Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo overtuig je twijfelende klanten

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Twijfels bij klanten kunnen voortkomen uit negatieve ervaringen uit het verleden. Het lijkt misschien lastig om klanten te overtuigen die afgeknapt zijn bij je concurrent. Maar die twijfels kunnen je ook veel klanten opleveren. Ik geef je twee leuke voorbeelden van Nederlandse bedrijven die hun hele merk hierop hebben gebouwd.

overtuig-twijfelende-klanten

Als klanten ooit negatieven ervaringen hebben gehad met het type product of dienst dat jij verkoopt, kunnen ze daardoor nu huiverig zijn om geld bij jou te investeren. Hun slechte herinneringen zijn een obstakel. Dat maakt het lastig voor ze om er vertrouwen in te hebben dat hun resultaten dit keer anders zullen zijn.

Internetbureau zonder nerds

Een klant van mij die daarmee te maken heeft is Netvlies, een internetbureau uit Breda dat onder andere websites, webapplicaties en intranetten bouwt voor klanten. Een van de eigenaars van Netvlies is Jochem. Hij vertelde me dat sommige van zijn opdrachtgevers bij hem kwamen met verhalen over andere bureaus die een website voor ze hadden gebouwd, waarbij ze hadden moeten samenwerken met medewerkers van het bureau die wel goed waren in programmeren en ontwerpen, maar helaas minder goed in communiceren.

Klanten hadden door hun slechte ervaringen een bezwaar tegen internetbureaus gekregen. Ze hadden nog altijd in hun hoofd dat bij zulke bureaus veel nerds werken die vooral in techniek geïnteresseerd zijn en weinig begrip hebben voor de business-kant van het bedrijf.

Iedereen die weleens een website heeft opgeleverd gekregen die technisch prima werkte maar die niet paste bij de identiteit van het bedrijf, weet hoe dat voelt.

Jochem en zijn compagnons doen daarom een selectie aan de poort bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Ze zoeken mensen die weliswaar gek zijn van techniek, ontwerp of marketing, maar die ook goed kunnen praten. Dat is op hun nieuwe website ook meteen te lezen voor klanten, want Netvlies noemt zichzelf daar een internetbureau met ‘42 communicatieve vakidioten met 18 jaar ervaring in complexe online projecten’.

Slim: door hun medewerkers te omschrijven als ‘communicatieve vakidioten’ bestrijdt Netvlies een bezwaar dat opdrachtgevers soms hebben tegen internetbureaus, veroorzaakt door negatieve ervaringen uit het verleden.

Fitnessen zonder omkleden

Een innovatief concept dat is ontwikkeld om een oplossing te bieden voor op negatieve ervaringen die veel klanten in een bepaalde markt hebben gehad, is Fit20. De fitness-centra van Fit20 bieden een vorm van krachttraining aan die vrij is van alle beruchte nadelen die traditioneel kleven aan fitness. De negatieve ervaringen die mensen in het verleden gehad kunnen hebben met fitness-centra zijn:

  1. Trainen in het zicht van andere mensen die veel gespierder zijn dan jij, wat demotiverend is. (Ze zijn ook nog eens veel jonger en knapper).
  2. Twee of drie keer moeten trainen per week om merkbaar sterker te worden, waar veel zelfdiscipline voor nodig is. En een tijd die het kost!
  3. Sportkleding moeten dragen, die mooi staat bij mensen met een gespierd lichaam maar niet zo flatterend is als je teveel buikvet hebt.
  4. Voor en na iedere training tijd kwijt zijn met omkleden.
  5. Douchen in gemeenschappelijke doucheruimtes, die soms vies zijn.

In zijn marketing belooft Fit20 een ervaring die op alle vijf punten beter is dan wat mensen eerder meegemaakt hebben:

  1. Een-op-een trainen met een personal trainer zonder andere mensen erbij, waardoor je niet geconfronteerd wordt met de resultaten van anderen die meer gevorderd zijn. (En ook niet met hun veel te slanke, gespierde lichamen).
  2. Maar één keer per week hoeven trainen, vaker is niet toegestaan. Je traint ook maar een korte tijd: 20 minuten.
  3. De training is zo kort dat het lichaam geen tijd heeft om flink op te warmen, waardoor je nauwelijks zweet. Sportkleding dragen is daarom niet nodig.
  4. Omkleden van tevoren en achteraf is niet nodig. Als je wilt kun je zelfs in pantalon en overhemd trainen.
  5. Doordat je nauwelijks hebt gezweet, hoef je na afloop niet te douchen.

Waaraan twijfelen jouw klanten?

Bedenk eens wat voor negatieve ervaringen jouw klanten gehad kunnen hebben in jouw markt, die op dit moment beïnvloeden hoe ze tegen jou aankijken. Dat kunnen ervaringen zijn met jouw bedrijf of jouw product, of ervaringen bij je concurrenten.

Als je bijvoorbeeld coaching verkoopt, kun je te maken krijgen met klanten die een negatieve ervaring uit het verleden hebben gehad met een andere coach. Het kan bijvoorbeeld zijn dat klanten destijds door hun coach zijn begeleid om van een bepaald probleem af te komen, zoals een burn-out of overgewicht, maar dat de coaching in hun ogen niet gewerkt heeft omdat ze nog steeds dat probleem hebben.

Er is dan voor jou werk aan de winkel. Ze geloven op dit moment niet meer in coaching.

Help je klanten van dat bezwaar af. Laat zien dat je precies snapt wat hen tegenhoudt. Geef details over jouw methode die sneller werkt, jouw resultaten die blijvender zijn, of jouw klanten die tevredener zijn. Lever het bewijs, bijvoorbeeld met testimonials van enthousiaste klanten, statistieken en onderzoeksresultaten.

Veel succes!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: