Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Foto’s die voor meer kliks op de Bestel-knop zorgen

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Foto’s beïnvloeden verrassend sterk waar websitebezoekers naar kijken. Met een goede foto stuur je de blik onweerstaanbaar richting de Bestel-knop, je weekaanbieding of de productvoordelen.

Ik geef je 4 tips om slimme foto’s te kiezen.

Tip 1 – Kies foto’s waar gezichten op staan

Foto’s van mensen werken het best op websites, ontdekte Jakob Nielsen. Zijn onderzoek naar foto’s op websites besprak ik in het artikel Welke foto’s werken op websites? Echt magnetische foto’s tonen vriendelijke gezichten waarvan de ogen zichtbaar zijn.

Mensen kijken heel graag naar andere mensen, en het liefst naar gezichten en vooral ogen. Dat gaat heel natuurlijk, en volkomen onbewust.

Tip 2 – Laat afgebeelde mensen naar het klikpunt kijken

Moeten bezoekers naar een belangrijke plek op je pagina kijken, zet dan een foto neer van iemand die precies die kant op kijkt. Zoals de man op de foto in dit artikel: hij kijkt naar mijn knop Abonneer.

De ogen en de kijkrichting van de persoon op de foto moeten duidelijk zichtbaar zijn. Het effect is nog sterker als ook het gezicht in de richting van het klikpunt is gedraaid.

Als de persoon op de foto naar een knop kijkt, wordt die knop door bezoekers beter bekeken. Hij zou daardoor weleens meer kliks kunnen krijgen. Datzelfde geldt voor andere klikpunten, zoals hyperlinks of invulvelden. Kijkt de persoon op de foto naar een tekstje, dan zal dat beter worden gelezen:

  • Voordelen
  • Een productbeschrijving
  • Een instructie

Bij Energiedirect.nl kijken de modellen richting de belangrijkste content:
de 3 blokjes met de oranje knoppen.

Bij Upgrade Welzijn kijken de dames naar de oranje en groene knop.

Pas op met foto’s waarop iemand je webpagina uit kijkt, want dan stuur je de blik van je bezoekers ook van de pagina af. Zoals bij SNS Bank, waar de man met de witte pet links de pagina uit kijkt, in plaats van naar rechts waar de voordelen en de knop staan.

Deze foto bij SNS Bank had beter horizontaal gespiegeld kunnen worden.
Dan had de man richting de voordelen en de rode knop gekeken.

Of zoals hier bij Cisco, waar de jongen met de laptop van de pagina af kijkt, waardoor de knop minder opvalt.

In banners kun je dit natuurlijk ook gebruiken, zoals in deze van SNS Bank waarin de schoenpunten omhoog naar de button wijzen.

Of op Facebook, om meer Likes op je fanpage te krijgen. Zoals bij Reisboekwinkel de Zwerver in Groningen.

Ogen hebben een magnetische aantrekkingskracht, maar als ze de bezoeker recht aankijken, wordt zijn blik teruggekaatst.

Door de aantrekkingskracht van al die ogen is het bij de VriendenLoterij onbedoeld lastig voor de bezoeker om zijn blik los te rukken en naar het klikpunt te kijken: de rode knop Ga verder.

Bij de VriendenLoterij kijken 4 paar ogen je recht aan.
Dat leidt je aandacht af van het klikpunt: de rode knop.

Soms wordt de blik juist de verkeerde kant op gestuurd. Zoals bij de Rabobank, die het model omhoog laat kijken, waardoor je blik gestuurd wordt richting het slechte nieuws: Let op! Geld lenen kost geld.

Dank aan Nawaz Kazmi van MiU Marketing voor het sturen van een screenshot.

De foto van de bellende jongen stuurt de blik naar het slechte nieuws…
Let op! Geld lenen kost geld.

Tip 3 – Gebruik lijnen en vormen die de goede kant op wijzen

Lijnenspel en vlakverdeling van je foto kunnen ook helpen om de bezoeker een bepaalde kant op te laten kijken.

Gebruik bijvoorbeeld driehoekige vormen waarbij je de driehoek als een soort pijl laat werken Een punt van de driehoek wijst naar de gewenste plek. Of gebruik diagonale lijnen die als een ‘glijbaan’ werken. Onderaan de glijbaan zet je een knop of ander klikpunt. Een simpele pijl werkt ook goed.

Bij Virgin Balloon Flights staat in de wolken een diagonale tekst, die de blik laat ‘glijden’ richting de knop: Boek een ballonvaart.

Bij KISSmetrics wijst een simpel pijltje je de weg: “This is a good place to start”.

“This is a good place to start”: slim pijltje geeft een tip.

Tip 4 – Gebruik beweging die de blik meeneemt

Foto’s waarop een beweging in één bepaalde richting is vastgelegd sturen de kijkrichting ook. Laat bijvoorbeeld een persoon zien die loopt, wijst, springt of valt.

Staatsbosbeheer laat een jongetje rennen richting een belangrijke tekstje met een knop. Ook echte beweging kun je prima inzetten, door animaties te gebruiken.

Er zit beweging in deze foto:
het jongetje rent richting de knop Ontdek dit seizoen.

Bij Recreatief.nl varen de zeilboten richting het zoekvak, en daar willen ze je precies hebben.

De wind blaast je blik als het ware de goede kant op.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: