Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zeg nooit welkom

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Het kopje ‘Welkom’ op een homepage kun je vergelijken met een welkomstmat bij de voordeur. Goed bedoeld, maar andere dingen werken eigenlijk beter.

Ik geef je 4 tips om bezoekers wél het gevoel te geven dat ze welkom zijn op je homepage.

welkom-deurmat

Lees welke kopteksten je site gebruikersvriendelijker maken, en beter vindbaar in Google.

 

Waarom welkom zeggen eigenlijk niet nodig is

Website-eigenaars zijn beschaafde mensen. Als je de moeite neemt om hun website te bezoeken, heten ze je graag keurig netjes welkom. Vaak zelfs met de grootst mogelijke chocoladeletters op hun homepage.

Maar met welkomstkopjes is iets vreemds aan de hand. ‘Welkom op de website van bedrijf X’. Wat zegt dat zinnetje eigenlijk?

Twee dingen: je bent nu op de website van bedrijf X en je bent op die website van harte welkom. Maar wist de bezoeker dat allebei niet allang? Je had hem toch al verteld dat hij op jouw website was aangekomen? Daarom heb je namelijk dat logo en die bedrijfsnaam boven aan de pagina gezet. En hoeveel websites ken je waar de bezoeker niet welkom is?

Er zijn maar een paar Nederlandse webshops waar je uit religieuze overwegingen één dag in de week echt niet welkom bent. Babypark en Kinderwagen.nl zijn bijvoorbeeld gevestigd op de Veluwe, een streng protestants-christelijk gebied. Zij verkopen nee op zondag: op de homepage wordt meegedeeld dat de webwinkel die dag dicht is.

Je welkom voelen komt niet door het woord welkom

Gasten die je thuis ontvangt, voelen zich echt niet welkom doordat je een kokosmat met ‘welkom’ erop bij de voordeur hebt liggen of doordat je ‘welkom’ zegt. Het welkome gevoel komt veel eerder door de manier waarop je ze behandelt. De omhelzing als ze over de drempel stappen. De geur van versgezette koffie uit de keuken. De zachte muziek in de woonkamer.

Zo werkt het ook op een website. Zég dus geen ‘welkom’, maar zorg dat het zo vóélt. Bezoekers voelen zich welkom op je site als ze merken dat je aandacht hebt gehad voor alle details. En dat je snapt wat hen beweegt. Bijvoorbeeld als ze:

  • snel vinden wat ze zoeken
  • direct zien wat ze moeten doen
  • weinig hoeven te lezen en te wachten
  • meer krijgen dan ze verwachten
  • de beste deal en service krijgen
  • hun gegevens veilig bij je kunnen achterlaten
  • je site ook kunnen gebruiken als ze slechtziend zijn
  • gepersonaliseerde informatie krijgen op basis van hun vorige bezoek

Schrijf geen welkom maar een informatief tekstje

Een welkomstwoord op een homepage kost veel van de schaarse ruimte en aandacht. Daardoor kunnen er dingen onderbelicht blijven die eigenlijk belangrijker zijn.

Op een website die ik vond, staat het logo van de Open Universiteit Nederland. Een van de eerste dingen die je leest is het kopje ‘Welkom op deze website’. De eerste indruk die je hier krijgt is: dit is de algemene website van de Open Universiteit. Alles wijst daarop: de kopjes, de horizontale balk met het logo, de navigatiemenu’s.

Toch is dit niet de website van de Open Universiteit, maar een website waar gratis zelfstudiemateriaal wordt aangeboden. De bezoeker die deze website niet kent, wordt dus op het verkeerde been gezet en dat komt onder andere doordat in het welkomstkopje beter iets anders had kunnen staan dan ‘Welkom op deze website’.

Een kopje als dit zou direct duidelijkheid geven: ‘Gratis zelfstudiemateriaal’. Liefst in wat grotere letters dan de overige kopjes op de pagina, en geplaatst in de witruimte bovenaan, twee kolommen breed.

Er zijn heel wat websites die op hun homepage de nadruk leggen op het welkom heten van bezoekers. Als je in Google ‘welkom op de website van’ intypt, krijg je ruim 148 miljoen zoekresultaten. Je bent dus heel wat websites te slim af als je iets nuttigers dan ‘welkom’ op je homepage zet.

Schrijf liever in zo weinig mogelijk woorden wat je site precies inhoudt, en wat hem anders maakt dan alle andere sites. Zo’n informatief tekstje beantwoordt meteen twee belangrijke vragen die je bezoeker heeft als hij voor het eerst op je homepage aankomt.

Google snapt je website beter als je geen welkom zegt

Je welkomsttekst herschrijven geeft je de kans om in de paginakop op de homepage zoekwoorden te gebruiken die geïnteresseerden in Google zouden kunnen intypen. Dit is een van de makkelijkste dingen die je kunt doen aan zoekmachineoptimalisatie.

De paginakop aanpassen op de homepage kan verschil maken voor je posities in Google. Want die tekst is voor Google een belangrijke indicatie van de inhoud van de hele website. Zorg dus dat er in de paginakop heel specifieke woorden staan die vertellen waar je website over gaat. Dat maakt je homepage veel duidelijker, voor bezoekers én zoekmachines.

Als je een geboortekaartjes-website hebt, verwelkom bezoekers dan niet met ‘welkom’, maar met een informatieve kop waar ook nog eens zoekwoorden in voorkomen die de website beter vindbaar maken in Google. Bijvoorbeeld met de kop ‘Grootste Aanbieder & Drukker van geboortekaartjes in Nederland’. Dan beantwoord je meteen een paar belangrijke vragen:

  • Wat is dit voor een website? (Ik kan hier geboortekaartjes laten drukken.)
  • Waarom moet ik op deze website zijn en niet ergens anders? (Omdat dit de grootste van Nederland is.)

De kop bevat woorden en woordcombinaties waarop de doelgroep zou kunnen zoeken:

  • drukker
  • geboortekaartjes
  • drukker geboortekaartjes
  • aanbieder geboortekaartjes
  • grootste drukker van geboortekaartjes

Veel succes!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: