Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Jaagt jouw website klanten weg? – Homepage-schrijftip

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Ontmoet je iemand voor het eerst, dan neemt je brein in 30 seconden een aantal beslissingen. Je vindt die persoon bijvoorbeeld niet aardig, maar wel heel geloofwaardig – en je zou er nooit mee naar bed willen. Zoiets gebeurt ook bij homepages 🙂

Een van de eerste dingen die nieuwe bezoekers van je homepage zich afvragen is: Waarom moet ik hier zijn, en niet ergens anders?

De meeste websites falen jammerlijk in het snel beantwoorden van die vraag. Bekijk maar eens de sites van een paar concurrerende bedrijven. Vaak maken ze allemaal onvoldoende duidelijk wat ze uniek maakt.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de homepages van energiebedrijven Essent en Nuon. Kun jij ontdekken wat de een onderscheidt van de ander?
Ik ook niet 🙂

Met zo’n homepage jaag je klanten dus weg!

Homepage Essent: waarom moet ik hier zijn en niet bij Nuon?
Nou?

Homepage Nuon: waarom moet ik hier zijn en niet bij Essent?
In een paar seconden duidelijk? Nee!

Handig: er is een speciale button in je browser voor gebruik op homepages die deze vraag niet beantwoorden: de Back-knop.

Zo maak je duidelijk wat jouw website uniek maakt

1. Vertel niet waar je bedrijf goed in is.

Maar vertel welke opbrengsten de klant krijgt als hij koopt bij jouw bedrijf. Hoe ga jij het leven van de klant beter maken?

Opbrengsten die je kunt noemen:

  • Besparing (liefst: objectief meetbaar de goedkoopste)
  • Kwaliteit (liefst: objectief meetbaar de beste)
  • Nergens aan vast zitten
  • Geen kosten of addertjes onder het gras
  • Exclusiviteit
  • Gemak
  • Fatsoen (niet flauw doen over kleine lettertjes, geen uitbuiting in lagelonenlanden)
  • Duurzaamheid (bijvoorbeeld geen chemische stoffen, CO2-neutraal)

Meer ideeën opdoen voor opbrengsten? Lees mijn artikel over Hot buttons: 10 tips voor verkoopgericht schrijven.

Gelijk maar even checken of je dit al goed doet?
Lees de tekst op je homepage. Heb je het vaker over wij, ons, [je bedrijfsnaam], of vaker over u of jij?
Jouw bedrijf interesseert de klant geen bal! (Jij bent zelf precies zo als je websites bezoekt 😉
Probeer het dus waar mogelijk over het leven van de klant te hebben, en niet over jullie bedrijf.

2. Vertel wat anderen goed vinden aan jouw bedrijf

Vermeld op je homepage alle relevante erkenning die je van anderen hebt gekregen:

  • Keurmerken
  • Lidmaatschappen van beroepsverenigingen
  • Reacties van klanten (testimonials, bijvoorbeeld LinkedIn-recommendations als je ZZP’er bent)
  • Nominaties
  • Awards
  • Artikelen in bladen
  • TV- of radio-uitzendingen
  • Testresultaten: Consumentenbond, vakbladen

3. Stel potentiële kopers gerust

Jij bent te vertrouwen. Dat weet jij, maar is het direct zichtbaar op je homepage?

Vermeld zéér kort en duidelijk:

  • Garantie (liefst levenslang)
  • Retourzendingenbeleid (liefst gratis)
  • Verzendkosten (liefst gratis verzending)
  • Administratiekosten (liefst geen)
  • Bedenktijd
  • Niet goed, geld terug
  • Levertijd (liefst morgen bezorgd)
  • Klantenservice goed bereikbaar (liefst ook ’s avonds en in het weekend)

Veel bezoekers komen nooit voorbij je homepage als je dit niet zéér expliciet maakt.

Verstop dit dus niet in je voorwaarden, of onderaan de productpagina’s.

Een paar voorbeelden van onweerstaanbare homepages

Een van mijn favoriete webshops is 123inkt.nl.

Onweerstaanbare homepage: printertoner- en inkt-webshop 123inkt

Zij hebben er alles aan gedaan om hun homepage onweerstaanbaar te maken:

  • Betalen met acceptgiro (vinden mensen héél fijn)
  • Veilig betalen via iDEAL
  • 4 verschillende keurmerken
  • 2 awards
  • 2 verzendmethoden
  • Alle kosten expliciet vermeld
  • Levering binnen 1 dag (ze maken het waar, zelf geprobeerd 🙂

Mijn favoriete tekstblokje: 10 redenen om bij ons te bestellen.
Minpuntje: weinig concreet door al de bijvoeglijke naamwoorden (scherp, supersnel, zeer ruim?)

Erg goed vind ik ook de homepage van Boerderijcamping de Helenahoeve, die zelfs een eervolle vermelding kreeg tijdens de uitreiking van de Usability Award.

Onweerstaanbare homepage: boerderijcamping de Helenahoeve

Dit maakt de homepage van de Helenahoeve zo goed:

  • Met het woord “boerderijcamping” mikken ze op een nichemarkt: exclusief=verleidelijk
  • Simpel lijstje van 7 onderscheidende punten, samen maken die er een unieke camping van
  • Geruststellende tagline voor ouders van jonge kinderen: Gemoedelijk, Overzichtelijk, Kindvriendelijk, Rustig gelegen, Goed sanitair
  • Schaarsheid en loss aversion ingezet: “Wilt u deze zomer zeker zijn van een plaatsje, wacht niet langer met reserveren. Zie onze beschikbaarheid.”

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: