Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Klanten zijn gek op een happy end

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Mensen houden van een happy end. Sluit een online transactie daarom altijd af met een leuke verrassing. In het geheugen blijft de verrassing hangen, en dus het goede gevoel over je bedrijf. Zelfs als er haperingen zijn geweest in de online transactie.

Het kortetermijngeheugen van mensen is beperkt. Als ze een slechte ervaring hebben gehad blijft die vaak hangen. Dat wordt nog versterkt door irritatie bij de klant: een emotie die de herinnering kan verankeren. Op het moment dat je diezelfde klant aan het eind van de interactie aangenaam verrast, vergeeft ze je graag. In haar geheugen blijft juist de leuke verrassing hangen.

Vergelijk het maar met goede seks. Je partner (en ook je klant) wil na afloop graag nog even geknuffeld worden. Wees als ondernemer of bedrijf geen matige minnaar: na het hoogtepunt afrollen en pitten… 😉

Hoe neem jij afscheid van een klant?

Het laatste contactmoment in een interactie op je website is vaak een bedankpagina of bevestigingsmail. Wanneer was de laatste keer dat je kritisch hebt gekeken naar de bevestigingen die je klanten krijgen na afloop van een transactie op jouw website? Beschouw zulke teksten niet als verplichte nummers die er weinig toe doen. “De buit is toch binnen, de transactie is toch voltooid?” Gemiste kans! Dit zijn juist belangrijke contactmomenten, die het verschil maken en zorgen voor terugkerende klanten.

Leuke verrassingen na online transacties

Verrassingen waar je klanten een plezier mee doet op een bedankpagina en in een bevestigingsmail zijn bijvoorbeeld:

  • Een cadeautje. Bijvoorbeeld een voucher om bij een partnerbedrijf gratis iets te kunnen afhalen.
  • Een korting. Bijvoorbeeld bij de volgende bestelling gratis verzending of een korting.
  • Een onverwachte toepassing of voordeel van je product. Noem iets dat je nog nergens anders op de website hebt genoemd!
  • Iets handigs. Bijvoorbeeld een tip voor het gebruik of onderhoud van je product waardoor de klant tijd bespaart of langer plezier heeft van het artikel. Zoals een link naar de Lootjestrekker die Bol.com rond de feestdagen toevoegt aan bevestigingsmails van bestellingen.
  • Iets geruststellends. Bijvoorbeeld de bedenktijd waarin de klant nog kosteloos kan opzeggen of retour sturen en het telefoonnummer met openingstijden van de klantenservice.
  • Iets persoonlijks. Bijvoorbeeld een bevestigingsmail die door de directeur zelf is geschreven en waarin hij bedankt voor de aankoop en hoopt de klant snel terug te zien.

Happy end lootjestrekker

Handige verrassing in Bol.com bevestigingsmails rond de feestdagen:
de Lootjestrekker.

Leuke verrassingen na offline transacties

Komt er na je online transactie ook een offline contactmoment? Of is de hele transactie offline? Lever je bijvoorbeeld een fysiek artikel af bij de klant, stop dan een verrassing in het postpakket. Tonerwebshop 123inkt.nl doet een gesponsorde pen bij iedere afgeleverde cartridge. Weinig origineel op zich, totdat je met die pen gaat schrijven… Ze vliegen over het papier. Ik heb er een paar en het zijn mijn favoriete pennen.

Organiseer je een evenement, geef de klant dan een verrassing als ze haar jas aan heeft en de deur uit loopt. Toen ik laatst een masterclass bezocht en aan het eind van de middag huiswaarts ging, kreeg ik bij de deur een royale goody bag. Met daarin de van tevoren beloofde boeken van de hoofdspreker van die dag, plus allerlei extra’s zoals een DVD en een scheurkalender van een van de andere sprekers en een tijdschrift. De cadeautjes zaten in een leuke schoudertas die ik nog steeds heb.

Verrassend happy end bij Vistaprint

Vistaprint zorgt voor een verrassend happy end voor wie zich afmeldt voor de nieuwsbrief. Meestal staat op een afmeldingspagina een beteuterd tekstje van een teleurgestelde ondernemer. “Jammer dat u gaat, we hopen dat u nog eens terugkomt…” Niet zo sterk. Ook een vertrekkende nieuwsbrieflezer kun je een happy end bezorgen, laat Vistaprint zien. Daar word je namelijk uitgezwaaid met dit scherm: een waardebon voor 25% korting, geldig op de hele website.

Vistaprint happy end

Afmeldingspagina nieuwsbrief Vistaprint: geen beteuterde tekst maar een happy end.

Is het laatste contactmoment in de transactie met je klant een prettige ervaring, dan neem je op de beste manier afscheid. Goede kans dat je haar nog eens terugziet…

Dit artikel is verschenen op Frankwatching.com en bevat een tip uit mijn boek Verleiden op internet.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: