Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

VIDEO: De 5 grootste copywriting-blunders van ondernemers

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Wat denk je dat de meestvoorkomende copywritingblunders door ondernemers zijn? Ik dit artikel geef ik je 5 hele erge. Echt dingen waardoor klanten gillend wegrennen van je website.

Copywriting-blunder 1: Uitroeptekens

Als ondernemer wil je een beetje nadruk geven aan je woorden. Want je hebt iets belangrijks te vertellen.

Wat ondernemers dan nog wel eens doen is: uitroeptekens achter een zin zetten. Ik zie regelmatig pagina’s met bijvoorbeeld 5 of 6 zinnen erop en dan staat er achter elke zin een uitroepteken. Soms zelfs 2 of 3 uitroeptekens.

Dat is te vergelijken met je stem verheffen tegen een klant. Hoe vaak gebeurt het in gesprek met een klant dat je HARDER tegen die klant gaat praten! OF NOG HARDER!! 2 KEER ZO HARD OF 3 KEER ZO HARD!!! Hoe vaak gebeurt dat?

Dat doe je eigenlijk als je uitroeptekens achter je zinnen zet. Dus doe dat alleen als het echt nodig is. Als je een zin schrijft die je in een gesprek dus ook met extra volume zou uitspreken. Dat is de vuistregel voor het gebruik van uitroeptekens.

Gebruik uitroeptekens dus zelden.

Bekijk ook de video over copywriting-blunders (met gastoptreden van mijn hond Lola :-):

Copywriting-blunder 2: Bijvoeglijke naamwoorden

De tweede copywriting-blunder die ik vaak zie is veel bijvoeglijke naamwoorden zonder dat het bewijs erbij wordt geleverd.

Een voorbeeld. Stel, je bent een spreker op het gebied van Prince2 projectmanagement of zo. En je zet op je website dat je een veelgevraagd spreker bent. Maar je zet er niet bij hoe vaak je dan gevraagd wordt.

Dus je vergeet eigenlijk het bewijs te geven. Op internet is dat dodelijke marketingtaal. Dat trekken je klanten niet.

Marketingtaal kun je vergelijken met woorden die je een beetje probeert op te pompen met een fietspomp. Ze worden wat groter, maar dat is alleen lucht.

Je klanten willen geen lucht, ze willen gewoon bewijs.

Dus als jij een veelgevraagde spreker bent, vertel er dan gewoon bij hoe vaak jij in een jaar spreekt. Hoeveel keer sta je op congressen?

Doe dat zo veel mogelijk als je een bijvoeglijk naamwoord gebruikt: geef het bewijs erbij.

Copywriting-blunder 3: Abstract gedinges

De derde copywriting-blunder die ik zie bij ondernemers is het gebruiken van abstracties. Dat is misschien wel de allerergste.

Bijvoorbeeld een coach die zegt dat ze haar klanten in hun kracht gaat zetten. Of dichter bij zichzelf laat komen. Of die zegt dat ze klanten leert om meer energie te krijgen.

Meer energie krijgen klinkt misschien heel aantrekkelijk voor haar. Omdat ze precies weet wat daar allemaal bij komt kijken. Ze ziet in haar hoofd een film voorbijtrekken. Al die klanten die meer energie hebben gekregen door haar coaching.

Alleen, je website-bezoekers lezen alleen maar: meer energie krijgen. Die zien geen film, want ze waren er niet bij.

Voor lezers komen zulke abstracties leeg over. En ze hebben het ook al duizend keer gehoord bij andere coaches. Het slaat dood.

Dit is een van de redenen dat een supergoede coach vaak een website heeft die dood slaat. Door de abstracties in haar teksten.

Je kunt het ook simpel oplossen. Vertel wat jij in die film ziet. De verhalen van jezelf of je klanten, in geuren en kleuren. Met details. Net zoals je in die film allemaal interessante details ziet.

Bijvoorbeeld dit mini-verhaaltje van mijn klant Ninke van der Leck. Toen ze bij me was voor een Persoonlijke VIP-dag schreven we samen dit stukje copywriting, dat nu op haar homepage staat. Met daarin allemaal details, zodat haar klanten nieuwsgierig worden en doorklikken:

“Ninke van der Leck (1975) is businesscoach voor ondernemers die zichzelf een comfortabel leven gunnen. Ze was een socio-student op kistjes en werd alleenstaande moeder op haar 27ste. Ze ging van werkloos én een chronische ziekte naar happily married met 3 zonen én een 5 Star Business met meer dan 1 miljoen omzet per jaar.”

Copywriting-blunder 4: Praten over processen

De vierde copywriting-blunder zie ik meestal bij dienstverleners. Zij gaan het dan hebben over het proces in plaats van het resultaat.

ls je een dienst verleent dan is er altijd uiteindelijk een resultaat dat je klanten krijgen. Bijvoorbeeld als je klanten traint in agile software-ontwikkeling. Dan is het resultaat uiteindelijk dat ze sneller een software ontwikkelingstraject afronden en dat er minder mankracht voor nodig is.

Dan kun jij ze als trainer in je marketing gaan vertellen over de weg daarnaar toe. Dat je gaat werken met stand-up meetings en korte iteraties en timeboxes.

Je praat dan in processen. Veel experts en dienstverleners doen dat graag. Want ze zijn experts en ze weten er superveel van. Daar praten ze graag over.

Wat hun klanten eigenlijk liever willen weten is: wat is het resultaat? Bijvoorbeeld: hoeveel sneller wordt mijn project afgerond? Hoeveel minder mankracht kost dat? Hoeveel minder geld kost dat? Hoeveel procent van mijn projecten wordt dan op tijd en binnen budget afgerond?

Als je dat vertelt worden klanten hebberig. Daardoor gaan ze ja zeggen.

Beschrijf dus in je copywriting de resultaten, en niet de hele weg er naartoe.

Copywriting-blunder 5: Informeren in plaats van emotioneren

De vijfde en laatste copywriting-blunder is informeren in plaats van emotioneren. Dit is een cultureel dingetje.

In Noord Europa zijn we heel goed in het informeren van klanten over ons product of onze dienst. Perfect uitleggen wat we leveren. Alle details geven. Heel volledig en actueel, dat vinden we belangrijk. Die klant is dus perfect geïnformeerd daarna.

Maar wat je eigenlijk wilt is niet een geïnformeerde klant. Wat je wilt is een geëmotioneerde klant.

Want de beslissing wordt genomen in het onderbewuste brein van je klanten. Daar zit hun instinct, daar zit hun emotie.

Probeer je klanten dus te raken in hun onderbewuste, want dat neemt alle beslissingen.

Dat doe je door emotie op te roepen.

Maar wat doen ondernemers meestal? Informatie geven. Dat is vooral interessant voor het rationele deel van het brein, de neocortex. Die wil nadenken, redeneren, en logische informatie. Alleen neemt de neocortex helaas maar 2 tot 5% van de beslissingen. Terwijl het emotionele brein 95 tot 98% van de beslissingen neemt.

Goede informatie geven is nog steeds belangrijk, maar roep ook emoties op bij je klanten als je wilt dat ze een beslissing nemen.

Dat waren de 5 copywriting-tips. Members van Het Lab krijgen regelmatig een simpele formule van me om hun copywriting te verbeteren. Een gedetailleerd recept om iets te veranderen aan de woorden waarmee je klanten probeert binnen te halen.

Een formule waarvan het resultaat bewezen is kan je omzet fors verhogen, omdat je hem iedere keer kunt gebruiken vlak voor het moment van de climax: als de klant besluit om ja te zeggen. Iedere formule in Het Lab heb ik met succes gebruikt in mijn eigen bedrijf.

De details over het membership vind je hier: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership/

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: