Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hoe schrijf je enthousiaste teksten?

Aartjan van Erkel

in Neuromarketing en Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Dit artikel gaat over de allerleukste manier van verkopen.
De allerleukste manier voor jou, maar ook voor je klanten.

Mijn favoriete definitie van verkoop is:

Het overbrengen van enthousiasme van de ene persoon op de andere.

Stel dat je bijvoorbeeld een pitch geeft voor een nieuwe klant of een presentatie voor prospects, en je bent tijdens die presentatie heel lauw.

Je hebt bijvoorbeeld die ochtend ruzie gehad met je vrouw of je puberende kind. Dus je gaat chagrijnig of met weinig energie pitchen.

Dan is de kans niet zo groot dat je die klant binnenhaalt :-).

Maar als jij volle bak enthousiast bent en het helemaal leuk vindt waar jij over praat, dan voelt je klant dat ook meteen.

Klanten voelen jouw enthousiasme in hun buik

De reden dat enthousiasme zo goed verkoopt is dat het onderbewuste van je klant, zijn instinct en zijn emotionele brein, dat enthousiasme oppikken. Je bent je klanten dan niet aan het informeren, maar aan het emotioneren. Ze voelen in hun buik hoe jij erin zit.

Het omgekeerde is ook waar. Klanten voelen het ook als jij diep in je hart niet enthousiast bent. Bijvoorbeeld doordat de concurrent een superieur product heeft. Of doordat je weet dat veel van je klanten eigenlijk niet tevreden zijn.

Je product verkopen is dan lastiger. Je kunt dan misschien beter iets anders gaan verkopen, of kijken hoe je je product, dienst of training kunt verbeteren, zodat je er wel vanuit je hart enthousiast over kunt zijn.

Een leuk voorbeeld van twee personen die iets heel enthousiast kunnen vertellen waardoor hun toehoorders aan hun lippen hangen, zijn twee sprekers van de De Wereld Draait Door University. Erik Scherder, dat is die man die het heeft over de hersenen en het ouder worden. Hij kan daar heel geanimeerd over vertellen. En een andere spreker is bijvoorbeeld Freek Vonk. Hij heeft ook een hele enthousiaste stijl, hij vliegt overal in. Als hij in een kano in het oerwoud zit, dan is hij ook bere-enthousiast. Als hij ‘s nachts wakker wordt en hij richt een zaklampje op zichzelf, zelfs dan is hij enthousiast.

Hoe schrijf je enthousiaste teksten?

Hoe laat je nou je enthousiasme terugkomen in de teksten op je website? Je kunt volle bak enthousiast voor een camera gaan staan, maar als je gaat typen vanachter je toetsenbord, dan voelt het vaak heel anders.

Een goede manier om enthousiast te schrijven is van tevoren helemaal naar dat enthousiasme toe gaan. Je gaat je concentreren of je gaat enthousiaste reacties lezen van klanten die hebben gereageerd op een enquête, klantevaluaties of reacties op Trustpilot. Zodat je zelf even voelt hoe gaaf het is wat je verkoop. Hoe tevreden klanten ermee zijn. Hoeveel ze eraan hebben. Hoe leuk ze het vinden om met jou te werken. Ga dat eerst weer even heel goed voelen.

Je kunt ook een kwartier gaan mediteren. Even in kleermakerszit op de grond voelen hoe het ook alweer is. Je gaat naar de meest enthousiaste klant die je hebt, de klant met de beste resultaten of de klanten die het leukst hebben gereageerd op wat jij te verkopen hebt. Even teruggaan naar die herinneringen en dat weer helemaal goed voelen. Als je dat gedaan hebt en je bent weer in contact met je enthousiasme en het enthousiasme van je klanten, ga dan schrijven over je product of voor je nieuwsbrief.

Zet je onderbewuste aan het werk

Als je het onderbewuste aan het werk wilt zetten, maak dan een geluidsopname van jezelf. Spreek uit wat je eigenlijk had willen schrijven.

Zet dus de spraakrecorder aan op je telefoon of een appje op je laptop, en ga gewoon praten.

Vertel wat je zo gaaf vindt aan je product of wat een enthousiaste klant zei. Of doe alsof je een pitch aan het geven bent of een klant aan de telefoon hebt. Ga echt in je enthousiasme zitten.

Enthousiasme is een heerlijk gevoel. Zoek dat gevoel op.

Enthousiast vertellen is vaak makkelijk als je niet wordt afgeleid door een toetsenbord of beeldscherm. Laat die tekst uittypen. Je hebt dan een basistekst. Die ga je niet letterlijk zo op je website zetten, maar je gaat de mooiste zinnen oogsten.

Streep met een markeerstift aan welke zinnen jou het meeste raken, en die kloppen bij hoe jij het voelt. Die zet je op je website.

Je hebt nu een superenthousiaste tekst. Dit is de meest aanstekelijke vorm van verkoop. Klanten krijgen daardoor een emotionele klik met je.

Veel succes!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: