Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo heb je geen last meer van concurrenten

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Stel: jij verkoopt iets dat veel anderen ook verkopen.

Er zijn weinig écht grote verschillen tussen jou en je concurrenten.

Dan heb je het in de huidige economie misschien wel zwaar:

  • Er kloppen minder klanten aan
  • Ze willen een lagere prijs betalen
  • Ze geven minder uit

Concurrenten

Je bent dan waarschijnlijk iets vergeten te doen.

Je hebt je klanten iets niet verteld, waardoor ze nu minder snel voor jou kiezen.

Wat je vergeten bent:
Je concurrenten uitschakelen.

Concurrenten uitschakelen is een copywriting-techniek.

In dit artikel leg ik uit hoe die techniek werkt, want dit is een slimme manier om je website en je marketing overtuigender te maken.

Je hoeft je product er namelijk niet voor te veranderen. Je verandert alleen iets heel belangrijks aan wat je ZEGT over je product.

Ondernemers en bedrijven die hun concurrenten niet hebben uitgeschakeld, kun je vaak makkelijk herkennen:

  • Ze zakken met hun prijs
  • Hun website claimt voordelen van hun product terwijl andere websites dezelfde voordelen claimen
  • In hun marketing claimen ze algemeenheden: professioneel, efficiënt, snel, klantgericht

Je concurrenten uitschakelen is belangrijk omdat je het makkelijker maakt voor het brein van je klanten. Vooral voor het deel van het brein dat de beslissingen neemt.

Die beslissingnemer in het brein is het ‘reptielbrein’. Daarvan weten we onder andere: het houdt van CONTRAST.

Om te kunnen kiezen uit product A, B en C wil het reptielbrein dat er contrast is. Dus: producten moeten  sterk verschillend zijn, anders kan het reptielbrein moeilijk kiezen.

Een manier om contrast te creëren is iets te claimen waardoor je concurrenten opeens heel onaantrekkelijk worden in de ogen van je klanten. Je schakelt ze daardoor uit.

Ik leg je uit hoe je dat doet.

Introduceer in je marketing een probleem waarvan je klanten zich nog niet bewust zijn. Het probleem moet iets zijn waar klanten zich zorgen over maken.

Je raakt daardoor een gevoelige snaar, want klanten zien opeens dat ze een risico lopen. Pak een verschil dat bestaat tussen jouw product en de producten van de concurrentie, en presenteer dat als een risico.

Daarmee schakel je andere bedrijven uit. Want er is opeens een groot verschil tussen jou en al je concurrenten: contrast. En in de vergelijking spring jij er veel beter uit.

Het verschil is namelijk dat jij dat probleem wegneemt, en je concurrenten niet.

Een voorbeeld.

Je bedrijf maakt ligfietsen. En in die markt zijn er ook nog een paar andere ligfietsen-fabrikanten.

Ligfietsen zijn comfortabeler dan gewone fietsen, doordat je niet voorovergebogen op je fiets zit.

Maar: comfort is iets wat alle ligfiets-fabrikanten claimen. Dat kun jij dus wel gaan claimen, maar je creëert dan geen contrast. Je onderscheidt je niet.

Om toch je concurrenten uit te schakelen, introduceer je een probleem dat met ligfietsen te maken heeft. Iets wat klanten zich nog niet gerealiseerd hadden en waardoor ze bij alle andere fabrikanten risico lopen.

Je vertelt ze bijvoorbeeld: ligfietsen zijn minder belastend voor de nek, maar voor de onderrug zijn ze juist belastender dan gewone fietsen.

Je klant vindt dat onweerstaanbaar interessant. Want: comfort heeft bij hem prioriteit. Hij maakt zich nu dus zorgen.

Nu ga je hem geruststellen. Namelijk met jouw claim: onze ligfietsen hebben een zadel dat comfortabel is voor nek én onderrug.

Daarmee schakel je in één klap al je concurrenten uit op het aspect comfort.

Het probleem waarover je vertelt, moet natuurlijk wel echt zijn. Je zuigt het niet uit je duim. Het is een onweerlegbaar feit, en klanten wisten het nog niet.

Denk eens na over jouw product:

Welk probleem kun jij introduceren waardoor je al je concurrenten in één keer uitschakelt?

Je reactie is meer dan welkom onderaan dit artikel!

Beluister dit artikel:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: