Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

De 3 redenen dat jij zo weinig omzet maakt met social media

Aartjan van Erkel

in Bloggen en Social media marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Social media zijn niet bedoeld om omzet te maken. Dat mislukt dus ook bij veel ondernemers. Misschien bij jou ook wel.

Toch is het onderwerp HOT, en steken mensen er heel wat tijd in. Hoeveel tijd breng jij elke dag door op Facebook of Twitter?

Er zijn 3 redenen dat je waarschijnlijk weinig of niets verdient met Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Google+.

Aan het eind vertel ik trouwens ook wanneer social media in combinatie met iets anders juist wél voor omzetgroei zorgen – in een fractie van de tijd.

Reden 1 – Je mist ruimte voor het hele verhaal

Social media zijn gemaakt voor korte berichten. Lange verhalen vertellen is not done. Op Twitter kun je zelfs maximaal 140 letters kwijt. Klanten stap voor stap overtuigen – zoals je doet in een verkoopgesprek – is daardoor lastig.

Reden 2 – Je bereik is klein

Weinig mensen lezen je berichten en updates. Op het moment dat je ze plaatst, komen ze alleen maar onder ogen bij een paar procent van je volgers – die toevallig op dat moment op Facebook, LinkedIn of Twitter zitten.

Reden 3 – Je bouwt geen spanningsboog op

Overtuigen en verkopen gaat in een aantal stappen. Die zet je in een logische volgorde met je klant. Dat zorgt voor een plezierige spanningsboog, die uiteindelijk als het goed gaat een verkoop oplevert.

Social media versnipperen je boodschap. Daardoor bouw je meestal geen spanningsboog op, wat de kans op omzet verkleint.

Slimme ondernemers gebruiken social media als buitenboordmotor

Het klinkt misschien niet zo, maar ik ben heel enthousiast over social media. Want ik heb ontdekt dat ze als buitenboordmotor werken voor je mailinglijst. Ik krijg heel veel nieuwe aanmeldingen, en dat komt voor een flink deel doordat ik Twitter en Facebook gebruik.

Vervolgens echt omzet maken, dat lukt veel beter via nieuwsbrieven. Die zijn ideaal voor ondernemers:

  • Je hebt alle ruimte om je verhaal uitgebreid te vertellen.
  • Je bereik is groot, want als je het goed aanpakt opent zo’n 30 – 50% van de ontvangers een nieuwsbrief.
  • Je bouwt een spanningboog op, door klanten stap voor stap mee te nemen in hun beslissingsproces.

Nog 1 reden om te focussen op e-mail in plaats van Facebook of Twitter. Het kost tijd om een groep volgers op te bouwen, maar die raak je kwijt als er plotseling een nieuw sociaal netwerk populair wordt.

Update januari 2015: Facebook verpletterde ooit Hyves, maar groeit inmiddels nauwelijks meer: 2% in de laatste 6 maanden. Tumblr groeide in die periode 60x zo hard als Facebook: 120%.

E-mail is een blijvertje gebleken. Je mailinglijst is dus toekomstvast, en om al deze redenen goud waard. The money is in the list.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: