun denkbeelden zittend opschreven, gebogen over de inktpot.

Fiks dus je lichaam en je geest met de simpelste vorm van beweging: wandelen. Je hoeft helemaal niet naar de klote te gaan met CrossFit of halve marathons te lopen. Niks mis met hard sporten, maar dat zou ik als aanvulling gebruiken. En cover de basics met een impact-vrije vorm van sport doen die ook voor je hoofd heilzaam is.

Ik wandel zelf al jaren, elke dag. Ik loop al meer dan 2 jaar dagelijks 10.000 stappen. Dat is ongeveer een uur en een kwartier. Dat ik altijd loop met Lola onze wheaten terrier, maakt het voor mij makkelijker. Maar als je een kat hebt of in een flat woont, kun je natuurlijk ook zo veel wandelen als je wilt. Doe dat, vooral in deze onrustige tijden.

Tip: geef jezelf om te beginnen een challenge. Ga 1 week lang elke dag 30 minuten wandelen. Zo komt het in je systeem. Grote kans dat je na een week niet meer zonder kan.

Een pure business-tip is dat jij als ondernemer nu kunt kiezen waar je op gaat focussen. Want je kunt nu focussen op je product, of je kunt nu focussen op je marketing.

De allerbelangrijkste functie die jij als ondernemer hebt in jouw bedrijf, is niet het steeds beter maken van je product. Dat denken veel ondernemers wel, en een goed product is ook belangrijk. Maar bij de meeste experts die ik spreek is datgene wat ze verkopen allang goed genoeg.

Dus als je een dienst, een training, een methode of een coaching verkoopt en die is voor 80% goed, ga je dan focussen op de marketing. Probeer niet om naar 81% goed te gaan, of naar 82% goed. En al helemaal niet om naar 100% perfect te gaan.

Je dienst of product nog beter maken gaat er niet voor zorgen dat je meer geld verdient. Alleen maar dat je veel meer tijd kwijt bent. Want de belangrijkste functie die jij als ondernemer hebt in je bedrijf, dat is marketeer.

Mijn tip aan jou daarbij is: ga elke dag een aanbod doen. Ga veel vaker een aanbod doen dan je nu doet. Ik spreek te vaak ondernemers die bijvoorbeeld e-mailmarketing doen, die en misschien 1 keer in de maand of zelfs nog minder vaak mailen. Dat is dus ook het enige moment waarop ze actief een aanbod doen aan hun volgers en aan hun mailinglijst.

In een hoogconjunctuur, zoals waar we tot voor kort in zaten, en na de crisis misschien ook weer, konden sommige ondernemers overleven als ze 1x per maand mailden. Maar zodra het economisch minder gaat, kun je daardoor in de problemen raken. Als je niet vaak genoeg een aanbod doet aan je klanten, zorg je ervoor dat je omzet gaat opdrogen.

2 – Hoe je business simpel overeind blijft in een afbrokkelende markt

In de volgende video krijg je eerst mijn allerbeste tip voor het versterken van je immuunsysteem om jezelf te beschermen.

Geen woo-woo tip over het knagen van rauwe kurkuma-wortels, maar een simpele wetenschappelijk bewezen manier die maar heel weinig ondernemers serieus toepassen.

En je krijgt een business-tip waarmee je in een hoogconjunctuur zoals we die tot een paar weken geleden hadden 25 keer zo veel omzet kunt maken als nu, en die ook in een crashende markt gewoon nog steeds werkt hoewel de cijfers dan wat lager zijn.

Een van de allerbelangrijkste dingen die je nu te doen staan als ondernemer is natuurlijk niet ziek worden, maar ook fit blijven.

Misschien ben je gestrest. Ik vind het zelf ook spannend wat er nu gebeurt. Zorg er daarom voor dat je in deze tijden het allerbelangrijkste doet om je weerstand te vergroten. Er is namelijk 1 ding wat je kunt doen om gezond te blijven dat meer invloed op je gezondheid dan beweging en voeding bij elkaar opgeteld.

Dat ene ding is: goed slapen. Focus daar dus nu op. Van alles wat je nu kunt doen om gezond te blijven, heeft beter slapen dus het meeste effect.

Ik geef in deze video een paar tips die mij geholpen hebben om veel beter te slapen. Als ondernemer heb ik me kort geleden ruim een jaar intensief bezig gehouden met mijn slaap, en met succes. Ik werd bijna dagelijks midden in de nacht wakker, en dat is nu verleden tijd.

Een van de dingen die mij het meest heeft geholpen is: vaste tijd naar bed – vaste tijd opstaan. Een ijzeren ritme. Daar gaan je hersenen heel goed op, want die zijn dol op rust en regelmaat. Niet alleen toen ik in de wieg lag ging ik daar goed op, maar nu ik bijna vijftig ben nog steeds. En dat geldt voor ons allemaal.

Als je beter wilt slapen, gan dan elke avond op dezelfde tijd naar bed, en sta elke ochtend op dezelfde tijd op. Je krijgt dan een ritme waardoor je duidelijkheid en ritme in je planning hebt. Plus dat je veel fitter en uitgeruster bent, en echt kunt knallen overdag. Plus dat het enorm veel doet voor je immuunsysteem dat jou beschermt tegen virussen.

Een tweede tip om beter te slapen, is je lichaam genoeg vermoeien overdag. Veel van ons doen een paar keer per week wat aan sport, en dan word je op zich wel even lekker moe. Maar je doet dat misschien een paar keer per week. De rest van de dagen word je dan eigenlijk gewoon te weinig moe om diep te kunnen slapen.

Ik raad je aan om elke dag te bewegen. Zoals ik gisteren al zei: minimaal 30 minuten wandelen per dag – maar ook een klein beetje krachttraining. Gewoon thuis iets doen met lichaamsgewicht-oefeningen. Bijvoorbeeld squatten, opdrukken en planken dingen. Als je alleen al die dingen doet, een korte, intensieve set van een paar minuten, is je lichaam even lekker belast op zo’n dag.

Van mijn slaapcoach Floris Wouterson heb ik geleerd dat ‘s avonds heel intensief sporten verstorend kan zijn voor je slaap, omdat je dan je lichaamstemperatuur verhoogt. Dus als je intensiever wilt sporten, doe het dan liever in de ochtend dan in de avond.

De business-tip die ik je in deze video wil geven is: ga je klanten vaker e-mailen. Dus als je een lijst hebt van e-mailadressen, ga die dan vaker e-mailen, vooral nu. Maar dit is eigenlijk een advies wat ik je in alle tijden zou geven: hoogconjunctuur, laagconjunctuur, crisis of geen crisis. Op dit moment is hij extra belangrijk, doordat sommige inkomstenstromen nu opdrogen.

Doe in je mails iedere keer een aanbod. Dus ga ze niet bestoken met allemaal tips de hele tijd, zonder eigenlijk een aanbod te doen. Maar stuur gewoon elke dag een leuk aanbod.

Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een webinar dat je gaat geven. Of nodig ze uit voor een andere tussenstap net zoals een webinar, dus iets wat meer helpen is dan een directe sale. Bijvoorbeeld een belafspraak, een video of een intake.

Maak je e-mails info-taining zijn. Dus zorg ervoor dat mensen een goed inzicht van je krijgen, maar ook dat je ze entertaint. Ga dus niet teachen in je e-mails. Want vergelijk maar eens wie er het meeste geld verdienen, zijn dat teachers of entertainers? De teachers verdienen veel minder dan de entertainers. Daar kun je wat van vinden, maar dat is de realiteit.

Dus wat ga je doen in je contentmarketing? Wil je een teacher zijn door de hele tijd tips te geven? Of wil je een entertainer zijn en mensen een glimlach op hun gezicht geven?

Info-tainment is niet alleen grappen maken. Waar het om gaat is dat klanten een emotie voelen als ze jouw e-mail lezen. Je wilt geen geinformeerde klant, je wilt een geëmotioneerde klant. Want die staan veel meer open voor een aanbod wat je ze doet.

Teachen is bovendien voor jou statusverlagend. Niet doen als je bekend wilt komen te staan als de bekendste expert in jouw markt.

3 – Hoe je een snelle manier toevoegt om je expertise te verkopen

Tijdens de corona-crisis kreeg ik een appje van iemand die zei:

“Wij hebben mondkapjes gemaakt van bakpapier.”

Serieus appje.

Als markten instorten dan kun je natuurlijk gekke dingen gaan doen, maar er is een andere manier om jezelf te beschermen die echt werkt.

Een manier waar je geen enkel product of spul voor nodig hebt.

Hij is gratis en voor de meeste mensen toegankelijk. En je kunt hem gebruiken om infectie met virussen te voorkomen. Vooral luchtgedragen virussen zoals het coronavirus.

Je kunt namelijk een natuurlijke verdedigingslinie van je lichaam gebruiken die de meesten van ons te weinig inzetten, zonder dat we het doorhebben.

In deel 3 van mijn mini-training: ‘Hoe je geld verdient in onzekere tijden’ geef ik je die gezondheidstip.

Bescherm je gezondheid, want als ondernemers zijn we de financiële draagbalken onder de economie en jij draagt misschien ook wel je gezin.

In de video geef ik je ook een tip om je business te beschermen. Door iets simpels op je website te zetten waarmee je betalende klanten trekt, zelfs als we in een lockdown zouden terechtkomen.

 

4 – Dit is het enige waar je klanten behoefte aan hebben tijdens een crisis

In de vierde video bespreek ik het enige waar je klanten behoefte aan hebben tijdens een crisis.

En ik geef je een mentale tip die is geïnspireerd op een bericht dat tijdens de corona-pandemie op LinkedIn werd geplaatst door Kees Koolen, een van de oprichters van Booking.

Hij deelde zijn inzichten als ondernemer die eerdere crises heeft meegemaakt. In mijn ogen de belangrijkste daarvan geef ik je mee in dit filmpje.

Plus een business-tip om te voorkomen dat je omzet inkakt.

 

5 – Zo vind je klanten die tijdens een crisis blijven investeren

In deze video zie je een manier om klanten te vinden die blijven investeren.

Een manier die je kunt blijven gebruiken tijdens een economische dip, maar ook daarna als alles weer is overgewaaid.

Het is een manier om met weinig klanten veel omzet te maken.

 

6 – Drie manieren om je in een crisis te onderscheiden als expert

De volgende video gaat over een manier waarop je geld kunt verdienen in jouw markt als dienstverlener, trainer of coach door je expert-status omhoog te krikken.

Ook in economische moeilijke tijden.

Ik laat je daar een simpele manier voor zien, die geen enkel ander bedrijf in jouw markt waarschijnlijk nog echt toepast.

Je hoeft er niet de deur voor uit en het heeft niks met social media te maken.

 

7 – Zes manieren om klanten NU te helpen als expert

De volgende aflevering uit mijn videoserie speciaal voor ondernemers die hun expertise verkopen – ‘Hoe je geld verdient in onzekere tijden’ – gaat over 6 manieren om klanten te helpen op het moment dat je afgesneden bent van de buitenwereld.

 

8 – Hoe je binnen een dag een online training maakt

Dit is de laatste video uit de mini-training. Daarin laat ik je zien hoe je binnen een dag een online training maakt.

Een online training is een van de weinige dingen die je te allen tijde kunt verkopen. Zelfs als buitenshuis de absolute vinkenpleuris uitbreekt. Of binnenshuis, by the way.

Hope this helps!

Meld je hieronder ook even aan voor mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tips:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip, en ontvang direct de Onweerstaanbare Online Marketing Formule:

Tnx, de formule zit in je inbox. En vanaf morgen krijg je elke ochtend een politiek incorrecte marketing-tip. Enjoy!