Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Laat je tekst eens bloeden

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Neuromarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Denk eens terug aan de laatste keer dat je met een groepje vrienden of familie in de kroeg zat. Wat waren toen de momenten waarop iedereen aan de lippen hing van degene die iets aan het vertellen was? Waarschijnlijk was dat toen iemand vertelde over iets spannends dat hem is overkomen.

“Weet je wat míj vorige week gebeurde? Ik reed woensdagavond in het donker op de snelweg, en de regen kwam met bakken naar beneden. Zie ik op een gegeven moment opeens alle remlichten aangaan van de auto’s die voor me rijden. Dus ik ga ook vól in de remmen en hoop maar dat de auto niet gaat slippen door de regen. Op dat moment kijk ik even in mijn achteruitspiegel. En weet je wat ik aan zie komen? Een vrachtwagen achter me, op volle snelheid, die op me komt inrijden. Die heeft niet gezien dat er wordt geremd!

Ik zie die grote koplampen op me afkomen. Ik versteen. Helemaal verlamd zit ik achter het stuur. Dit is het einde, dacht ik nog. Ik word nu verpletterd. Ik kon niet naar de vluchtstrook sturen om te ontsnappen, want ik reed op de linkerbaan. Ik knijp in mijn stuur, doe mijn ogen dicht en wacht op de klap.

klanten-bloeden

Maar er komt geen klap, alleen een gierend lawaai. Als ik mijn ogen weer open doe, zie ik die vrachtwagen in mijn spiegel half slippend tot stilstand komen. Ik zweer je, hij stopte op één meter afstand van mijn bumper!”

Waarom hangt iedereen aan je lippen als je zoiets vertelt? Dat komt doordat het verhaal gaat over een probleem. Problemen maken onze instincten wakker, en daarom trekken ze direct onze aandacht.

Als we horen over een probleem of als we slecht nieuws krijgen, is onze aandacht meteen getriggerd. Vooral als het gaat over onszelf, of over familieleden, maar dat hoeft niet eens. Slecht nieuws scoort sowieso altijd beter dan goed nieuws. De media weten dat, en daarom staat er veel meer slecht nieuws dan goed nieuws in de krant. “If it bleeds, it leads”, is een oude Amerikaanse journalistenwijsheid.

Er zijn mensen die daar moeite mee hebben, en die graag meer goed nieuws zouden willen lezen. Maar de realiteit is: goed nieuws heeft weinig nieuwswaarde. De meeste kranten en nieuwsprogramma’s blijven daarom vooral over slecht nieuws berichten. Als je de homepage van een nieuwssite of de voorpagina van een krant bekijkt, zie je dat de meeste nieuwsfeiten over problemen gaan.

Op het moment dat ik dit schrijf, staan er op nieuwswebsite Nu.nl 55 nieuwsberichten, waarvan er 38 over een probleem gaan en 17 over iets positiefs of neutraals. Op Volkskrant.nl staan 45 nieuwsberichten op de homepage, waarvan er 34 over slecht nieuws gaan en 11 over positief of neutraal nieuws. In mijn steekproefje bij deze twee websites is dus 70 a 75% van alle berichten slecht nieuws.

Laat je tekst eens bloeden, en vertel expliciet over de problemen die je klanten hebben.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly