Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

De 10 grappigste productdemonstraties op internet

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Albert Einstein heeft iets slims gezegd dat je kunt gebruiken om je website overtuigender te maken:

Example isn’t another way to teach. It’s the only way to teach.

Dus: als je klanten wilt overtuigen dat je product of dienst goed is, demonstreer dan dat het werkt. De beste productdemonstraties geven je website een OMG WTF effect. Het zijn onweerstaanbare filmpjes!

In dit artikel geef ik je 10 voorbeelden van bedrijven die dit extreem overtuigend doen. Sommige zijn om te gillen van het lachen, en van eentje kreeg ik de tranen in mijn ogen.

Plus: een aantal tips hoe je zelf een overtuigende productdemonstratie geeft op je website, zelfs als je geen megabudget hebt.

De 10 grappigste productdemonstraties op internet

Productdemonstratie van Febreze demonstreert deodorant voor kleding

Febreze is een spray tegen ongewenste geurtjes in kleding en schoenen. Stel je maar een puber voor die 2 dagen na een sportwedstrijd de rits opentrekt van zijn sporttas. Ze claimen dat de ongewenste geur daadwerkelijk geneutraliseerd wordt, in tegenstelling tot andere producten die stank alleen maar overheersen met een andere geur.

Om dit te demonstreren ging Febreze op zoek naar de sport waar je het meest van gaat meuren. En kwamen uit bij worstelen. Strak zittende pakjes, hoge schoenen, jockstraps om je zwetende ballen te beschermen 🙂 Er werd een hilarisch experiment uitgevoerd met het Azerbeidjaanse worstelteam tijdens de Olympische Spelen in Londen. Met dank aan de nietsvermoedende voorbijgangers die meewerkten als proefpersonen:

Productdemonstratie van afwasmiddel

Dawn afwasmiddel ontvet zó sterk dat ze er vogels mee schoonmaken na een olieramp. De video is nogal Amerikaans, maar wel verrekte overtuigend:

Productdemonstratie van een aluminium bedrijfswageninrichting

Je laat vast wel eens een monteur komen om iets in huis te repareren. Die komen dan vaak met een bestelbus vol gereedschap en onderdelen. Aluca is een bedrijf dat zulke bestelbussen inricht. Met aluminium kasten en laden zodat er veel schroeven en moeren en tangen in passen.

Wat is het goedkope alternatief voor zo’n bedrijfswageninrichting van aluminium? Nou, zelf kasten en laden knutselen van hout. Dat gaat best goed, totdat je een aanrijding krijgt… Bij een frontale botsing krijgt de monteur dan namelijk een paar honderd kilo stalen gereedschap en onderdelen in zijn nek.

Een briljante, simpele productdemonstratie is dus een crashtest. Links zie je de bestelbus met houten kasten en laden, rechts zie de bestelbus met aluminium:

Productdemonstratie: hoe irritant het is om scheermesjes te kopen

Scheermesjes liggen meestal achter slot en grendel in de winkel of de supermarkt. Irritant dat je altijd iemand moet gaan zoeken die de sleutel heeft. Dollar Shave Club lost dit probleem op voor mannen, door ze elke maand een nieuw voorraadje scheermesjes te sturen. Hun commercial is erg grappig, net als al hun andere video’s op internet trouwens:

Productdemonstratie van Minecraft door vlogger Enzo Knol

Als je een meesterlijk product hebt, hoef je zelf gen productdemonstratie op te nemen. Dat doen de gebruikers voor je, omdat ze het cool vinden. Gouden marketing, zeker als het een populaire vlogger is. Enzo Knol is op dit moment Nederlands meest bekeken YouTuber, vorig jaar had hij 214 miljoen views op zijn YouTube-kanaal. Het enige dat hij doet: elke dag om 16u een vlog en om 19u een Minecraft-video publiceren. Best leuke gratis marketing voor videogame Minecraft

Productdemonstratie van een vrachtwagen

Een Volvo vrachtwagen stuurt heel nauwkeurig. Daardoor veroorzaken ze minder schade en ongelukken. Het sturen wordt perfect gedemonstreerd in deze video met knokfilm-acteur Jean Claude van Damme:

Productdemonstratie van een blender

Blendtec maakt belachelijk sterke blenders. Die dingen vermalen echt álles.
En dat demonstreren ze dus, op video. Ze gooien er geen mango of ananas in, maar bijvoorbeeld… de nieuwste Apple Watch:

Ook een glazen flesje frisdrank blenderen is simpel:

Een golfclub? Makkie:

Productdemonstratie van een beenprothese

Ossur verkoopt protheses. Geen spannend product zou je zeggen. Totdat je ziet hoe een schattig jochie er voor het eerst op loopt. Ik schoot vol.

Productdemonstratie van Coolblue

Coolblue bezorgt bestellingen heel snel. Morgen al, of zelfs vandaag nog. Om dat punt te maken werd deze commercial opgenomen. Ik moest keihard glimlachen:

Productdemonstratie van de GoPro action camera

Tot slot mijn persoonlijke favoriet. GoPro is zo’n videocamera die je op je helm bindt bij het mountainbiken of wild water kanoën. Zulke video’s zijn best leuk, maar deze is verrassender en komt daardoor extra binnen. De toeristen in dit filmpje schrikken zich kapot als een vogel even meehelpt om het product te demonstreren:

Zo geef je zelf een overtuigende productdemonstratie op je website

  • Maak een pijnlijk punt over de concurrentie (zoals de scheermesjes van Dollar Shave Club)
  • Laat je klanten zien: dit maak je nu mee, en dit maak je straks mee als je deze investering hebt gedaan (zoals de crashtest van Aluca). Want klanten vragen altijd zich af: waar vind ik onomstotelijk bewijs dat dit echt gaat gebeuren?
  • Demonstreer niet zelf, maar vraag klanten om dit te doen en daar een video van te maken. Laat ze vertellen wat ze vinden van het product. Zet de leukste video’s op je Facebook-pagina en je YouTube-kanaal. Dat vinden klanten fantastisch, en ze gaan het filmpje doorsturen aan iedereen die ze kennen.
  • Hou YouTube in de gaten: soms plaatsen klanten spontaan video’s over je product. Leuke video’s mag je doorplaatsen op je website en je Facebook-pagina.
  • Zorg voor emotie in je video. Je merkt hoe leuk het is om dit soort filmpjes te bekijken. Dat komt doordat je emotionele brein wordt geactiveerd door grappige en ontroerende filmpjes. Bijvoorbeeld die gore video van Febreze, of het schokkende filmpje van Aluca. Daarom gaan ze soms ook viraal. Probeer het meest emotionele moment te pakken op video, zoals Ossur met het jongetje dat voor het eerst loopt op zijn beenprothese.

Ken jij nog een andere grappige video over een product? Zet hem hieronder in de reacties alsjeblieft!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: