Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Usability-probleem nummer 1 op websites

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Het grootste usability-probleem op websites is superbasic. Het is zó simpel, dat het over het hoofd wordt gezien door ondernemers.

Een ernstige fout, want je klanten snappen je site daardoor niet goed.

Grote organisaties maken deze fout ook. Echt niet te geloven: ik had er vanochtend binnen een halfuur 10 gevonden.

usability-probleem-websites

Dit is de fout die zo veel sites maken: de website maakt niet duidelijk wat de organisatie doet.

Misschien denk je: bij mij zit dat wel goed. Dat denken de meeste ondernemers namelijk. Toch hebben veel websites die ik tegenkom dit probleem. Die van jou dus ook waarschijnlijk.

Dit is misschien wel het allergrootste usability-probleem op internet.

Zo was ik in 2011, 2012 en 2013 jurylid bij de Usability Awards Belgium. Dat was een prijs voor gebruikersvriendelijke websites. Van de shortlist van 20 bekende websites waren er elk jaar ongeveer 15 die niet duidelijk genoeg maakten wat ze doen.

10 grote organisaties die deze usability-fout maken

Deze 10 bedrijven en organisaties in Nederland en daarbuiten maken op hun homepage niet duidelijk wat ze precies doen. Er zitten bizarre voorbeelden bij!

Ik had ook 10 ondernemerswebsites kunnen laten zien, maar dat is voor die ondernemers niet zo leuk 🙂

1. FIFA

Kijk bijvoorbeeld eens naar de homepage van de FIFA: de wereldvoetbalbond. Die is nog net zo onduidelijk als 5 jaar geleden toen ik ook al eens over deze usability-fout schreef.

Usability FIFA homepage

Dit mankeert er aan de usability van de FIFA-homepage:

  • Nergens staat dat het de site is van de wereldvoetbalbond
  • Nergens een foto van een voetbal
  • Geen foto van een voetbalwedstrijd
  • Geen foto van een groen voetbalveld

Ook niet als je helemaal naar beneden scrollt.

Zelfs de mysterieuze naam Fédération Internationale de Football Association staat nergens.

Hoe kunnen we nu zeker weten dat dit een wereldwijde sportbond is? Dat het hier over voetbal gaat? Dat op deze site met ‘football’ geen American football maar ‘soccer’ bedoeld wordt? Dat dit niet de site van de FIFA Playstation-game is?

We verwachten dat we goed zitten, maar tekst en beeld op deze pagina helpen niet echt mee om het zeker te weten.

2. ABN AMRO

Ik check de site van de ABN AMRO bank al jaren van tijd tot tijd, omdat het een nogal bizar voorbeeld van dit probleem is. Op de homepage van ABN AMRO komt namelijk het woord ‘bank’ niet voor.

Geloof je niet? Kijk maar:

Usability ABN AMRO homepage (klik om te vergroten)

3. NS

NS staat natuurlijk voor Nederlandse Spoorwegen. Weten Nederlanders. Maar: weten Belgen dat ook?

Om het te testen vraag ik af en toe aan Nederlanders of ze de naam weten van de Belgische spoorwegen. De meesten zeggen nee. Het is NMBS, en ik moest het nu ook weer opzoeken want ik ga naar België meestal met de auto.

Het is dus gebruikersvriendelijk als de NS op zijn homepage zet dat ze de Nederlandse Spoorwegen zijn. Samen met een foto van een trein zou dat heel duidelijk zijn voor gebruikers, ook voor buitenlandse reizigers.

Maar nee, ‘Nederlandse spoorwegen’ staat nergens op de homepage van de NS. Zelfs het woord ’trein’ staat nergens. Ook geen foto van een trein.

Ik verzin dit niet, hoor 🙂
Kijk:

Usability NS homepage (klik om te vergroten)

 

Website meteen ook maar eens responsive maken, NS? 🙂

4. Oerol

Het unieke locatietheaterfestival op het waddeneiland Terschelling.

Maar staat dit met zoveel woorden op de homepage van Oerol?

Neen:

Usability homepage Oerol (klik om te vergroten)

De websitebezoekers die Oerol niet kennen moeten er dus naar raden wat Oerol is. Niet zo handig voor de kaartverkoop en de naamsbekendheid.

Ik ben trouwens dol op Oerol en heb al 7 edities bezocht.

5. Chevron

Een grote multinationale oliemaatschappij. Wikipedia omschrijft Chevron zo: ‘an American multinational energy corporation’.

En nee, dat staat niet met zoveel woorden op de homepage. Die foto’s helpen ook niet echt mee:

chevron-homepage

6. Arriva

Arriva doet personenvervoer. Ze hebben in Nederland bussen en treinen rijden.

Maar helaas komen de woorden bus, trein en personenvervoer ook weer niet voor op de homepage. En zie jij een foto van een bus of een trein? Ik ook niet 😉

Usability Arriva (klik om te vergroten)

7. Bing

Deze is ook opmerkelijk. De zoekmachine van Microsoft doet maar 1 ding. Maar dat ene ding staat niet als woord op de pagina: het woord Zoeken ontbreekt. Er staat alleen een pictogram:

Bing homepage (klik om te vergroten)

8. Unilever

Dat Unilever een ‘multinationale onderneming op het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen’ is  – de omschrijving van Wikipedia – staat nergens op de homepage. Uit het beeldmateriaal blijkt dit ook niet.

Sterker nog: als we afgaan op de eerste indruk van de homepage dan is Unilever de eerste Olie Blend Bar ter wereld in Rotterdam:

Unilever homepage (klik om te vergroten)

 

De site van Unilever is trouwens ook nog niet responsive.

9. GVB

GVB staat voor Gemeentelijk VervoerBedrijf. Het GVB is het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf. De bedrijfsnaam dekt de lading dus al niet echt lekker, maar okee 🙂 Erger is: de homepage doet dat helaas ook niet.

We lezen weer nergens wat ze doen en uit de foto blijkt het ook niet echt:

GVB homepage usability (klik om te vergroten)

De openbaarvervoerbedrijven van Rotterdam en Den Haag maken trouwens precies dezelfde fout op hun website.

10. AkzoNobel

Een chemisch bedrijf gespecialiseerd in verven en lakken.

Dat staat ook weer niet op de homepage, en zie jij een potje verf of een kwast? Nee, ik ook niet:

Usability homepage AkzoNobel (klik om te vergroten)

 

Ook AkzoNobel heeft nog geen responsive website. Hij doet het dus niet zo goed op smartphones en tablets.

Maar iedereen kent deze bedrijven toch?

Je zou kunnen denken: iedereen kent deze bedrijven, dus die hoeven niet op hun website te zetten wat ze doen.

En je denkt misschien ook: mensen komen meestal via Google op die website terecht, dus ze hebben op de zoekresultatenpagina kunnen zien naar welke site ze gaan.

Je hebt een punt. Maar stel je deze alledaagse situatie dan eens voor:

Je neemt elke ochtend de trein naar je werk in Amsterdam. Elke dag om 8.02 uur de intercity op spoor 5. Vandaag kom je met een rood hoofd aangerend op het perron, want je bent te laat. Er staat een intercity te wachten. Je hoort het fluitje. De deuren gaan zo sluiten! Je trekt een sprint. Net op tijd spring je naar binnen. Snel kijk je op de elektronische borden boven het perron. Is dit de goede trein? Je wilt niet per ongeluk de trein naar Maastricht pakken want je hebt een belangrijke meeting. De borden zijn blanco. Er is een storing! De deuren beginnen al dicht te gaan. Je vraagt haastig aan een vrouw in de trein: “Is dit de trein naar Amsterdam?” Ze antwoordt ja, en je ontspant. Gehaald!

Dit is te vergelijken met wat je websitebezoekers meemaken. Die komen aan op je website en willen gewoon even zeker weten: zit ik in de juiste trein? Ook al komt hij via Google, via een link of heeft hij je website rechtstreeks in de browser ingetypt.

We hebben allemaal meegemaakt dat we verkeerd uitkomen nadat we op een link hebben geklikt. Daarom vinden bezoekers het heel fijn als een website direct alle twijfel wegneemt en 100% duidelijk is.

Zo maakt je homepage 100% duidelijk wat je doet

Voorkom dat jouw website bij al die onduidelijke websites hoort. Tips om aan bezoekers direct duidelijk te maken wat je doet:

  • Zet een tagline bij je logo
  • Zet je bestverkopende producten of productcategorieën in je navigatiebalk
  • Zet informatiedragende foto’s op de pagina: beelden die helpen om de vraag ‘Wat is dit voor website?’ te beantwoorden. Pas op voor sfeerfoto’s die geen informatie dragen. Als je keukens verkoopt, laat dan keukens zien. Niet alleen maar foto’s van lekker uitziende gerechten en mooie mensen die bij kaarslicht dineren. Keukens!

Doe je het niet voor usability, doe het dan voor SEO

Vind je de 10 websites hierboven eigenlijk duidelijk zat? Of denk je dat jouw website duidelijk zat is? 😉

Dan is er nog een andere reden om extra duidelijk op je homepage te zetten wat je bedrijf doet. Die reden is SEO, zoekmachine-optimalisatie. Je hebt namelijk kans dat Google je site hoger gaat ranken op de woorden en beelden die je toevoegt.

Dit werkt vooral als je géén grote bekende organisatie bent die toch al goed scoort in de zoekmachines. Juist ondernemers en MKB-bedrijven hebben dit SEO-voordeel, doordat Google veel minder over je bedrijf weet.

Voorbeelden van homepages met een goede usability

Gelukkig vind ik af en toe ook heel duidelijke websites. Bedrijven die meteen duidelijk maken wat ze doen zijn bijvoorbeeld:

Gazelle

Usability homepage Gazelle (klik om te vergroten)

Gazelle maakt fietsen. Ik zie inderdaad foto’s van fietsen, een paar keer het woord ‘fietsen’ en een widget om de ideale fiets te vinden. Duidelijk.

Baderie

Usability Baderie homepage (klik om te vergroten)

Baderie verkoopt badkamers. We zien het woord badkamer een paar keer, en ook douchen, baden, toilet, wastafels, kranen. Yes!

Boskalis

Dit is jammer. Baggerbedrijf Boskalis had een paar jaar geleden een duidelijke homepage:

Usability oude homepage Boskalis (klik om te vergroten)

Baggeren & Grondverzet. Je kan maar duidelijk wezen 🙂

Helaas is de website vernieuwd. Nu staat er deze tekst:

Nieuwe Boskalis homepage (klik om te vergroten)

Creating New Horizons. Volkomen duidelijk natuurlijk. Niet.

Zonde van Boskalis. Ze waren een van mijn favoriete goede voorbeelden, maar met deze homepage niet meer…

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: