Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Wanneer online teksten niet kort, kort, kort hoeven te zijn

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Stel je voor, je bent in een winkel in gesprek met een verkoper van blinkende keukenapparatuur. Prachtig allemaal, maar je twijfelt nog. Je vraagt hem of de Multimix 3000 niet te groot is voor het maken van kleine porties guacamole.

Dan gebeurt er iets vreemds. De verkoper, die eerst vriendelijk was, antwoordt niet. Hij kijkt je nog even aan en loopt dan weg.

Wanneer online teksten niet kort hoeven te zijn

Een scene uit een absurdistische film! En toch voel je je als klant op websites of webwinkels vaak zo verlaten. Je zit met allerlei vragen en twijfels maar krijgt hierop geen antwoord op de verkooppagina.

Waarom zijn websites hier vaak zo beroerd in? Misschien hebben we elkaar te veel aangepraat dat mensen op internet niet lezen. Dat alles kort-kort-kort moet.

En dat is soms ook zo.

Soms wil je snel een online routineklusje geregeld hebben. Niets is dan vermoeiender dan je heen te moeten worstelen door wollige teksten, die in herhaling vervallen.

Maar als je als klant geïnteresseerd bent in een product, dan wil je er alles van weten. Als ondernemer moet je die klant alles aanbieden wat hem helpt bij zijn beslissing. Hij wil erkend worden in zijn wensen. En hij wil dat jij zijn twijfels wegneemt.

Je productpagina is een verkoopgesprek

Zie je product- of salespagina dus als een verkoopgesprek. Volg je klant in de gedachtenstappen die hij doorloopt.

Spreek je je klanten wel eens? Dan weet je waarschijnlijk wel iets van hun verlangens en twijfels.

Stel, je hebt een restaurant dat ook klanten met dieetwensen wil bedienen. De kans is groot dat jouw gasten je hierover vaak vragen stellen. Worden de glutenvrije pannenkoeken in aparte pannen gebakken? Heb je ook lactose-vrije dressing?

Plaats de antwoorden op dat soort vragen ook op je website. Het helpt klanten over de drempel om die reservering te maken. Dat de pagina hierdoor wat langer wordt, vindt de gerustgestelde klant helemaal niet erg. Het trekt hem over de streep om die tafel voor 4 te boeken.

Twijfels over podcasts weg

Dennis van Leeuwen van Studio Maestro interviewde me over dit onderwerp. Dennis helpt ondernemers met online marketing, bijvoorbeeld met podcasts. Ook hij heeft op zijn website met dit soort vragen te maken. Beginnende klanten hebben allerlei twijfels over podcasts als marketing-tool.

Zijn toekomstige klanten zijn bijvoorbeeld onzeker over hun stem. Dat soort bezwaren neemt Dennis nu weg op de productpagina over podcasts.

Zorg dat ze geen nee meer kunnen zeggen

Er zijn 4 soorten bezwaren die klanten kunnen hebben:

1. Vooroordelen
Klanten geloven soms niet dat je product hun probleem kan oplossen. Verkoop je een nieuw type hardloopschoenen met dunne zolen zonder steun? De eerste vraag van hardlopers zal zijn of dat niet leidt tot blessures. Kom met uitgebreid bewijs dat dit niet zo is.

2. Twijfels over geld
Laat klanten aan het woord die hun investering dubbel en dwars hebben terugverdiend.

3. Zelf-persona’s
Mensen hebben een bepaald beeld van zichzelf. ‘Ik ben geen yoga-persoon.’ Of: ‘Ik ben geen wijndrinker’. Als je die mensen wil overtuigen, moet je hun zelf-persona laten verschuiven.

4. Negatieve ervaringen
Klanten hebben vroeger met vergelijkbare producten of diensten een slechte ervaring gehad. Neem die bezwaren punt voor punt weg.

5. Te weinig informatie
Misschien ontbreken er in je boodschap nog details die voor de klant belangrijk zijn. Denk aan die lactose-vrije dressing.

Door deze 5 soorten bezwaren weg te nemen, wordt je salespagina natuurlijk langer. Maar je helpt klanten hiermee om een beslissing te nemen. Ze worden gerustgesteld en je gaat meer omzet maken met je pagina.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: